Emilie&Paul.reismee.nl

Vertrek naar en verblijf in Groenland

Groenland Wat een rare situatie: vallen buiten de mussen van het dak, ik ben bezig om een muts, handschoenen, warme sjaal, fleece truien/vesten etc bij elkaar te zoeken. Ja je moet er wat voor over hebben om naar Groenland te gaan. Het is daar weliswaar zomer, maar met een graad of 8 tot 12 heb je het daar wel gehad. En dan op het dek staan van een schip, proberen walvissen te spotten of mooie ijsbergen bekijken, dikke kleren zijn dan wel een vereiste. Dus alle warmte ten spijt, omzetten die knop. Resultaat een dikke koffer met ruim 20 kg bagage, bestaande uit winter- en zomerkleding, wandelschoenen en pumps, galakleding, sportieve kleren of te wel een bonte verzameling. 25 juli vertrekken wij, trein van even over 12 uit Nieuwerkerk ad IJssel, overstappen in Utrecht op de ICE. Gelukkig zitplaatsen gereserveerd, trein zit nl overvol en staan van Utrecht tot Duisburg lijkt me ook geen lolletje. Alles gaat goed tot vlak voor Oberhausen, trein mindert vaart en komt ten slotte tot stilstand..... omroepbericht volgt doordat er een persoon/meerdere personen zich op het spoor bevinden kunnen we niet verder rijden, nader bericht volgt. Gelukkig zijn we (nog) niet zenuwachtig want we hebben nog alle tijd voor ons vliegtuig vanuit Dusseldorf om 8 uur 's avonds vertrekt. Het is pas half 2 's middags. Maar op een informatie bord zie ik dat allerlei treinen steeds langere vertraging krijgen, 10 minuten wordt 25 minuten, wordt 50 minuten. En wat betekent personen op het spoor? In Nederland hoor je dan al gauw vertraging meer dan een uur. Volgend omroep bericht in onze trein, de rokers mogen het perron op om een sigaretje te roken! Dat klinkt niet goed. Na zo'n half uur volgt weer een bericht, we gaan omrijden en zullen dus met vertraging in Oberhausen aankomen en daar vandaan dus nog door moeten naar Duisburg, daar overstappen en dan naar Dusseldorf Flughaven. Inmiddels hoorden we meerdere mensen praten over hun reis naar Groenland, dus we zijn niet de enige. Maar gelukkig zijn we uiteindelijk niet omgereden en hebben we Duisburg en daarna Dusseldorf ruim om tijd gehaald. Zelfs zo ruim op tijd dat we nog 2 uur moeten wachten voordat we kunnen inchecken. Na een snelle incheck nog even een pizza gegeten en door de douane. Ook dat gaat lekker snel totdat we bij de security check komen: ik kan mijn mobiel niet vinden, maar ja zit vast nog wel in mijn rugzak..... Maar in overleg met Paul, na de security check, toch maar toestemming gevraagd om terug te gaan naar het restaurant. Nee mobiel niet gevonden, dus balend terug naar Paul die op zijn hurken mijn rugzak aan het uitladen was en triomfantelijk mijn mobiel tevoorschijn haalt. Pffffff weer opgelost. Gelukkig konden we daarna vrij snel instappen, als eerste erin, zitten helemaal achter in. Vertrek om ca half 9, geplande aankomsttijd 4 1/2 uur later, dus NL tijd 1:00 uur en Groenland tijd 21:00 uur. Heel bijzonder: we hebben geen paspoortcontrole en hoeven ook niet op onze bagage te wachten. We kunnen zo in een van de 6 verschillende safaribussen stappen, die ons naar de haven brengt. Daar vormt zich een lange rij wachtenden die per "reddings" boot (tender) worden overgevaren naar het schip de MS Azores. Aan alles is gedacht, zo staat er bijvoorbeeld een tafel waarop een installatie met sinaasappelsap. De incheck aan boord gaat ook super snel, al gauw hebben wij onze key voor hut 606, 6e etage, en kunnen we onze kamer voor de komende 2 weken bekijken. Eerste indruk, klein! Koffers komen pas later, dus eerst maar een kop goulash-soep eten. En nog steeds is het licht buiten. Het is inmiddels 23;30 uur. Terug bij de hut staan de koffers al voor de deur en kunnen we uitpakken. Met een beetje passen en meten alles weggestouwd en naar bed. In Nederland zou het nu 04:00 uur in de ochtend zijn, We hebben er dus een lange dag opzitten. Na een onrustige eerste nacht op redelijke harde bedden ontbeten. Grote variatie dus dat wordt oppassen voor de lijn. Deze zaterdag is een zogenaamde zeedag, dus vertier alleen aan boord. Het weer is prachtig, we drinken koffie aan dek en verkennen de rest van het schip. Om een uur of 12 gaan we naar een lezing over de havens waar we de komende dagen zullen aanleggen en de excursie mogelijkheden. 's Middags na de lunch een voortreffelijke plek gevonden op het dek, in het zonnetje en uit de wind. Met een plaid meer dan goed uit te houden en langzamerhand werden steeds meer laagjes uitgetrokken. Om 4 uur nog een lezing dan dan speciaal over Ilussiat waar we morgen (zondag) naar toe gaan. Zo te zien op de diapresentatie een prachtig gebied, vol met giga ijsbergen, een leuk zeer kleurrijk dorpje met houten huisjes in blauw, donker rood, groen en geel. Om half zeven is het verzamelen om kennis te maken met de kapitein en zijn bemanning en vervolgens galadiner, dus pakje deftig. Aan tafel zitten wij met een duits echtpaar, hij is moeilijk te verstaan, maar we hebben er het beste van gemaakt. En toen was het genoeg, we zijn duidelijk nog niet helemaal gewend aan het tijdsverschil. En nu is het zondag dus tijd om aan land te gaan voor een wandeling in de ochtend en een boottour 's middags. Maar........... nee dus! Er ligt zoveel ijs, lees ijsbergen voor de kust van Ilussiat dat het schip tot op 8 mijl is genaderd en niet verder kan. Dat heeft dus ook gevolgen voor de excursies, de wandelingen en het bezoek aan het stadje. Jammer dat zullen we dus moeten missen. Maar gelukkig gaan de boottochten wel door. Het is nu 11 uur en de eerste 5 bootjes zijn vertrokken, wij hebben bootje 15 en zullen nog even geduld moeten hebben. Aangezien het eerste bootje nog niet terug is weten we niet hoe lang een tocht duurt (gepland staat 2 1/2 uur, maar daar we 8 mijl verderop liggen, denk ik dat we nog wat langer onderweg zullen zijn). We zien wel, het is vandaag weer heerlijk weer, weinig wind, zonnig en we zitten dus weer op het dek. Jammer van de tegenslag maar we amuseren ons best. Gelukkig zijn er ook een aantal heel gezellige Nederlanders aan boord waarmee we veel plezier beleven. En ik heb dus even de tijd om het verslag tot nu toe te schrijven. Ik weet nog niet of we internet hebben binnenkort, maar dat merken jullie wel. Het is nu kwart voor 11 's avonds en we hebben al weer 2 maaltijden en een high tea achter de kiezen en natuurlijk de boottocht naar de ijsbergen. En dat was werkelijk super fraai! Wat een afmetingen, en dan te bedenken dat wij slechts 10% zien van zo'n drijvend kolos. De verschillende kleuren wit, soms blauwachtig en dan weer vies grijs. De vormen, we zagen er een in de vorm van een poort, hier en daar herken je er met een beetje fantasie dieren in. We zaten op een motorbootje, waar we de keuze hadden uit achterdek, binnen of bovenop. Van bovenaf had je vooral ook mooi zicht op de weerkaatsing van de ijsberg in het water. Iedereen is erg blij dat deze excursie door is gegaan. Vannacht om 24:00 uur varen wij door naar onze volgende stop, slechts 100 km varen van hier. Daar gaan wij aan land en gaan we de boel zelf een beetje verkennen. Internet? wie weet en anders kopen we een bundel hier aan boord. Daaaag tot de volgende keer

Hamba