Emilie&Paul.reismee.nl

Chengdu en eerste dag Lijiang

Chengdu: iedereen weet dat dit de stad is van de panda's. Overal zijn er dan ook winkels met panda's van groot tot zeer klein te vinden. We nemen de airport bus van het vliegveld naar de stad, maar met 6 personen hebben we ook veel bagage bij ons. En dat levert de nodige problemen op in de bus, want waar laat je 3 koffers, een grote rugzak, een kleinere koffer en 6 normale rugzakken in een volle bus? Bij de tussenuitgang lijkt een goede oplossing totdat een of andere zool die deur van buitenaf opent zodat de koffers er uit rollen. Weer alles naar binnen proppen en met de rest op de diverse schoten gaan we richting de stad. De bus stopt na ruim een half uur bij de straat waarin ons hotel ligt. De ingang van het hotel ligt weer aan een zijstraatje, een superkleine receptie, een lift en dat is de benedenetage. Wij slapen op de 1e etage. Aan het begin van de gang staat een deur open met een soort van brandtrap. Uitzicht op een pand waarvan de ramen zwart geblakerd zijn. Wij dus denken dat daar een fikse brand is geweest. Maar nee hoor de volgende ochtend zien we daar een paar mannen staan koken en bakken en een vreselijke olie lucht komt daarvandaan. Het "zwartgeblakerde" is dus gewoon verbrand vet. Verder in de directe omgeving een aantal panden die op de nominatie staan om afgebroken te worden en daarachter weer een aantal in aanbouw zijnde wolkenkrabbers. Wat een omgeving! Maar de kamers zijn eenvoudig doch goed. Na een korte rust (hoofdpijn) om 7 uur 's avonds richting centrum waar we uitkomen bij weer zo'n gezellig oud straatje vol met winkeltjes en restaurants. Heel leuk. Het restaurant dat Yue heeft uitgezocht is helaas vol (wachttijd van 1 uur of langer) dus toen maar iets verder gegaan en daar heerlijk gegeten. Terug naar het hotel weer gelopen en onder andere langs het grote MAO standbeeld en het plein waar hij op uit kijkt gekomen.

Woensdag: Panda dag

om 8 uur staan er 2 taxi's klaar. Wigger komt bij ons op de kamer ontbijten: bakje yoghurt en de door Paul al klaargemaakte broodjes met jam en duopenotti. Daarbij een kopje thee.

Tot nu toe hebben we in alle hotels nog een waterketel op de kamer zodat we thee en koffie op de kamer kunnen maken. Familie Yang gaat voor een Chinees ontbijt op de kamer. Taxi's zijn door Yue via een app besteld en staan keurig op tijd voor het hotel klaar. In ca 30 minuten zijn we bij de panda's. Tickets kopen en naar binnen. We zijn vroeg en op tijd om de panda's hun maaltijd te zien eten. Hele bamboe takken gaan er achter elkaar in, wel 40 kg per panda per dag. Dagindeling bestaat dan ook uit eten slapen eten slapen etc. Er zijn diverse plaatsen waar we ze kunnen zien en overal nog genoeg ruimte om te kunnen fotograferen. Alleen bij het deel waar 7 panda's samen zitten te eten en afpikkertje spelen staat het stampvol. Dus daar met wat duw en trekwerk ook vooraan gekomen en heel veel foto's en films (Paul) gemaakt. Via de rode panda's die nog net hun laatste hapje eten en daarna de boom in kruipen om weer te gaan slapen naar het restaurant bij het meer waar wij, de Hollanders, een omelet eten en de Chinezen een rijstmaaltijd.

Terug naar de stad waar we afgezet worden bij een andere oude wijk bij een heel oude tempel. De tempel is heel mooi, verering voor de krijgers uit lang vervlogen tijden. Naast de tempel een toerist kantoortje waar Yue de excursie voor de volgende dag wil boeken, namelijk naar de reuze Boeddha in Leshan. Zij is er al achter gekomen dat we dat beter met een georganiseerde reis kunnen doen dan op eigen gelegenheid met 2 taxi's. Het kost haar bijna een uur om de excursie geboekt te krijgen en de informatie is slecht. Maar goed we hebben betaald en het contract met al onze paspoortnummers en/of identiteitskaart nummers is getekend. Dit was dus de eerste slechte ervaring van Yue met de mensen uit Chengdu. Daarna de tempel bekeken en daarvandaan weer in een ander klein nep oud straatje terecht gekomen. Met de bus (ticket 1 Yuan = 0,13 euro). En weer is het etenstijd. Papa en mama zijn moe en Wigger, Yue, Paul en ik gaan naar een Hot-Pot restaurant vlakbij het hotel eten. Bijtijds weer thuis want morgen moeten we weer vroeg op voor ons tripje naarLeshan.

Donderdag Leshan:

een super interessante excursie die wat minder goed verloopt. Om 05.50 uur staan wij kant en klaar buten om met een transferbus die ons naar het gezamenlijke verzamelpunt moet brengen. Dat busje is dus te laat en scheurt door de stad, haalt nog 2 mensen op en levert ons af waar een bus vol mensen al staat te wachten. Dus gauw instappen en wegwezen. Een waterval van chinees galmt door de bus, wij snappen daar natuurlijk niets van. Gelukkig heeft Yue later een en ander aan ons uitgelegd. Maar tijdens die waterval van woorden stelt Yue een vraag. Zij begrijpt namelijk opeens dat iedereen 200 Yuan extra moet betalen voor het bezoek aan een aantal andere Boeddha buiten het programma om. Zij is het er niet mee eens en steeds meer mensen gaan zich er mee bemoeien. Opvallend is dat de vrouwen het woord doen! Ook een ander toegevoegd programma punt bezoek aan een reuze panda in de Zoo en daar de lunch haalt het niet. De reisleidster moet dus bakzijl halen en stelt die 200 Yuan dus niet meer verplicht en wij moeten dan maar ergens wachten of zo. Yue is woedend op haar. Zomaar programmapunten toevoegen en daarvoor te laten betalen en bovendien worden de ID-kaarten en paspoorten ingenomen en gekopieerd of gescand geheel tegen de regels in. Uiteindelijk zijn 4 van de ca 30 mensen mee gegaan naar de andere boeddha's en is de rest op eigen gelegenheid verder gegaan. De excursie zelf bestaat uit het bezoek aan een tempel en wordt begeleid door een andere gids die heel uitgebreid verteld over de wierrook verbranding , de gebaren die daarbij horen enzo. Yue vertaalde alles keurig voor ons. Daarvandaan naar de reuze boeddha gelopen. De grootste uit rots gehouwen boeddha , 71 meter hoog. Je staat eerst boven (ter hoogte van het hoofd) ca een half uur in de rij voordat je bij de trap naar beneden komt. 330 treden en dat met honderden dringende en duwende chinezen die proberen voor te dringen, een ware opgave en daar tussen door ook nog foto's proberen te maken van die Boeddha. Gelukkig is de trap halverwege maar geschikt voor 1 persoon zodat het dan wat rustiger en geciviliseerder aan toe gaat. Maar een mooi beeld blijft het. Beneden aangekomen bij de voeten van de Boeddha maken we nog een paar foto's en klimmen dan weer naar boven ia de andere kant van de rots. Uiteindelijk komen we keurig op tijd bij het afgesproken punt bij de bus. We gaan naar een restaurant waar we in een vloek en een zucht onze schaaltjes moeten leeg eten, de bus weer in en op weg naar Chengdu, zo'n 1,5 uur rijden. Helaas komen we een in file terecht dus dat schiet niet op. We rijden Chengdu binnen, de bus stopt ergens, iedereen moet er uit, de reisleidster rent weg, heeft geen afscheid genomen en de bus chauffeur scheurt ook weg. En daar sta je dan, verwachtend dat je naar het hotel wordt terug gebracht. Dus weer 2 taxi's naar het hotel genomen en enigszins ontgoocheld thuis gekomen.

Zoals jullie begrijpen heeft Yue dus schoon genoeg van de mensen in Chengdu vanwege de manier waarop afspraken niet worden nagekomen. Zij heeft nog geprobeerd een claim in te dienen maar na een eerste telefoon met een persoon die " er niet over ging maar wel begrip toont" is er nooit meer terug gebeld zoals afgesproken.

's Avonds met papa en mama in een restaurant van een warenhuis heerlijk gegeten, een combi van westers en chinees en daarna terug, koffers pakken want we vertrekken de volgende dag per vliegtuig naar Lijiang.

vrijdag Lijiang

Om 5:50 u staan er weer 2 taxi's voor ons klaar om ons naar het vliegveld te brengen. Wat een drukte daar! De incheck gaat redelijk snel, maar dan de security. De rij waarin Paul en ik staan gaat redelijk snel, maar de rij van de anderen is veel langzamer. Scheelt al gauw ruim 15 minuten. Nog wat rondgesnuffeld in de winkeltjes en instappen maar. Vlucht duurt maar 1,5 uur zodat we lekker vroeg aan zijn in Lijiang waar we weer 2 taxi's regelen naar de stad. Onze vrouwelijke chauffeur was erg onzeker, tolgeld en parkeergeld moesten wij zelf betalen. Vreemd als je bedenkt dat wij een vaste prijs hebben afgesproken. Daarnaast heeft zij de meter aangezet. Aangekomen in Lijiang wil zij dat we nog steeds de afgesproken 80 Yuan betalen, de meter staat op 63,50 Yuan en samen met de tol - en parkeergelden komen we ook op zo'n 80. Maar nee hoor de dame accepteert dat niet, een gegil en jan en alleman gaat zich er meer bemoeien. Ook onze hotelier die met een mannetje met bagagekar op ons staat te wachten. Uiteindelijk hebben we dus niet meer dan die 80 betaald en reed zij al pruttelend weg. Met hotelier en bagagekarretje over een kasseien weg naar het hotel gegaan. De weg was ergens geblokkeerd omdat er een boom omgevallen was dwars over de straat heen. Ook dat obstakel overkomen en toen naar het hotel. Wij krijgen daar 3 verschillende kamers, heel ruim, grote badkamer, wij begane grond. De andere 2 kamers op 1 hoog alles via een binnenplaatsje. Gauw wat minder warme kleren aan, het is al 18 graden. Heerlijk! Wij gaan met Wigger de stad in om een westerse lunch te scoren en komen terecht in Prague restaurant, een soort backpackers tent. 4 jaar geleden aten we meestal bij Wells cafe, maar dat bestaat dus niet meer. En om het eetverhaal maar even af te maken: 's avonds in een ex Italiaans restaurant hot pot gegeten, lekker maar niet heel bijzonder. Verder zowel 's middags als 's avonds de stad verder verkend: een druk centrum, overal schreeuwende muziek en het doet eigenlijk een beetje Salou achtig aan. Niet meer wat het geweest is. Jammer.

ANNEKE

Geniaal, die prachtige verhalen.
Ik geniet volop hiervan maar blijf toch maar lekker in Mallorca

Ab

Hoi hoi, weer een genot om jullie reisverhalen te lezen.
Veel plezier nog

Pauline Top (India-reis)

Mooie verhalen, maar zo te lezen nog drukker dan de India-reis, ook nog tijd om te rusten????

Wel interessant allemaal he?

Hamba