Emilie&Paul.reismee.nl

Ons verblijf bij de Familie Yang in Beijing

Beijing

Na 2 super comfortabele vluchten met Emirates via Dubai aangekomen in Beijing. Aan boord zijn de economy stoelen behoorlijk ruim, veel beenruimte, goede schermen in de stoel voor je en een enorme keuze uit films, muziek etc. Leuk ook om via je scherm de live beelden van buiten te kunnen bekijken. Keuze uit beeld vooruit of beeld recht naar beneden. In Dubai 4 uur overstap, maar al die winkels, veel glitter en glamour en een heerlijke frappocino bij de Starbucks laat de tijd snel voorbij gaan.

Na 6 en 7 uur vliegen, 4 uur tussenstop eindelijk in Beijing waar we na de douane en het wachten op de bagage (totaal ca een uur) buiten komen en uit honderden afhalers papa en mama moeten zien te vinden. Zij stonden gelukkig vooraan en na een hartelijke begroeting, ook met de oom van Yue in zijn 7 persoons auto/bus op naar huis. Uiteindelijk zijn we rond een uur of 5 's middags thuis. Papa en Mama gaan direct de keuken in om een welkomst maaltijd te maken en wij kunnen onze koffers uitpakken voor zover we dat dan willen. Paul en ik slapen, ondanks protest in de slaapkamer van papa en mama, Yue en Wigger in Yue's eigen kamer en papa en mama in de kleine logeerkamer. Het huis is ruim met voor- en achterkamer, keuken op een soort uitgebouwd balkon maar niet verwarmd en aan de voorzijde nog een afgeschermd balkon met schuiframen. Verder apart toilet met wastafel en wasmachine en een aparte badkamer met douche. Het appartement ligt op de eerste etage en is via een trap te bereiken. De voordeur bestaat uit 2 delen, eerst een metalen deur en daarna nog een houten deur waardoor een prima isolatie naar buiten toe. In de voorkamer een groot bankstel met tafel waarop eigenlijk altijd wel potten met pistache nootjes en pinda's staan en schalen met druiven en minimandarijnen. Theeglazen worden de hele dag door gevuld. In de achterkamer staat naast een grote koelkast een eettafel met stoelen en krukken. Daarop gedurende de hele dag kannen en flessen met gefilterd en dus drinkbaar water. In de keuken die met een schuifdeur van de achterkamer is afgescheiden een spoelbak, een aanrecht over de hele breedte (waarop ook bijvoorbeeld een houten deegplank gelegd kan worden) en links een groot fornuis tevens frituur oven. In de onderkastjes kan ivm de kou in de winter makkelijk groente goed bewaard worden.

Heerlijk gegeten, allerlei schaaltjes met groenten vlees en gestoomde broodjes. Alles is even lekker, maar het maagje is ook redelijk snel gevuld. Iedere maaltijd eindigt met soep (om de gaatjes te vullen). Met een voldaan gevoel gaan we naar bed en ik slaap prima, Paul heeft wat meer moeite want hij wordt halverwege wakker en kan moeilijk de slaap weer vatten.

Na een heerlijk, speciaal voor de NL-ers, ontbijt met yoghurt en muesli, brood, broodjes en Duo-Penotti en nog wat vlees van de vorige avond. Vandaag is het oudejaarsavond. We gaan vanmiddag met de auto naar het flat van oma (moeder van mama) waar we aan de traditionele dumplingmaaltijd zullen gaan. Alle 3 de zonen en 1 dochter (mama) zijn aanwezig met partners, Verder nog een neef en een nicht van Yue ( 1 kind per ouderechtpaar he!). De kinderen spreken een beetje Engels de ouderen niet, dus veel vertaalwerk voor Yue. In de keuken staan de zoons en hun vrouwen samen met oma de dumplings te bereiden. Ik help een heeeel klein handje mee, maar om nou te zeggen dat er iets moois uit mijn handen komt, nee! Maar hilarisch vindt men het wel.

Het diner is heerlijk, we zitten verdeeld over 2 tafels. En ondertussen knalt en dondert het vuurwerk buiten maar door. Maar volgens de kenners moet het nog veel heftiger worden.

Na het eten is het tijd om pakjes uit te delen. Paul en ik krijgen van de oom die ons van het vliegveld haalde een dames en heren theekop met filter en gemaakt van origineel chinees blauw. Ik heb voor oma een staande kalender gemaakt met allemaal foto's van Nederland. Papa en mama krijgen 's avonds hun cadeaus. De zonen krijgen van ons allemaal een zakje paaseieren, dit omdat we gehoord hebben dat zij chocolade erg lekker vinden (in chinees: Haochie). Om een uur of 9 in ca 20 minuten naar huis gelopen. Later zou wat link worden ivm de hoeveelheid vuurwerk die dan afgestoken wordt.

Thuis hebben we bij een kop thee de cadeaus over en weer gegeven en uitgepakt. Ook voor papa en mama heb ik een kalender gemaakt met diverse afbeeldingen van oa ons huis/tuin, uitstapjes, reis naar IJsland enzo. Verder heeft Paul voor Papa een mapje postzegels van de spoorwegen gekocht. Papa is een verwoed verzamelaar van postzegels en is dus erg blij met dit cadeau. Wij krijgen van papa en mama ook een cadeau, Paul een heerlijk warme sjaal van pure zijde en ik een doos met verschillende gezicht verzorging potten. Deze set is indertijd door de president van China tijdens zijn bezoek aan Nederland aan Maxima gegeven en wordt nu ook in winkels verkocht. Zal dus wel heel bijzonder zijn, maar laat de doos nog maar even dicht. Wigger krijgt een portemonnee en Yue een soort van yoggingbroek. Samen met Wigger en Yue geven wij papa de mama een oven zodat zij voortaan ovenschotels kunnen maken (met Honig zakjes).

Daarna gaan we nog een potje Mahjong spelen volgens de Chinese spelregels. Ik weet er nog behoorlijk wat van, maar het is bijvoorbeeld heel moeilijk om de karakters uit elkaar te kunnen houden, omdat er geen cijfers op staan alleen chinese karakters. Papa zit tussen Paul en mij in en Wigger kijkt met Yue mee. Heel leuk om dit weer eens te doen!

En toen: opeens is het 2 minuten voor 12...... het geknal buiten wordt luider en luider, TV aan en aftellen maar. Kus kus kus jassen aan (Yue en haar moeder blijven binnen) en naar buiten om naar het vuurwerk te kijken. Een schitterend schouwspel dat echt veel langer aanhoudt dan in NL. En geen flut vuurwerk maar prachtige series met pijlen in diverse kleuren. Wow!

Om een uur of 2 liggen we eindelijk in bed, slapen niet echt lekker en moeten om kwart over 7 weer op omdat we naar de Chinese Muur gaan. Vandaag worden we gereden door de zoon van een oudere zuster van papa, een veertiger, getrouwd, gescheiden en een zoon van 15. Die zoon is ook mee gegaan en die doet erg zijn best om een woordje engels te spreken. Wij gaan in de plaats Bandalin de muur op. Enorm veel mensen hebben dus hetzelfde plan zodat we ongeveer 2 km voor de ingang de auto al moeten parkeren en de rest moeten lopen. Het is best koud. Op het plein met de loketten wordt er kleine strijd geleverd wie nu de tickets mag kopen, de neef of papa/mama. De neef wint. gelukkig hebben wij onze paspoorten bij ons ivm de senioren-korting. Scheelt toch mooi 50% en minder schuldgevoelens voor ons.

Vervolgens naar boven gelopen en toen keuze moeten maken. Rechts de kant op die Mao en vele hoogwaardigheidsbekleders hebben gelopen of links (southside) de rustiger kant. Wij nemen de laatste en hebben dus ook alle gelegenheid om (veel) foto's van elkaar en de muur te maken. Het is een hele klauterpartij om boven te komen maar zeker de moeite waard, Wij zijn tot de 5e toren gekomen en zijn toen weer naar beneden gegaan. Hele stijle stukken worden afgewisseld met eenvoudige trappen. Beneden eten we aan een ronde tafel heerlijke noedelsoep met wat andere hapjes. Heel gezellig!

Op de terugrit rijden we langs het Olympisch stadion, vogelnest, en het Olympisch dorp. Maar het wordt steeds mistiger en er valt zelfs wat natte sneeuw. Eigenlijk is het bedoeling daar een stukje rond te lopen maar dat slaan we maar over. Een uurtje thuis gezeten en toen door Yue naar het restaurant gereden, waar een diner wordt aangeboden door de neef, papa en mama en de buren. Iedereen wil zo graag iets doen/geven! Het eten is echt geweldig met Peking Duck, plakjes die je dompelt in soort van soja saus , daarnaast wat stukjes komkommer en prei en dan opgerold in een hele dunne wrap. Heerlijk. Maar dat is niet alles, schalen met vis, kip gerechten, groenten etc etc.et een nog lekkerder dan het andere. Als een van de laatste schaaljes komt wat heel koude rode vruchten in een gelei. Heerlijk toetje! Het alkohol vloeit ook rijkelijk, soort van schnaps van 17 jaren oud en een fles wijn. Papa heeft de schnaps al jaren in huis om op te drinken als Yue haar (aanstaande) schoonfamilie mee naar huis neemt. En dat zijn wij dus!

De neef trekt ondertussen het gesprek naar zich toe en daagt Wigger uit met drinken. En die laat zich dus niet onder tafel drinken, de neef wordt wel steeds luidruchtiger maar gelukkig blijft het wel gezellig! Om een uur of 10 zijn we weer thuis en eigenlijk gaan we snel naar bed, moe van de volle dag. Maar slapen, oh nee. Beiden veel wakker en ik voor de eerste keer weer erge last van mijn arm.

Vrijdag staan we op in een witte wereld, nou ja wit... een beetje wit. Het sneeuwt nog steeds licht en het is koud. We vertrekken pas laat naar de Nieuwjaars markt in Beijing centrum. Het ligt in een park rondom een meer. In het meer een paar paviljoens die zorgen voor een mooi decor. Rondom een kleurrijke markt met stalletjes vol spulletjes voor klein en groot, Eetkraampjes waar van alles wordt aangeboden van spiesjes van schapenvlees en kippenvlees, inktvis etc. En van alles wordt natuurlijk geproefd. Maar ook zoetigheden, zoute koeken snoepjes etc. Verderop worden chinese schilderijen/doeken bij afbod verkocht. Yue koopt een langwerpig doek voor papa en mama voor zo'n 10 euro. Het is erg koud maar we laten ons niet kennen en lopen het hele meer rond. Daarbij passeren we ook een soort van kermis, allemaal kraampjes met pijltjes gooien naar ballonnen, ringen werpen om de meest afschuwelijke prullaria, touwtje trekken, blikjes omgooien met grote en kleine ballen etc etc. Heel leuk om naar te kijken en te fotograferen.

Eigenlijk willen we ook nog naar de hutongs om daar wat rond te wandelen maar het is al 5 uur en het is te koud, dus we gaan rechtstreeks naar huis. Daar maakt neef heerlijke gerechten klaar, van deels onderweg gekochte stukken vis in een moslimwijk, met groente en vlees. Weer een genot om aan tafel te gaan. Yue eet vanavond uit met een paar vriendinnen, maar is ook al weer vroeg thuis. Vanavond gezellig zitten kletsen, thee drinken en dit verslag schrijven zodat dat vandaag nog even verzonden kan worden.

Papa en mama hebben wifi en via Wigger heb ik een programmaatje waarmee ik programma's als Google en Gmail kan binnen halen via Hongkong. Geïnteresseerd in dit programmaatje? Bel of mail me thuis maar!

Morgen gaan we met de nachttrein naar Xi"an. Dus vanuit daar of Chengdu het volgende bericht.

Oh ja komt papa net nog met een brief in een enveloppe met een speciale postzegel die bestemd is voor een familielid die niet in familieverband Oud en Nieuw kan mee vieren. Wigger,Paul en ik krijgen ieder zo'n brief die hij vanmiddag op de markt heeft gekocht. Oh wat lief van hem!

Ria Hoogkamer

Leuk om je verhaal te lezen. Verbaasd dat je nog de energie hebt om te schrijven. Wel leuk ook voor later om het toch terug te halen denk ik. Op deze manier om kennis te maken met de Chinese levensgewoonte lijk me uitzonderlijk. Ik ben blij dit in rustige tijden te kunnen lezen en op te slaan.
Zijn zelf bezig om onze voorjaarsreis naar Griekenland en verder te organiseren. Mogelijk zien we jullie deze zomer. Liefs en groetjes ook van Ellie - Ria

Arjan Huiskamp

Dag Emili en Paul,
Leuk om di verslag te lezen, temeer omdat het over een stukje wereld gaat waar ik zelf ook wel eens ben geweest.(Sept/Okt 1980)
Arjan

anneke Barceló Lamers

Sois unicos !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ongelooflijk mooi verhaal. Super !

Hamba