Emilie&Paul.reismee.nl

Eerder vertrek ivm storm

Eerder vertrek ivm storm

Geschreven inOp zee, Antarctica, geplaatst op woensdag 10 februari 2010 om 14:45 | 93 keer bekeken | 3 reacties

Selecteer een foto

Extra dag in Zuid Georgie

Zijn we al weer….. Reden niet zo leuk, we hebben namelijk super slecht weer. Windkracht 10 vanmorgen vroeg, nu geloof ik nog WK 7, en voorlopig is dat nog niet voorbij. Vanmorgen vroeg (maandag 8feb, 06.15 uur, dus we waren al weer heel vroeg wakker) zouden we Deception Island binnen varen. Vroeger een vulkaan, nu een hele grote binnenzee. Doorgang is 230 meter breed en middenin bevindt zich een rotsblok ca 2,5 meter onder het wateroppervlak. Door de hoge golven en enorme windkracht was het dus helaas niet mogelijk naar binnen te varen. Dus doorvaren, plannen veranderen en zojuist het briefing gehad dat we vanmiddag ook geen landing hebben op Half Moon Island en morgen niet op King George, maar dat we rechtstreeks doorvaren naar Zuid Georgië waar we een extra dag kunnen genieten en dan hopelijk het slechte weer achter ons hebben gelaten. Onderweg vanmorgen nog langs een enorme ijsberg (tafelmodel) gevaren. Wigger heeft regen en storm getrotseerd en heeft buiten staan fotograferen. Consequentie van dit alles is dat we nu meer dan 2 volle zeedagen hebben en eind van de 3e dag op Zuid Georgië aankomen. En daar varen we dan wat langer rond en daar zullen we dan ook wat vaker aan land gaan.
En wat hebben we sinds vorig verhaal zoal gedaan?
Na ons bezoek aan de dokter op zaterdagavond (gaat steeds beter met Paul zijn voet, nog niet echt over, het wandelen over rotsblokjes doet hem nog pijn en hij begrijpt en weet nu hoe mijn voet aanvoelde in Nepal. Solidair he van hem om dat ook eens aan te voelen………….. nee hoor vervelend is het maar met de zwachtel erom gaat het beter) hebben we gegeten en vanaf ca 21.00 uur voeren we door het Lemaire kanaal. Prachtig kanaal, smal met aan beide zijden sneeuw bergen tot 1000 m hoog, gletsjers en aan het eind van het kanaal (lengte 13 km) zagen we hoge bergen volop in de zon. Oh zo mooi en wat voel je je dan weer super klein bij dit stuk prachtige natuur. Ik denk dat iedereen aan dek stond om hiervan te genieten. Door de zon was het ook niet echt koud. We hebben alle 3 natuurlijk weer veel, heel veel foto’s geschoten en Paul heeft het op de video vastgelegd.
Zondag: na een heerlijk rustige nacht, de boot lag voor anker, rustig ontbijten, want we hoefden pas als 4e groep te vertrekken voor de eerste landing van vandaag. Port Lockroy stond op het programma en raad eens het was strak blauw, amper wind. Kortom een heerlijke dag. Voor ons vertrek nog even op het achterdek in de zon gezeten. De landing bestond uit 2 delen, eerst naar een eiland waar we weer veel ezelspinguïns en Adelie pinguïns hebben gezien. De kuikens zijn inmiddels bijna net zo groot als de ouders,maar worden nog wel gevoerd. En dat geeft regelmatig veel heisa, daar 2 kids tegelijkertijd willen eten en moeders de kindjes niet te veel willen verwennen. Een heerlijk schouwspel waarbij de moeder vlucht voor de kinderen en dat met die potsierlijke loop en kleine sprongetjes. En steeds maar weer foto’s maken. Lag ook een geraamte van een heel grote walvis.
Terug in de zodiak en naar het basisstation Lockroy. Niet meer als zodanig in gebruik alleen nog museum en shop. Magneet en “kerstkaart” gekocht! Terug aan boord gauw geluncht want we gingen weer een volgend kanaal door, het Neumayer Kanaal. Breder dan gisteren en heel vreemd opeens in het kanaal grote weeromslag, dus winderig en zwaar bewolkt. Aan het eind van het kanaal kwamen we uit in Paradise Bay, en een paradijs was het zeker want…………. Het weer klaarde helemaal op en de uitzichten waren betoverend!! Terwijl ik de teksten en foto’s nog even op internet wilde zetten waren de jongens buiten aan het fotograferen en die wisten van geen ophouden. Gelukkig kwam Paul me nog even helpen want de laptop van de boot vertoonde wederom kuren, of wel ik was te dom om hem te snappen. Wigger erbij en gelukkig alles deze keer dus wel goed verstuurd en ik dus ook naar buiten. Tjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetje wat mooi. Hier gingen we als 3e groep ook weer op stap, deze keer de 1e en enige voet op het vaste land van Antarctica gezet en daarna nog langs de immens hoge gletsjer wanden gevaren in de Zodiak. Ook een halo om het zonnetje waargenomen en de weerspiegeling daarvan in het water tussen alle ijsschotsen heen.
En dat brengt ons dus bij vandaag, waarmee ik dit verhaal begon. We hebben nu dus ruim 2 dagen de tijd voor ons zelf en kunnen vakantie vieren. Er zullen wel weer allerlei lezingen worden gehouden en we zullen wel zien welke we zullen bijwonen. Misschien gaan we ook nog wel eens naar de (muzikale) shows die we tot nu toe hebben gemeden, daar we ’s avonds gewoon te moe waren.
Tja, niet zo’n lang verhaal dus. Wij genieten enorm, knijpen onszelf vaak in de arm om ons goed te realiseren dat we hier nu echt zijn. Met onze “tafel-dames” hebben we een gezellig contact, met de andere Nederlanders minder, maar misschien dat dat nu nog komt nu we hele dagen aan boord zijn.
Vandaag, dinsdag een hele zeedag met redelijk wat gedein. We hebben een beetje uitgeslapen, ontbeten en 2 lezingen gevolgd. Net een over Antarctisch onderzoek bij de pinguïns. Heel interessant. Vanmorgen ook nog een half uur lang rondjes gelopen over het dek. Heel veel wind maar ’t was te doen. We hebben in verband met de golfslag sinds gisteren weer onze polsbandjes aan en hebben gelukkig geen last van misselijkheid, zij het dat de maag niet helemaal normaal aanvoelt en dat nu dus al bijna 2 dagen achtereen. Als het goed is komen we morgen in de middag aan bij Zuid Georgië en dan hopelijk weer wat beter weer zodat we ook weer aan land kunnen en wat extra landingen kunnen maken omdat we een 3tal hebben moeten missen i.v.m. het weer.
Foto’s hebben we ook weer uitgezocht en die zullen we dan meteen ook op de site zetten.
Inmiddels weer een nachtje geslapen. Begin van de avond zullen we op Zuid Georgië aankomen. Weer nog steeds even mistig, golven van ca 3 meter en daardoor veel deining. We velen ons dus niet helemaal tof, maar functioneren nog wel. Als het goed is varen we dan om een uur of 7 vanavond de zuidelijkste baai in en zien we eindelijk weer land en hebben we denk ik wat beter weer.
Straks om 12.00 uur moeten wij de klok hier een uur doordraaien,of te wel is het dan 13.00 uur en is er nog maar een tijdsverschil van 3 uur met Nederland. Op het programma staan vandaag diverse lezingen waarvan we er 1 zullen volgen over de albatros. De rest trekt ons niet zo. Verder zullen we weer de nodige rondjes rondom het schip lopen voor de broodnodige conditie en calorieverbruik.
Nu gaan we de zaak echt versturen,veel ees- en kijkplezier en tot de volgende keer.
Adios

PS tape is van Paul zijn voet af sinds gisteravond en dat gaat vooralsnog goed.

Mijn reis
3 reacties, waarvan 3 nieuw

Maggie- 444 dagen 22 uur geleden

Hallo jullie 3tjes, Tja wat jammer voor jullie! Toch wel veel gemist denk ik. Echte pech en ook vooor Paul met zijn voet. Nu maar hopen dat de rest van de reis spoedig verloopt. We hebben wel de indruk dat jullie het geweldig vinden. Ik kon jullie foto`s niet zien van deel 2. Op 2 pc`s mislukt. Misschien krijg je hier meer reakties over?
In Bakel alles ok. Laatste dagen bijzonder koud en grauw geweest. Weer choas in het verkeer door sneeuw. Het is hier ook weer wit ( niet veel). We hopen binnenkortl weer nieuws van jullie te krijgen. Dus tot snel weer! Liefs MarjoIzy

Marion- 444 dagen 7 uur geleden

Hallo Paul, Emilie en Wigger,
Wat een ervaring weer! Heel bijzonder wat jullie allemaal meemaken, natuurlijk los van de enkel van Paul en verkoudheid van Wigger. Hopelijk voelen beide heren zich weer snel toppie! Het is echt geweldig jullie verhalen te volgen en de foto`s te zien. Geniet van alles om jullie heen en tot de volgende keer.

Groetjes, Marion
By the way, het is hier ook weer (een beetje) wit sinds gisteren!

Riet Tims- 442 dagen 4 uur geleden

Hoi Zuidpoolgangers,
Zat net naar de route te kijken en zag dat er enkele dagen op zee aankomen. Dan horen we vast wel weer iets en voor jullie denken dat er aan deze kant niet gekeken,gelezen of aan jullie gedacht wordt: hier het tegendeel.
Jullie weten ik ben de beste uitsteller van de wereld.
Wat een prachtige ervaringen hebben jullie en ben echt wel een beetje jaloers. Maar ja.... helpt niet veel, dus is het genieten van de verhalen.
De foto`s die er zijn doen het ook best. Ik heb ze al een paar keer zitten bekijken. Jammer dat het zo moeilijk is om ze op de site te krijgen. Dus geduld hebben en wachten tot ze allemaal in Nederland te bekijken zijn. En als er weer albums gemaakt gaan worden.
Hier is het nog steeds winter. Soms de zon, maar de wind blijft guur. En van de week was er ook in het westen weer sneeuw. Veel mensen hopen op snel mooi weer en we hopen maar dat dat er is tegen de tijd dat jullie terugkeren.
Hier is alles prima. De familie maakt het goed. Geen bijzonderheden dan dat het goed maken.
Vandaag zijn hier de Olympische Spelen en het Carnaval begonnen. Ik weet niet of jullie iets van al die wereldse zaken meekrijgen.
Wel - jullie weten weer wat. Geniet verder van de reis. Maak mooie foto`s en laat ons meegenieten van jullie verhalen.
Liefs
Riet