Emilie&Paul.reismee.nl

Amazone

Het Amazonegebied 27 tot 29 september. Die nacht in Quito zullen we niet snel vergeten. We hebben bijna geen oog dicht gedaan vanwege het kabaal buiten op straat. Vrijdagavond is de uitgaansavond in Ecuador, zaterdag ook nog wel en zondagavond is het rustig, want dan mag er geen alcohol worden gedronken. En we treffen het want het is vrijdagavond. Een kabaal van gillende mensen, auto's, brommers, optrekkende bussen etc etc. Al onze ramen zijn dicht, maar dat helpt niet veel. Zelfs om kwart voor 6 staan er nog mensen onder ons raam te gillen. Ontbijtpakket krijgen wij mee uit het hotel. Eerste stop is bij de warmwaterbronnen van Papallacq. Heerlijk warm tot zeer warme baden. Keurige kleedhokjes, kluisjes en manden waarin onze kleren bewaard kunnen worden. Daar hebben we een uur kunnen genieten. Volgende stop is bij Gina, een super eenvoudig restaurant waar heerlijke forel wordt geserveerd. Gegrild of gebakken met een knoflooksaus. Daarbij een glas bramensap voor, schrik niet, 8 dollar per persoon. We rijden een prachtige route door de bergen en komen steeds lager. Het laatste stuk, een uur rijden ongeveer, rijden we over een onverharde weg. Smal en dus langzaam aan. Bij de rivier aangekomen nemen we alleen onze speciaal voor de jungle ingepakte tassen mee. De rest blijft in de bus achter. Behalve toiletspullen een aantal t shirts, broeken en ondergoed, en natuurlijk anti muggenmelk en zonnebrand spullen en een regenponcho. We moeten direct onze schoenen uit en laarzen, die uit de lodge zijn meegebracht, aan want we zullen een eindje door het water moeten lopen omdat d waterstand te laag is. En dat gebeurd dus al redelijk snel,iedereen de 2 bootjes uit en al wadend door het water naar een plek waarvandaan de bootjes weer verder kunnen varen. Het waterniveau is net laag genoeg om geen water in de laarzen te krijgen. Na zo'n 10 minuten lopen kunnen we weer verder varen naar de lodge. Een eenvoudig complex met allemaal houten huisjes op palen, een klein receptiegebouw waar de apparatuur kan worden opgeladen, een ronde ontmoeting plaats met haardvuur en een huis waar de maaltijden worden geserveerd. Wij hebben een kamer op de 1e verdieping, 2 persoonsbed met klamboe, badkamer met warm en koud stromend water. Zie er allemaal verzorgd uit. Heerlijk gegeten met popcorn die in de soep wordt gedaan, spaghetti en fruit toe. Daarbij een lekker sapje. Na het eten nog een rondje over het terrein gemaakt met zaklampen en op zoek naar insekten zoals nachtvlinders, spinnen, hagedisjes etc. Iedereen is moe en gaat dus vroeg naar bed. Wij slapen beide heerlijk met al de geluiden van de jungle op de achtergrond. Volgende dag vroeg op, na het ontbijt gaan we in 2 groepen een jungle wandeling maken. Laarzen aan want het is nat en modderig. Paul gaat halverwege een andere route volgen, langer, en ik ga met de rest voor een totale wandeling van 2,5 uur. De gids laat ons veel zien, planten die als medicijn gebruikt kunnen worden, bladeren waarin bijvoorbeeld vis gestoomd kan worden, speciale bloemen zoals een bloem in de vorm van rode lippen. Heel informatief en leuk. Lunch weer in de lodge, Tilapia filet is blad gestoomd, en daarna met een bootje de rivier overgestoken en naar een leefgemeenschap gegaan. Het hoofd van de familie is tevens een van de gidsen van de lodge. We zien onderweg oa koffie planten, katoenplanten, cacaoplanten, papaja struiken etc. Een deel is voor eigen gebruik en een deel wordt op een markt in de omgeving verkocht. De vrouw houdt zich bezig met keramiek, en de dochters met het maken van kettingen, armbanden etc. Ik heb er een ketting gekocht. Na terugkomst krijgen we een demonstratie hoe chocolade te maken van cacaobonen. Eerst branden, dan pellen, dan 3 x malen en vervolgens met wat melk opkloppen. En dan heb je, zoals de gids zegt, Nutella. De warme chocolademelk is helaas een beetje te slap van smaak. 's Avonds weer diner in de lodge en ipv popcorn hebben we vanavond stukje hard gebakken banaan om in de soep te doen en/of om los op te peuzelen. Ter afsluiting nog een kampvuur, bedankjes over en weer, wat liedjes zingen en daarna naar bed. Morgen gaan we weer de bergen in en moeten we weer vroeg opstaan.

Julie

Leuk om de verhalen hier en op facebook te volgen. Herkenbare dingen en plekken: breng bij mij heel veel mooie herinneringen terug. En wat fijn dat er nog zoveel moois gaat komen! Veel plezier!

Hamba