Emilie&Paul.reismee.nl

IJsland en Schotland

IJsland Zondag 3 augustus, vanmorgen vroeg zijn we in Reykjavik aangekomen. We kunnen direct na het ontbijt de stad in. Helaas liggen we niet in de oude haven van Reykjavik maar in Hafnarfjordur ca 20 minuten per bus naar het centrum. Gelukkig rijdt er vanaf 9 uur een shuttle bus, dus dat is makkelijk. Wij even voor 9 uur de loopplank af, worden beneden opgewacht door een paar kinderen die als welkom een lava steen geven en dan zien we vanuit onze ooghoek de bus naar Reykjavik vertrekken en het is nog niet eens 9 uur.... balen, want de volgende bus gaat pas om 10 uur. Volgens de mensen van de boot zat de bus vol, maar de mensen die wel in de bus zaten zagen ons wel komen en vertelden dat de bus helemaal niet vol zat. Gelukkig is Paul zo slim bij de excursie bus naar de oude haven te vragen of er plaats is en mogen we meerijden. Een goede oplossing voor een slecht begin. Reykjavik is natuurlijk bekend terrein voor ons. Weer is redelijk, vrij helder dus we besluiten nogmaals de toren van de Hallgrimskirkja op te gaan (vorige keer regende het en hadden we slecht zicht). Maar eerst even contact opnemen met Nederland, want in ieder cafe gratis wifi. Dus even geappt met Wigger, lekkere kop koffie gedronken en daarna naar de kerk (dachten kerkdienst om 10 uur, dus 11 uur mooie tijd om er heen te gaan. Nee du de dienst is nog in volle gang, toren op, foto's gemaakt en daarna de kerkzaal in waar een organist een prachtig stuk speelt. Fantastisch om dit mee te maken. Daarna de stad in, wat winkels bekeken, nogmaals koffie gedronken in ons "stamcafé" een boekwinkel met boven koffie en taart en weer wifi. Om half 2 weer met de bus terug naar het schip, maar ook dat is weer slecht geregeld, want de bus van half 2 gaat niet en de laatste bus naar het schip rijdt om 2 uur. En wat doen de slimmerds..... ze sturen een klein busje zodat er een stuk of 15 man blijven staan in de kou en die worden na ca 40 minuten pas opgehaald. 's Middags, 's nachts en de volgende ochtend varen we naar Akureyri in het noorden van IJsland. De route gaat met een grote bocht om IJsland heen, zodat je niets van het land ziet. Lezing bijgewoond over de excursies van de volgende dag, maar wij hebben al besloten om ook hier in de stad te blijven en op eigen gelegenheid wat rond te struinen. Maandag 4 augustus Het laatste traject naar Akureyri gaat door de 60 km lange fjord, vrij breed en op de bergen aan weerszijde ligt tamelijk veel sneeuw. Aan het eind van de fjord ligt de stad. We leggen hier aan rond een uur of 3 's middags. Via de winkelstraat en een vrij lange trap bereiken we de kerk. Opvallend mooie gebrandschilderde ramen, waarvan enkele uit een kerk in Coventry komen. Vervolgens gelopen naar de botanische tuin, een oase van bloemen, mooi op elkaar afgestemde kleuren, prachtige borders, waterpartijen etc. Dat er in een noordelijk land als IJsland zo'n bloemenzee kan worden gecreëerd! Onwaarschijnlijk. Nog veel bloemen staan in de knop, dus men kan er nog lang van genieten. Weer naar beneden gelopen en een van de vele koffietenten in gegaan. En.... de keus was heel goed! Heerlijke koffie, een verrukkelijk stuk taart (bij gebrek aan het thee met taarten uurtje aan boord) goede sfeer en een via de Visa afgerekend bedrag van 2,00 Kronen (1,4 eurocent). Daar Paul het bedrag niet begreep en later niet voor een verrassing wil komen te staan als de afrekening van de Visa thuis komt, gaat hij het nog even checken met de verkoopster. Zij kijkt op haar kopie en bevestigt het bedrag van 2 kronen. Paul biedt haar aan het goede bedrag te betalen maar dat wil zij niet, zij of Visa heeft de fout gemaakt en einde verhaal!. Nou dat is natuurlijk een enorme meevaller, want anders zouden we toch wel zo'n 20 eu kwijt zijn geweest. Tot slot nog wat winkels in geweest, toch weer even gekeken naar IJslandse truien en vesten maar de enige die leuk was was veel te groot. Dus jammer maar OK. Wel nog wat kleinigheidjes gekocht en daarna terug naar het schip. In de terminal (buiten in de koud wind) nog even met Wigger geskyped en daarna gauw de warmte in. Om half 10, tijdens diner vertrokken, weer het fjord uit en de oceaan op om de volgende middag in oostelijk IJsland aan te komen. Maar oh oh wat een slecht weer. Golven, regen en daardoor super slecht onrustige nacht. Dinsdag 5 augustus Niet echt trek in het ontbijt, dus beetje yoghurt gegeten en rustig aan gedaan. Excursie geboekt voor 's middags, een rondreisje per bus, langs een hoge waterval (die we door de mist niet hebben gezien), langs een paar typische woningen van bekende ijslanders, een klein kerkje waar de vrouwen links zitten en de mannen rechts. Verklaring? Van vrijwel alle kerken wijst het altaar richting oost, links daarvan is dan het noorden en daar mogen dan de vrouwen zitten en rechts (het warmere zuiden) de mannen. Een 2e verklaring (de aardige) is dat op afbeeldingen Maria(de vrouw) veelal links van het kruis staat, dus vandaar dat de vrouwen ook links in de kerk zitten. Onze vrouwelijke gids vertelde ons tijdens deze rondtrip veel wetenswaardigheden over IJsland en de IJslanders. Onder andere over de namen. Er zijn geen familienamen, uitgaande van Paul bestaat er dus geen achternaam Tims, maar Pauls zoon heet bijvoorbeeld Johan Paulsson en een dochter zou Johanna Paulsdottir heten. De zoon van Paul's zoon Johan Paulsson wordt dan Karl Johansson genoemd, dus de voornaam van de vader wordt de achternaam van zijn kinderen etc etc. Een leuke excursie die eindigt bij een toeristen shop en ja hoor daar ligt op de tafel vol met IJslandse truien en vesten een vest op mij te wachten en zegt als het ware neem me mee...... De perfecte kleuren, het perfecte patroon en de perfecte maat. Passen en meenemen. En wat is het leuke daarvan..... Vele mensen (Duitse en Nederlanders) aan boord spreken mij gisteren en vandaag aan om te zeggen dat ze mijn vest zo mooi vinden. Een groter compliment kan je toch niet krijgen! 's Avonds aan boord na het avondeten nog een mooi celloconcert bijgewoond en toen hup slapen en inderdaad eindelijk weer eens heerlijk geslapen. De zee was niet rimpelloos maar stukken rustiger dan de nacht ervoor. Woensdag 6 augustus Dagje op zee, onderweg naar Schotland. Het ziet er vandaag iets helderder uit. Na het ontbijt gezellig zitten kleppen en koffie gedronken met Ineke en Alice. Om kwart over 11 gevolgd door een uitvoering van het tijdens deze cruise ontstane koor waarin Duitse en Nederlandse gasten leuke liederen zongen onder begeleiding van Joshua die behalve koordirigent ook onze gymleraar is voor de oefeningen met de Smovey's. Inmiddels hebben wij al een stuk of 5 keer daarmee geoefend, zowel binnen als ook op het dek en met en zonder muziek. Een aangename intensieve bezigheid gedurende een haf uur. Na de lunch hebben we weer "gesmoveyd" en dat zou wel eens de laatste keer geweest kunnen zijn. Jammer! Maar daarna ja, zowaar de zon schijnt, dus gauw het achterdek op, plaid gepakt en op en ligstoel. Maar helaas voor zeer korte duur want na een klein half uur zijn wel al weer naar binnen gegaan. Vanmiddag ook nog een tijdje staan kletsen met een Nederlander die een ware vogelkenner en -liefhebber is. Hij houdt ieder uur bij hoeveel zeevogels achter en naast het schip vliegen, maakt foto's en kan ons zelfs vertellen hoe oud de diverse "jan van Gent"s zijn. Oh oh het is tijd voor het diner, even vlug wat anders aantrekken en naar beneden.... We eten nog steeds met ons 8-en en dat is reuze gezellig. Vanavond na het eten naar de show lounge gegaan waar een deel van het personeel, van balie, bar, restaurant tot hut stewards hun kunsten vertoonden. Zoals een Indonesisch meisje dat I have a dream zingt, een Indonesische groep die muziek maakt, een stel van het animatieteam die op heel komische wijze het verhaal van assepoester vertelt etc etc. Muziek en acts wisselen elkaar af en zij vullen zo een hele avond. Heel leuk. Morgen donderdag 7 augustus leggen we om een uur of 1 aan in Schotland. Om 10 uur kunnen we nog even meedoen met Smovey. 's Middags gaan Paul en ik mee op excursie naar Dunrobin Castle en zijn dan rond 6 uur weer terug. ik verwacht dat ik dan dit verhaal kan verzenden. Vrijdag volgt dan nog een zeedag en zaterdagochtend komen we dan rond een uur of 9 aan in Bremerhaven. Hiervandaan reizen we dan per trein weer naar huis. Afhankelijk van de "avonturen" zal ik dan van huis uit nog wat schrijven. PS de zeedag is heerlijk, gladde zee en heerlijk zonnig. Kan niet op! Daaag

Hamba