Emilie&Paul.reismee.nl

Voorbereiden op de (Chinese) Oud - en Nieuwjaars reis naar China

Reis naar China

Op 16 februari as vertrekken wij naar China. Inmiddels zitten wij midden in de voorbereidingen. De visa zijn geregeld (super goed geregeld via het Chinese visumkantoor in Den Haag). Inentingen zijn gelukkig niet nodig. De reserveringen gemaakt door Yue op Chinese sites voor vluchten, treinen en hotels zijn (bijna) rond. In gezamenlijk overleg hebben we een mooi programma in elkaar gezet, waar we allemaal van zullen genieten.

Wij zijn dus Paul, Wigger, Yue en ik. Wij vliegen naar Beijing en logeren dan de eerste week bij de ouders van Yue in Beijing. Op de 18e vieren we Chinees oud - en nieuwjaar. Voor zover we nu weten eten wij bij oma waar ook andere familieleden (ooms en tantes en neven en nichten) aanwezig zullen zijn. Voor middernacht zijn we weer "thuis" bij Yues ouders. Wij hebben ons een beetje ingelezen over de gebruiken rondom dit zogenaamde "springfestival". Over en weer worden cadeaus gegeven. Bij voorkeur in rood papier verpakt maar zeker niet in wit en/of zwart papier. Ook het aantal is een item, 4 is slecht en 2 is goed. Een cadeau geef je en pak je aan met 2 handen etc etc. Om middernacht wordt ook vuurwerk afgestoken. De dagen daarna zijn de winkels en kantoren gesloten. Iedereen is geloof ik 5 dagen vrij.

Wij hebben dan nog tijd om wat highligts in Beijing te bekijken zoals de muur en misschien nog wat tempels.

Op de 21e laten wij de ouders van Yue achter in Beijing en gaan we met z'n vieren met de nachttrein naar Xi'An, deze keer "softbeds" dus wat meer comfort dan tijdens de Djoser reizen. In Xi'An staan het terracotta leger en een fietstocht op de brede muur op het programma. De 24e vliegen we door naar Chengdu waar de ouders van Yue ook zullen komen. Zij blijven bij ons tot Kunming. In Chengdu gaan we natuurijk naar de panda's en verder naar een enorm groot standbeeld van Buddah, zijn voeten zijn alleen alleen al 8 meter lang.

Van Chengdu vliegen we op de 27e door naar Lijjang en daar blijven we 3 nachten. De bedoeling is dat we wat lokale markten gaan bezoeken, naar de snow mountains gaan waar een lichtshow wordt getoond onder regie van degene die ook de regie deed van de voorstelling van de opening van de Olympische spelen. In Dali gelegen aan een groot meer slapen we 1 nacht en ook daar weer een markt met veel minderheden, dus veel kleuren!

Met de nachttrein gaan we dan door naar Kunming. Yue ouders gaan weer terug naar Beijing en wij gaan met de auto door naar Honghe en omgeving naar de rijstvelden. Bijzonder is dat in de watervelden nog geen pantjes staan zodat de weerkaatsing van de omgeving heel mooi moet zijn. Vooral ook tijdens zonsopgang en - ondergang.

In deze omgeving slapen wij 2 nachten en na een mooie autorit terug naar Kunming gaan we met de nachttrein weer door naar Guilin. De volgende ochtend gaan we meteen door met de lokale bus naar Yangshou waar we 2 nachten slapen en via Guilin (slapen we nog een nacht op mijn verjaardag 10 maart) gaan we met de super snelle expres trein op de 11e naar Guangzhou waar we om 23:30 uur de terugreis naar NL weer beginnen. Een tussenstop in Dubai en op de 12e zijn we rond het middaguur weer op Schiphol.

Paul en ik zijn natuurlijk al in China geweest maar er zitten genoeg nieuwe plaatsen in. Daarnaast is de ambiance in (Chinese) familieverband ook heel bijzonder. Wij verheugen ons er dan ook enorm op. Enige vervelende is dat ik al sinds oud en nieuw last heb van een pijnlijke rechterschouder. Ben onder behandeling van een fysiotherapeut hetgeen wel enige verlichting geeft, maar over is het bepaald niet, nee hoor kan wel 3 tot 6 maanden duren. En ondertussen probeer ik maar zoveel mogelijk links te worden, maar dat is moeilijk: probeer je maar eens met je linkerhand af te vegen en je aan te kleden. Makkelijk is anders!

En voor Paul en Wigger betekent het natuurlijk ook extra gesjouw en ook dat is vervelend. Maar goed met vereende krachten slaan we er ons doorheen en laten we de reis er niet door beïnvloeden.

Op de site staat een route kaartje en een link naar het weer. Beijing is nog koud, 's nachts vorst en overdag een graad of 5, Xi'An overdag een graad of 8, maar daarna gaat de temperatuur omhoog naar zo'n 15 tot 20 graden. Heerlijk!

Vanuit China kunnen we niet op Facebook, dus ik kan deze site alleen via de mail versturen. Tot de volgende keer, Paul, Wigger, Yue en Emilie

Koos van Winden

Hallo hinagangers/gangsters,
Een indrukwekkend verhaal met vele bezienswaardighedenen vooral leuk bij de mensen thuis en hun gewoontes van nabij meemaken. Veel plezier met de voorbereidingen en alvast een goeie reis.
Groetjes Koos

Ria Hoogkamer

Ik hoop dat je niet te veel last heb en kan genieten van de reis die voor mij een mix lijkt van prive en ontdekkingsreis. Ben vooral benieuwd wat je daaraan beleeft. Kijk je ook nog uit naar vlinders? Een boek daarover zal er niet inzitten. Zou er graag voor betalen. Alleen plaatjes zou al leuk zijn. Een beetje gek ben ik wel. Ik hoop dat je mij dit vergeefd.
Hopelijk zien we elkaar ook van deze zomer. I(ntussen hoor ik graag over je ervaringen. Groetjes ook van Ellie - Ria

Hamba