Emilie&Paul.reismee.nl

Van Amazone nar Banos

Van Amazone naar Banos 29/09 t/m 2/10 Vanmorgen vroeg op, ontbijt en vervolgens weer met de 2 bootjes naar de plaats waar we de bus hebben achter gelaten. Deze keer geen gehannes met laarzen aan door de rivier waden, de waterstand is hoog genoeg na de regen van de dag ervoor. Het eerste deel van de weg is weer onverhard, schiet dus niet op. Daarna via een prachtige route richting Banos. Onderweg nog een stop gemaakt bij de waterval El Diablo bij de Rio Verde. Er zijn 2 wandelpaden die tot dichtbij de waterval komen, de ene via een pad naar beneden en daarna langs de bergrots naar boven tot bijna aan de voet van de waterval. Vanaf deze plek zien we een hoge hangbrug waarvan we denken dat die ook naar de waterval leidt. Bij het lage pad is ook een hangbrug maar die hoeven we niet perse over. Toch gedaan, wat een overwinning voor mij met mijn hoogtevrees. Paul is er trouwens van overtuigd dat die hoge hangbrug helemaal niets voor mij is. Maar..... na een paar heerlijke empanadas met kip en banaan met warme chocolade naar boven en daar de hoge wandeling naar de waterval gemaakt en zowaar over die uit 2 delen bestaande hangbrug gelopen. Spannend maar het lukte! en nu komen we uit aan de andere kant van de waterval, lopen er zelfs een stukje achter langs en genieten van het lawaai. Verder me de bus en nog een stop bij een kabelbaantje over de rivier. Kabelbaantje? Een open bakje met spijlen waar je dwars door heen kijkt en tjoep daar gaan we..... Doodeng, halverwege even stil hangen om foto's te kunnen maken en weer verder, en weer even hard terug. Ook dat er weer "levend" afgebracht. In Banos slapen we in een "Spa" hotel met massage en zwembad. Allerlei excursie mogelijkheden worden besproken, zoals raften, canoying, paardrijden etc. Wij besluiten gewoon 2 vrije dagen te nemen en te genieten van het leuke stadje Banos. Geen spijt daarvan gehad. We hebben gedurende ons verblijf in diverse leuke restaurants gegeten, voor de lunch verse broodjes bij een van de warme bakkers gekocht en op het plein voor de basiliek opgegeten. Basiliek bekeken, geshopt en hele stukken van het dorp bekeken. Heel leuk. De 2e avond zijn we met de hele groep met een soort "discobus" de berg tegenover Banos opgereden in de hoop dat we de nog werkende vulkaan aan de andere kant van het dorp zouden zien. Maar nee hoor, geen kans, het begint zelfs te regen. Wel een glaasje lokale drank om warm te worden en daarna weer naar beneden. De smalle weg gaat langs steile afgronden, dus ik middenin zodat ik daar geen last van heb. De 2e volle dag hebben wij onze "kerstinkopen" gedaan, lekkere koffie gedronken, broodjes gekocht voor de volgende dag (geen lunchadres) en zijn we 's middags gaan klauteren naar een uitzichtpunt op de berg achter Banos. Een hele klim maar wel leuk om nog even actief te zijn. 's Avonds gegeten met 2 andere koppels bij Amarilo, eerst glaasje wijn op het terras met uitzicht op het pleintje en daarna binnen diner met afsluitend een overheerlijke Tiramisu! De dag sluiten we af met het pakken van onze koffers, we moeten weer vroeg op (7 uur ontbijt!). Donderdag 2 oktober vertrek uit Banos richting Riobambe. De eerste stop maken we bij een indianen marktje, heel leuk en kleurrijk. Het is moeilijk de vrouwtjes en mannen in klederdracht te fotograferen (duivels) dus allemaal stiekum vanuit de verte met de telelens! En dan komen we toch weer terug met een aantal heel leuke foto's. Ik heb daar tot grote hilariteit van de omstanders ook een omslagdoek, die alle vrouwen daar dragen, gekocht voor 3 hele dollars! En zowaar op de foto met een man met knalrode poncho aan. Daarna door naar een nationaalpark Chimborazo, waar Paul met een groot deel van de groep een paar honderd meter naar boven klauterde (tot 5050 meter!). Ik bleef met een stel achter en wij zien de top van de vulkaan steeds meer uit de wolken komt. Tegen de tijd dat de groep beneden is is de top vrij en maakt iedereen vele foto's. Onderweg ook nog een aantal Vicuna's, lama-achtigen, gezien. Iedereen krijgt daarboven een heerlijke kom warme soep. Het is koud, dus dat smaakt. Een deel van de groep gaat vervolgens per mountainbike, met helm, knie en armbeschermers, dikke handschoenen en mutsen afdalen. Eerst 8 km onverharde weg en daarna nog 25 verharde weg. Paul en ik zijn met nog een aantal de bus ingekropen en rijden als bezemwagen achter de mountainbikers aan. Pas na 6 uur aan in ons hotel in Riobamba waar we 1 nacht zullen slapen. Eenvoudig hotel, buiten het centrum en koud. Korte nacht want we moeten morgen om 5 uur al weer weg! Wordt vervolgd!

Hamba