Emilie&Paul.reismee.nl

New York en Washington deel 2

Weer thuis, was gedaan, eerste boodschappen in huis, en dus tijd om het verslag af te maken.

Dag 4 New York was geheel volgens de verwachting nat en winderig. Niet koud. Maar na al die mooie dagen hadden we nu dus tijd om te shoppen en museum bezoek. We begonnen met Columbus Square, was in ieder geval nog droog toen we de metro ingingen, maar helaas miezerde het al bij Columbus Square. Daarna door naar het droge Museum of Natural History met dinosaurus skeletten, een schitterende afdeling Oceanië met vitrines waarin bijvoorbeeld zeeleeuwen staan in een entourage met enorme diepgang. Tevens was er een vlindertuin, aparte toegang met sluizen, bloedheet en prachtige vlinders in alle maten en kleuren. Een vlinder heeft het gepresteerd de hele tijd op Pauls tas mee te liften. Buiten bleek het weer wat droger dus gelopen dwars door Central Park naar de Apple Srore (alweer!) met een boodschappenlijstje voor mijn zusje en voor ons zelf. Winkel lang niet zo mooi als in Hongkong, dus snel alle spulletjes verzamelt en betalen. Betalen ? Nee hoor tegoed op de Visa te laag. En geen andere kaart op zak. Dus……… weer terug naar hotel (in de miezer) dwars door New York via Times Square om nog een kopje koffie te drinken bij Starbucks. Zagen dat er meerdere Apple stores in New York zijn oa in Central Station, stuk dichterbij. Maar daar kwamen we tot de ontdekking dat de lokale taxen in Washington waarschijnlijk lage zijn dan die in New York (9%). Dus weer niet gekocht en maar heerlijk gaan eten in 9th Street, een oase voor lekker bekken.Vrijdagmorgen koffer gepakt en rustig aan via Starbucks Times Square naar Penstation waarvandaan onze bus neer Washington vertrok. Na 4 uur aan en daar stond Heleen Tims, nichtje van Paul ons al op te wachten. Mee naar haar huis. Prachtige ligging, ruim, veel groen om haar huis heen. Wij sliepen in het souterrain. Volgende dag lekker uitgeslapen, ontbeten met brood, heerlijk na al die muffins, en met de metro de stad in gegaan. Mooi weer, wel koud. Eerst in het oude postkantoor geweest wat omgebouwd is tot Foodcourt. Vanuit de toren mooi uitzicht op Washington. Vervolgens Naald (Washington monument waar je niet in mag vanwege de aardbeving die afgelopen augustus was), monument 2e WO, Vietnam oorlog, Korea en Lincoln. Door naar beeld van Martin Luther King, prachtige belichting door ondergaande zon en weer terug met de metro naar shopping centrum in de wijk Bethesda. Alle restaurants stampend vol, uiteindelijk gegeten in Vietnamees restaurant (voorteken?). Zondag bijtijds op en genoten van alle vogels en eekhoorns in de tuin van Heleen. Geprobeerd foto’s te maken. Daarna geskyped met Nel , de moeder van Heleen en onze schoonzus, en ook via mijn Ipad met Wigger en Marguerite. Met de auto gereden naar het huis waar Heleen en familie zo’n 40 jaar geleden hebben gewoond, Uppinghamstreet. Leuk dat nu eens in het echt te zien na alle verhalen. Paul heeft er een aantal keren gelogeerd , maar herkende er maar weinig van. Daarna heerlijk gewandeld even buiten Washington in het Great Falls Park langs de Potomac Rivier. Vroeger was er een Kanaal met sluizen langs de waterval, daar zie je nog de resten van. Een heel mooie wandeling. Op de terugweg nog in een gigantische supermarkt geweest in een wat goedkopere wijk(dan Bethesda) waar we een nieuwe grote silo kochten voor de vogeltjes in onze tuin en eten voor die avond en voor Heleen de rest van de week. Op tijd naar bed want de wekker staat weer om 5.20 uur, bus om 7 uur naar New York. Weinig verkeer op de weg, Martin Luther King day, dus vrije dag en geen files, en dus al na 3,5 uur in New York. Het zoeken waarvandaan de bus naar het vliegveld vertrekt kost wat tijd, daarna met de metro naar Central Station, bij Fridays hapje gegeten en naar het vliegveld. Helaas ging het daarna niet meer zo voorspoedig daar bleek dat , toen we al in de machine zaten, een van de banden leeg liep en er dus een nieuw wiel omgelegd moest worden. Natuurlijk geen wiel voorradig met het juiste nummer, dus toestemming bij Airbus vragen of het wel voorradige wiel er om heen kon. Ja dus en toen nog monteren. Het geheel heeft ruim 4 uur geduurd, en wij maar zitten wachten IN het vliegtuig met 1 glaasje water en 1 muesli reep. Gelukkig hadden Paul en ik nog wat kaassticks bij ons. En eindelijk…….. we gaan terwijl we al ver over de helft hadden kunnen zijn. Vlucht in Berlijn natuurlijk gemist, dus weer wachten van half elf tot 15.00 uur en met alweer een vertraging van een half uur doorgevlogen naar Düsseldorf . Het verjaardagsbezoek in Den Bosch bij mijn zusje Wendela hadden we al afgebeld en Margerite bood ons aan om in Bakel te komen eten en daar te blijven slapen wat me met beide handen aannamen. We waren daar om half zeven en waren versleten. Nu geen kaasfondue zoals bij de heenreis maar gebakken kaasjes met sla, biefstukje, boontjes, krieltjes en champignon saus en een heerlijk glas wijn daarbij. Heerlijk. Op woensdag lekker uitgeslapen en om een uur of 12 naar huis gereden.

Onze eerste reis is ten einde en we zeiden tegen elkaar dat het een heel goede manier is geweest om af te kicken van ons oude leventje.

Laughing

Pauls afscheids borrel is volgende week dinsdag op kantoor, dus daarmee is echt alles achter de rug.

Het is inmiddels vrijdag en het weekend staat weer voor de deur. Onze volgende reis staat al weer geboekt en gaat naar Egypte . We vertrekken op 8 maart, dus een leuke manier van verjaardag (10 maart) vieren op de Nijl in Egypte. Wigger gaat gezellig mee. Programma zal ik t.z.t. wel weer op de site zetten.

Tot dan, Emilie

Joke en Koos van Winden

Ha Emilie en Paul,
Wat maken jullie toch veel mee. Leuk het allemaal te lezen. Toevallig was mijn dcohter ook een reis aan het plannen naar New York en had het Yotel uitgekozen. Grappig he. Info kan ze weer zelf gebruiken van jullie.
Straks weer weg met Wigger erbij. Lekker genieten zolang het kan.
Veel plezier op de afscheidsborrel van Paul. Ik heb jullie gemist op de Vakantiebeurs.
Gezellig weekend verder.
Groetjes Joke en Koos

Paul en Emilie

Hallo Joke en Koos, Leuk dat je dochter ook naar het Yotel gaat. Ze zal het leuk vinden.
Ja dit was de eerste keer sinds jaren dat we dus niet op de vakantiebeurs waren, maar volgend jaar zijn we indien in het land weer van de partij zijn.

Hamba