Emilie&Paul.reismee.nl

Riobamba en Cuenca

Riobamba en Cuenca 3 oktober t/m 5 oktober Ja dat is dus echt heel vroeg op, wekker kwart over 4 en na het ontbijt om half 6 richting Alausi waarvandaan een toeristisch treintje rijdt. Onderweg naar Alausi mooi weer, zonsopgang. Duur van de rit ca 2 uur. De trein vertrekt om 08.30 uur uit Alausi en heeft als eindbestemming de Duivelsneus, een berg waarin je met een beetje fantasie een neus kunt onderscheiden. Het is mooi weer dus het uitzicht is fantastisch. De trein rijdt langs de berghelling daalt en klimt. Tot 2 keer toe moet de trein steken, dwz over een stuk rails heen en weer rijden omdat het hoogte verschil nog te groot is. Bij het eindpunt hebben we ongeveer 50 minuten om een kop koffie te drinken en een broodje te eten. Tevens is er een museum over het ontstaan van de spoorlijn. Heel boeiend. Het geheel doet wel erg commercieel aan. Jammer. De terugreis gaat over hetzelfde traject, maar is niet minder mooi. Bij het eindstation in Alausi kopen we nog snel even een chocolade broodje als lunch hapje daar we onderweg geen lunch adres meer zullen vinden. Hoogtepunt van vandaag is de inca opgraving Incapirca. Helaas begint het net te regenen als de super gids ons uitleg gaat geven. Zeer gemotiveerd, gepassioneerd en al tekenend in het grint doet hij zijn verhaal over de Inca's en de Canari's een indianenstam, die daar samen komen en uiteindelijk een verbond sluiten. Twee "geloven" komen daar samen en smelten uiteindelijk toch samen. De zonnetempel is indrukwekkend en de typische inca bouwstijl van gestapelde grote blokken die precies op elkaar passen en waar geen cement aan te pas komt is hier duidelijk te zien. Ook de diverse kamers, watervoorzieningen zijn nog duidelijk herkenbaar. De uitleg van de gids duurt wat langer dan gepland, maar toch kunnen we nog net op tijd de Panama-hoeden fabriek bezoeken. De hele procedure van dit oude familiebedrijf wordt ons uitgelegd. Meest bijzondere vind ik toch wel dat er hoeden zijn van 33 dollar tot wel 1000 dollar. Een aantal Amerikaanse presidenten heeft zo'n peperdure panama hoed aangeboden gekregen. Weer een les geleerd: de panama-hoed komt dus niet uit Panama, maar uit Ecuador. Aan het eind van de rondleiding kunnen we allemaal hoeden passen, de meeste zijn wit met een zwarte band erom heen. Gekleurde banden zijn ook mogelijk, maar gekleurde hoeden zijn ook mogelijk. Er zijn een paar foto's gemaakt waarop alle vrouwen met een hoed op staan, en ook met alle mannen met een hoed op. Denk dat die wel heel leuk zijn geworden. Inmiddels is het donker en rijden we snel naar ons hotel. Bijna iedereen eet hier in het hotel. Italiaanse keuken,heel goed! Het was een inspannende dag en daarbij komt nog dat er veel klachten zijn over de kamers in dit hotel. Ze zijn erg gehorig, liggen rondom een patio, zijn voor een deel aan de kleine kant. Ook wij (!!!!) klagen maar we kunnen pas de volgende dag verhuizen als we dat willen. Maar na een nachtje heerlijk slapen zijn we vastbesloten gewoon in deze kamer te blijven en pakken we dus de volgende morgen onze koffers alsnog uit. Zaterdag 3 oktober hebben we een vrije dag om Cuenca te bezoeken. Helaas is het erg bewolkt, wel droog. Tijdens het ontbijt horen wij dat de moeder van een van onze medereizigers is overleden. Hij gaat vanzelfsprekend naar huis, maar erg sneu ook omdat hij zich juist zo verheugt op de Galapagos. Een gemis voor de groep! Paul en ik besluiten eerst naar het museum Banco Central te gaan. Schitterende afdeling met alle etnologische groeperingen, klederdrachten, gebruiksvoorwerpen. Daarnaast ook een mooie archeologische afdeling met maquettes, gebruiksvoorwerpen en wassenbeelden. Helaas laat de vertaling te wensen over en is ons Spaans verre van toereikend. Buiten, naast het museum, is dan nog een terrein waar opgravingen te zien zijn uit de incatijd. Zeer interessant, gebouwd op en tegen een heuvel, waterkanalen, vele kamers/huizen. Onderaan de heuvel kom je dan weer in het hedendaagse, nl een parkje met vogelkooien, met oa papegaaien, Toekan, roofvogels. Vanuit dit park komen we zo uit bij de rivier en lopen we richting de stad. We moeten nu een beetje haast maken om nog voor sluitingstijd bij diverse gebouwen te komen. Allereerst het klooster, klokslag een uur staan we bij de ingang, helaas gesloten..... door naar de oude Kathedraal. We zien dat deze open is tot 2 uur, dus nog even tijd voor een kop koffie en een stuk heerlijke chocolade taart en tevens een sanitaire stop. Ik raak opgesloten achter een metalen hek, roep Paul op het binnenplein en met een medewerker komt hij mij weer bevrijden. Om 10 over half 2 staan we voor de deur van de oude Kathedraal..... gesloten. De nieuwe kathedraal is ook al gesloten. Het is zaterdagmiddag en Cuenca sluit zijn/haar deuren. En naar verluidt is het zondags nog erger. Jammer dat Djoser de reis op deze manier gepland heeft, want maandag moeten we al weer vroeg vertrekken richting kust. Paul en ik hebben nog wat rondgesjouwd via de bloemenmarkt, wat straatjes door, naar San Blas plein en kerk. De kerk gaat net open (4 uur) omdat er om 5 uur een trouwerij plaats vindt. Via allerlei kleine straatjes richting hotel gelopen, daar wat geschreven en om 7 uur met een paar andere gaan eten. Gezellig restaurant, heerlijk eten, maar ook onderling heel gezellig. Spelletje regenwormen gespeeld en elkaar daarbij veel gepest en wat afgelachen. Zondag weer vroeg op, half 8 ontbijt en met de bus naar het nationale park La Cajas waar we een wandeling van 6 km gaan maken onder leiding van een engels sprekende gids die werkelijk alles af weet van plant en dier. Start is op 3950 m hoogte en na een kleine 4 uur wandelen zijn we weer bij de bus aangeland. Een schitterende wandeling, die nog mooier had kunnen worden als het zonnetje was gaan schijnen.Veel meertjes, veel bloempjes en planten waaronder de Bromelia. Het gaat op en neer over smalle paadjes. Zwaar maar niet al te zwaar. Om ca 13:30 terug bij de bus, een klein stukje gereden en in een restaurant heerlijke forel gegeten en Mora (bramensap) gedronken. En ja hoor, het zonnetje komt door. In het hotel gauw even andere schoenen aan, rugzak gewisseld en de stad in om nog wat "zonnige" foto's te maken. Weer koffie en heerlijke taart bij hetzelfde tentje als gisteren. Alles is nu gesloten, de kerken, de winkels en zelfs de meeste restaurants. Wat wel open is zijn de ijsjeswinkels.... Zowat alle Ecuadorianen die we tegenkomen eten ijs. Nationaal zondags gerecht? Op de terugweg naar het hotel vinden we een nog een restaurant dat wel open is. Met die informatie gaan we terug naar het hotel waar we om half 7 met hetzelfde groepje van gisteravond hebben afgesproken. We hebben daar weer heerlijk gegeten, ondertussen weer regenwurmen gespeeld en veel plezier gehad. Nu net de koffers gepakt, nog even dit verhaal afschrijven, daarna slapen en morgen om 7 uur ontbijt en op naar de kust.

Hamba