Emilie&Paul.reismee.nl

NOORWEGEN

Cruise Noorwegen 26 april tot 3 mei 2015

Ja en nu is het juni..... en niet eens een verslagje geschreven. Maar wel zo nu en dan een berichtje met wat foto's op Facebook gezet. Toch wil ik ook dit mooie reisje in het kort met jullie delen.

Het was een cadeautje, iedere dag weer. Van te voren (Wigger: Ma moet je niet doen, veel te lang vooruit....) op weeronline een beetje gekeken naar de vooruitzichten: koud, heel koud, nat en zelfs sneeuw. Dus dikke kleren (zelfs thermokleding) mee. Hoe dichter we bij de vertrekdatum komen hoe minder koud het wordt, de sneeuw verandert in regen en temperaturen lopen op tot zo'n 5 a 6 graden. Maar ok we zorgen er gewoon voor dat we laagjes aan en uit kunnen trekken, dan zit je altijd goed!

Waarom deze cruise? Weer eens een Kras cruise alert voor een belachelijk lage prijs, vertrek van de Marco Polo vanaf Amsterdam is natuurlijk ook wel eens leuk. Klein schip, ca 800 passagiers, vrij gedateerd maar wel sfeervol.

Op zondag 26 april gaan wij per trein naar Amsterdam, inschepen kan vanaf 12:00 uur. Hut bekeken en daarna Wigger gebeld en afgesproken dat wij hij ons op komt halen om gezamenlijk nog even de stad in te gaan. Gelopen naar het Allard Pierson museum, DWDD tentoonstelling. Heel leuk om dat te zien, daarna via Dam terug naar CS en samen met Yue bij het Hollandsch Koffiehuis (Café Loetje) koffie en gebak. Daarna terug naar het schip voor de "sloepenrol" en om 18:00 uur vertrek. Nou ja vertrek.... Wigger en Yue staan buiten op de kade als kleine poppetjes in de miezer en koude wind en na wat getelefoneer fietsen zij alvast richting station waar ze beter zicht op het schip hebben. De trossen zijn los maar we vertrekken niet, de Marco Polo kan door de sterke stroming niet om de kolossale Costa Pacifica heen en moet wachten op sleepboten. Wigger en Yue dus maar naar huis gegaan, maar leuk was het wel om te hebben kunnen zwaaien naar onze wegbrengers. Onze hut is prima, 9e dek, vrij vooraan en groot raam. Diner (laat om 20:15 uur) aan een ronde tafel met andere Nederlandse aardige gasten. 's Avonds iedere avond een show, variërend van Abba tot sixties, musicals etc. Deze shows zitten goed in elkaar, duren een uurtje en zijn de moeite waard. Volgende dag een dag op zee dus kennis kunnen maken met het schip. Grote eetzaal met uitgebreid keuze menu, een buffetrestaurant, lounges, een paar winkeltjes, zwembad en heerlijke zonnedekken (tenminste als het weer mee zit).

De zee is redelijk ruw, 's nachts ook al, dus wij horen van menigeen dat er (zee)zieken zijn en zien de ons al bekende kotszakjes weer in de gangen hangen. Wij voelen ons dankzij de primatour en onze armbandjes redelijk, eten een klein hapje en zitten 's middags lekker uit de wind in het zonnetje op het achterdek. En dat doet helemaal wonderen.

De volgende dag vroeg aankomst in Ulvik, een groot aantal mensen gaat van boord en rijden verder per bus naar Eidfjord. Wij gaan daar pas de wal op en met een excursiebus hebben we daar een heel mooie tocht gemaakt. Hoogtepunt was wel het Hardangervidda Nature Centre waar we een spectaculaire film zien op een 200 graden scherm. De film is opgenomen vanuit een helicopter en zo vlieg je over het hele gebied, tussen de bergen door, over de fjorden. Prachtig! Bijbehorend museum bekeken en dan door naar de Sysendam, een enorme stuwdam temidden van enorme sneeuwvelden. En dat alles overgoten door zon en blauwe luchten (ipv de voorspelde sneeuwbuien). Op de terugweg nog even thee/koffie gedronken in een oud hotel (Fosslihotel) waarvandaan we wandelen naar de 180 meter naar beneden kletterende waterval Voringsfoss. Het is nog even spannend of de waterval bevroren is, maar nee hij klettert er vrolijk op los.

's Nachts varen we naar het Sognefjord en leggen aan in Flam. We zijn niet de enige gasten want er ligt ook een schip (Brittania) met ruim 3000 passagiers. We hebben een rondtoer geboekt per bus en trein. Door de bergen rijden we naar Voss waar we lunchen aan super lange tafels. Flesjes drank staan al klaar en verder is er een uitgebreid koud en warm buffet en een dessert buffet. Opmerkelijk zijn de lange tunnels, we rijden door een tunnel van 11,5 km aangelegd dwars door het graniet. Vanuit onze lunchplaats lopen we naar het station, hebben nog even tijd om facebook bij te werken en vertrekken dan met de trein naar Myrdal via een prachtig besneeuwd landschap door tunnels, over viaducten. Heel mooi. In Myrdal stappen we over op de wereldbekende "Flam trein" die 900 meter hoogteverschil in 20 km overbrugt via veel tunnels en keerlussen. Een prachtige tocht van een uurtje.

Een heel dure excursie, maar wel de moeite waard.

Donderdag varen we de volgend fjord in, de Geirangerfjord. Ik ben al vroeg wakker, kijk naar buiten en schiet meteen wat kleren aan. Het is buiten zo mooi, sneeuw bergen, water en blauwe lucht dat ik meteen foto's wil maken. Paul komt even later ook. Tussendoor pakken we een kop thee en een ontbijt en blijven verder buiten tot we in Geiranger aankomen. Geen excursie, dus 's middags lekker op eigen gelegenheid de stad verkennen. Met een tender gaan we aan land, emailen en wifi en dan naar de VVV voor een plattegrond. Die kost 1 kroon, dus Paul betaalt 1 kroon en krijgt dan 9 kronen wisselgeld terug. Blijkt dat hij een oude niet meer geldige munt heeft met dezelfde afmeting as de huidige 10 kronen munten. Voor de mensen van de VVV een munt die ze niet kennen (van voor hun tijd!). Dus hilariteit alom. Plattegrond gratis meegekregen!

Langs de baai lopen we richting de waterval en via een nieuw aangelegde ijzeren trap omhoog naar de waterval. Daar een mooi uitzicht op de baai, het schip en het dorpje. Via de weg naar beneden gelopen, koffie gedronken met een noors flensje met jam en slagroom. De chocolade fabriek/winkel bekeken en daarna terug naar de haven en naar het schip.

Vrijdag staat Bergen op het programma. Bergen staat erom bekend dat het er minimaal 200 dagen per jaar regent. Nou vandaag dus niet. Weer prachtig weer! We zijn hier al vaker geweest en lopen wat rond door kleurrijke wijken die we nog niet kennen, zoals de universiteitswijk. Onderweg lekker gelucht bij een broodjes zaak, buiten in het zonnetje. Helaas zijn de meeste winkels gesloten, 1 mei dag van de arbeid. Dit wordt hier nog echt gevierd en zoals 's middags blijkt met een enorme demonstratie van allerlei bonden en verenigingen met daar tussen in een aantal hoempapabands. Bryggen nog even doorgelopen, koffie gedronken en toen terug naar het schip waar we als een van de laatsten aan boord gingen.

Zaterdag is weer een zeedag, gelukkig een iets minder ruige zee en we varen niet naar Amsterdam maar naar Tilbury vlak bij Londen waar we zondag aankomen. We genieten zaterdag in het zonnetje van de zeereis.

Zondag start miezerig, we zijn vrij snel van boord. De Kras bus staat klaar voor de 20 passagiers die om 6 uur vanavond terugvliegen naar Schiphol. De rest van de Kras passagiers gaan per bus terug naar Nederland.

De chauffeur rijdt ons naar Trafalgar square waar we 4 uur de tijd krijgen om te shoppen etc Het weer wordt steeds beter en 's middags wordt het zelfs zonnig en warm. We slenteren wat langs Buckingham Palace,Leicestersquare, Oxfordstreet, Soho en concluderen dat we al te lang niet in Londen zijn geweest en toch maar weer eens een tripje moeten regelen met musical etc. Terugvlucht is voorspoedig verlopen en we hebben een snelle aansluiting op de trein naar Nieuwerkerk.

En nu? De reden om nu dit verhaal te schrijven....

We vertrekken aanstaande vrijdag, 12 juni, naar Nice voor een 12 daagse cruise (ja alweer) in het Westelijke Middellandse Zeegebied met de Costa Magica (ruim 3000 passagiers). En ja weer een Kras cruise alert (599 eu 12 dagen in een buitenhut met balkon) die we niet konden weerstaan.

Havens: Savone, Marseille, Tanger, Casablanca, Cadiz, Lissabon en Valencia. De laatste 2 steden kennen we, maar wel leuk om weer eens rond te slenteren, de overige zijn nieuw.

Dus tot over een weekje of zo!

Koos van Winden

Weer een mooi verhaal. Noorwegen prachtig.
Veel plezier weer. Ditmaal een cruise ook weer eens leuk!!!!!

Hamba