Emilie&Paul.reismee.nl

Galapagos deel 2 en tot slot nog even in Quito

Galapagos 14 t/m 17 oktober

dinsdag 14 oktober, vannacht gevaren naar San Cristobal, veel golfslag zodat het schip stevig heen en weer gaat. Paul heeft zelfs voor het slapen gaan een Primatour ingenomen. Zoals alle afgelopen nachten weer wakker voordat de wekker gaat. Vandaag dus al om 5 uur, maar daar het ontbijt al om half 7 gepland staat is dat niet zo'n probleem. We beginnen met een boottocht langs de rotsen van Cerro Broso met grotten, spleten en een heuse doorgang. Deze doorgang biedt veel mogelijkheden om mooie foto's te maken van de Leon Rock, een steile puntige rots naast een massief blok rots. Doorvarend komen we bij een eerste klas "bounty eiland" met wit strand, zwarte lava brokken, azuur blauw water en als extra veel zeehonden en wat vogels, zoals de gele warbler en de amerikaanse Oystercatcher. Hier kunnen we driekwartier langs het strand lopen en genieten van al het moois. Na terugkomst op het schip varen we meteen door naar Leon Rock, varen er omheen en daarna gaan de snorkelaars weer het water in, inclusief Paul. Hij ziet een grote zeeschildpad onder hem door zwemmen. Als iedereen weer aan boord is varen we door naar Islas Lobos. Ondertussen lunch. Islas Lobos is een heel smal eiland, vol rotsblokken en gelegen aan weer een prachtige baai. Vanaf de zee lijkt het alsof het allemaal kale eilanden zijn, maar iedere keer zijn we weer verbaasd dat we zo'n mooie baai invaren. Op Islas Lobos gaan we weer een stukje wandelen, zien daar de blauwvoet Jan van Gent met kleintjes en weer heel veel zeehonden met allemaal kleintjes. De zgn kraamkamer van de zeehonden. Voor de liefhebbers is er dan nog een mogelijkheid om te snorkelen maar ook Paul heeft dat aan zich voorbij laten gaan. We gaan nl vanmiddag ook nog de stad in en even rust daarvoor is wel lekker. Ik neem nog gauw even een douche en na 3 dagen op het bootje heerlijk om weer even in een stadje te zijn. En....zoals al aangekondigd te kunnen internetten. Genoeg tijd om ook nog wat rond te snuffelen in de winkeltjes, heerlijke espresso te drinken en chocoladecake te eten. En..... we zien en spreken onze vrienden van de rondreis weer, die hier 2 dagen zitten. Even wat details uitgewisseld en daarna weer afscheid genomen. Om kwart over 6 verzamelen we weer om met de kleine bootjes terug te gaan naar het schip voor een korte briefing over het programma voor morgen en diner. Vannacht varen we weer verder naar Espanola Island, waar we 2 delen zullen bezoeken, aan de noord-westkant Suarez Point en aan de noord-oostkant Gardner Bay.

Een onrustige nacht, we varen en er is veel golfslag. Om 5 uur eindelijk in slaap gevallen en omdat de wekker het niet doet slapen we tot 10 voor 7 , snel een waslap over het gezicht, tandenpoetsen en toch om 7 uur aan het ontbijt. Om 8 uur met de zodiac's naar Suarez Point, waar inmiddels ook de gasten van 4 andere schepen aan land gaan. Maar zodra we allemaal op pad zijn merk je niets meer van elkaar, want iedere groep gaat zijn eigen weg. We wandelen meer dan 2 uur tussen de zeeleeuwen, leguanen, blauw-voet boobys, albatrossen met hun 4 maanden oude jonkies etc. Halverwege zien we een aantal fonteinen, gevormd door golven die door de rotsformaties spuiten. Mooi gezicht. En weer heel opvallend dat de verschillende dieren absoluut niet bang zijn voor ons en rustig blijven staan, zitten of liggen.

Na terugkomst aan boord varen we meteen door naar Gardner Bay, waar weer wordt gesnorkeld. Deze keer bij een soort rif en volgens Paul veel stroming, vermoeiend en weinig gezien. Daarna zijn zij nog op een andere plek, bij een grote rots in zee, gaan snorkelen waar ze wel prachtige vissen zagen en ook de zeeleeuwen schoten onder Paul door. Ondertussen gaan de niet snorkelaars naar het strand, daar ontmoet ik de Djosergroep weer. Paul voegt zich daar later bij en samen hebben we daar een stuk langs het strand gelopen en genoten van de zeeleeuwen en later ook van de zgn "spotvogel" die loerde op de irritante vliegen die wij doodmepten. Op de terugweg naar het schip varen we nog even langs een dode bultrug walvis die daar ca 4 weken geleden aangespoeld is en nog niet ontploft is. De dag eindigt zoals gewoonlijk met de briefing over morgen, diner en vanaf het bovendek proberen we nog wat sterrenbeelden te onderscheiden, maar dat lukt niet echt: te veel bewolking.

Donderdag 16 oktober super vroeg op om 5 uur. Vannacht gevaren van Espanola naar Floreana. Het is iedere ochtend weer een verrassing hoe de omgeving er uit ziet. Om half 6 ontbijt en kwart over 6 in de bootjes richting strand van Floreana. Een deel van het strand heeft een groene glans door groene steentjes (olifijn kristallen) die zijn overgebleven na een hevige lava eruptie. De begroeiing ziet er weer dor uit, maar hier en daar zitten er dan toch nog wat groene blaadjes en een geel bloemetje aan die " dode" takken. We wandelen naar een grote lagune waar vlakbij ons 3 flamingo's rondlopen en aan de overkant nog een paar maanden oude flamingo en een grote reiger. De kleine flamingo schuifelt terwijl wij daar staan het hele meer over richting ons. De roze kleur ontbreekt nog geheel. Wij lopen ondertussen verder door, klimmen en hebben vandaar een heel mooi zicht op de lagune. Vervolgens lopen we weer door een bos en komen uiteindelijk uit bij een hagelwit strand. Het is zo schel dat mijn ogen gaan tranen. In de branding zwemmen tientallen grote stingrays/mantra's. Moeilijk te fotograferen omdat ze door zand bedekt zijn. Volgens de gids doen ze daar (zonnen) energie op. Verder langs het strand is een spannender tafereel te zien, zeeschildpadden die paren. 2 tot 3 van die joekels boven op elkaar. Een bedrijvigheid in het water van jewelste. We lopen nog een stuk verder over het strand tot we bij het zwarte lava deel komen. Zo mooi als de natuur dan kan zijn, de blauwe zee en het witte strand en de zwarte lava. Fantastisch! We lopen weer terug, degene die gaan snorkelen gaan in een apart bootje terug naar het schip om zich om te kleden, en wij de rest varen rechtstreeks door de Corana del Diablo. Een grote rots met middenin een kratermeer. Paul geniet volop van de kleinere vissen die hier zwemmen en de zeeleeuwen die al spelend onder en boven hem zwemmen. Wij varen dicht langs de rotsen en zien diverse vogels en vissen. Al met al zijn wij om 10 uur weer aan boord en hebben we dus al een behoorlijk programma afgewerkt. Tijdens het varen naar het eiland Santa Cruz ( circa 3 1/2 uur) lunch. In de stad Santa Cruz heeft gids Rissell op ons verzoek een bus geregeld om het hoogland in te gaan waar de schildpadden in de vrije natuur leven. Op Rancho El Manzanillo schuifelen niet 1 of 2 maar tientallen reuze schildpadden in het groen rond. Zowel jonkies als (heel) oude. Eten een blaadje groen of een stukje gras, blazen wat naar een voorbijganger die te dicht bij komt. De hele groep schiet daar werkelijk honderden foto's. Voor 3 dollar kan je daar na een stuk wandelen verschillende soorten ijsthee of koffie drinken, bananen eten en eventueel souvenirs kopen.

Op de terugweg naar de stad nog even een lavagrot in geweest en een kort bezoek aan het Charles Darwin Centre. Dit schildpadden centrum valt ons erg tegen na het zien van de schildpadden in het wild. Terug wandelend naar de pier heel veel leuke winkels (kopen kopen kopen!) terras met WIFI en heerlijke espresso en schepijs en tot slot nog even oordruppels voor Paul gekocht. Zijn oor zit nog steeds dicht en morgen moeten we weer vliegen!

Om half 7 zijn we weer terug aan boord, een korte afscheidsborrel met de bemanning en als koude douche de mededeling dat de bemanning een fooi verwacht van 15 dollar per persoon per dag en Rissell verwacht 8 dollar per persoon per dag! In iedere hut liggen daarvoor 2 envelopjes. Nou wij bepalen zelf wel wat wij willen betalen, maar iedereen is behoorlijk van slag hierdoor. Na het eten de koffers gepakt en lekker op het achterdek zitten lezen tot een uur of 11.

Vrijdag 17 oktober nog een kort programma voor we naar het vliegveld gaan. Om kwart over 6 (voor het ontbijt) een droge landing op het eiland Seymour, vlak bij Baltra (vliegveld). Via de rotsen vol met zeeleeuwen een mooie wandeling over het eiland gemaakt: een soort uitsmijter want we zien weer allerlei vogels die we alle dagen al hebben gezien. Maar in zo'n mooie setting! We zien de blauwvoet Jan van Gent, de Nasca Jan van Gent, de Fragata's met en zonder knalrode keelzak, leguanen en een schitterende branding met hoge golven. En natuurlijk de zeeleeuwen in alle mogelijke standjes! Om half 8 weer aan boord, koffers klaar zetten en ontbijt. Inmiddels al weer gevaren naar Baltra en met de bootjes naar de wal waar we met de bus in ca 10 minuten naar het vliegveld rijden. Christoph uit Zwitserland is aan boord gebleven, hij maakt ook nog de week cruise naar de westelijk gelegen eilanden. De rest waaiert uit en blijft nog in Baltra of op Santa Cruz, gaat ook naar Quito of vliegt naar Guyaquil en vandaar terug naar Europa. Wij vliegen via Guyaquil naar Quito en ons wordt aangeboden een vlucht eerder te nemen. Dat doen we dus we zijn vroeg aan in Quito en wachten daar op de Djoser groep die vandaag ook terugvliegen vanaf de Galapagos. Mijn idee om de groep namens Djoser (bord met daarop Djoser al gekregen van een vertegenwoordiger van de agent) welkom te heten, gaat helaas niet door omdat onze taxichauffeur (belangrijk zijn wij he!) er al is. De foto is in ieder geval leuk! Rit naar ons hotel in Quito duurt erg lang, maar uiteindelijk zijn we daar weer. Deze keer op verzoek een rustige kamer (heel grote kamer met 5, ja zeker 5 bedden) aan het binnenplein en daar wachten we de groep op. Met Kees en Fija een eet- en "regenwormen" afspraak gemaakt. Heel gezellig om weer even bij te kletsen.

Zaterdag 18 oktober, heerlijk geslapen, nog lekkerder gedoucht en ontbeten. Pauls oor nog steeds problematisch dus door hotel verwezen naar een kliniek, 2 blokken verderop. Op de 5e etage een ruimte vol met wachtende mensen, doorgelopen naar de receptie en na het noteren van de klacht en naam direct naar een behandel kamer. Al snel komt een heel vriendelijke arts die goed engels spreekt. Met een lampje kijkt hij in beide oren (ik kan via 3 monitoren meekijken) en ziet daar de troep zitten. Paul moet op de behandeltafel gaan liggen en (weer kan ik alles via de monitoren volgen) de arts gaat beide oren leeg schrapen....... dat het pijn doet merk ik aan Pauls voeten die als vinnen heen en weer bewegen. En opeens zegt Paul: Ah ik kan weer horen! De kosten 50 dollar en een recept voor oordruppels af te halen bij elke willekeurige apotheek. Heel grappig: het patiënten dossier bestaat uit een kleine tablet met daarop alle patiënten gegevens, de klacht, de behandeling en de kosten. Zeer efficiënt!

Met de bus naar het oude centrum, zon schijnt en lekkere temperatuur. Koffie drinken op Grand Place en daar zitten Kees en Fija al en daar komen Hans en So Jung ook bij. Het terras wordt steeds verder uitgebreid. Heerlijke espresso en worteltaart. Het is druk in de stad, we kopen 2 sjaaltjes bij een vrouwtje op straat, gaan nog even naar het kleine straatje met de ambachten waar we honing kopen, kopen poppetjes bij het toerist informatie kantoor en lunchen zoals vorige keer in het Bisschoppelijk paleis. Vlakbij ons hotel in een galerie nog enige tijd doorgebracht. Prachtige spulletjes en natuurlijk een en ander gekocht. Om 6 uur gaan we met de hele groep eten in een restaurant in het oude centrum met een terras op de 5e etage met prachtig uitzicht op de verlichte gebouwen. Heel gezellig iedereen weer te zien en te spreken, lekker eten, een beetje fris. Tijdens het afrekenen begint het te regenen, iedereen op het grote terras wil tegelijk naar beneden, naar binnen. Gelukkig gebeurt het allemaal heel gedisciplineerd, dus geen ongelukken.

Zondag 19 oktober, de dag van het reizen. We worden om 12:00 uur opgehaald dus nog een paar uur de tijd om het park in te gaan en de kraampjes vol met gel gekleurde doeken, kleren en souvenirs te bekijken. Daarna nog een kopje espresso met taart in een cafe vlakbij ons hotel waar we uiteindelijk met ons 8-en zitten. En dan zit het erop en gaan we naar het vliegveld en vliegen met de KLM via Guyaquil naar Schiphol. Ondanks de ruimere stoelen helaas geen oog dicht gedaan en dan is een vlucht van bijna 12 uur heel erg lang. Op Schiphol gelukkig afgehaald door Riet, Pauls zusje.

En nu.... vrijdag 30 oktober. Al weer 10 dagen thuis. Alle was en strijkgoed is gedaan.

We kijken terug op een werkelijk fantastische reis. Ecuador is een prachtig land. We hebben het niet altijd op zijn voordeligst gezien daar we vrij veel (dikke) bewolking hebben gehad. Doorgaans waren de ochtenden redelijk zonnig. Temperaturen zo tussen de 10 en 20 graden (ook afhankelijk van de hoogte). Van de hoogte (tot ruim 5000 meter) hebben wij geen last gehad. We hebben gereisd in verschillende gebieden, het Andes gebergte, de Amazone, en de kust en natuurlijk op de Galapagos. Daar viel wel heel erg op dat de dieren daar op bijna "aaibare" afstand zitten en blijven zitten. Absoluut geen angst voor de mens.

Daag tot volgende keer.

Volgende bestemming? Geen idee

Paul en Emilie

Marijke de Kimpe

Wat een prachtig reisverhaal van jullie. Ik heb ervan genoten. Dank jullie wel.

Hamba