Emilie&Paul.reismee.nl

Verleden, heden en toekomst

Hallo Allemaal,

Wat een schrik….. al mijn verhalen na de Myanmar reis eind november 2012 zijn van deze weblog verdwenen. Dus bijna 2 jaar weg, foetsie… Ze schrijven dat er een verschrikkelijke fout is gemaakt waarbij data verloren zijn gegaan. Ja dat kopt dus, ik mis de verslagen van de cruise midden oosten, Kenia en Tanzania, cruis Monarch Caribisch Gebied, etc etc. Vreselijk balen natuurlijk. Een deel kan ik terugvinden in mijn word bestanden maar of dat alles is weet ik niet. Ik heb nog geen antwoord op mijn klacht of ze de ontbrekende teksten weer terug kunnen plaatsen of dat die echt compleet verdwenen zijn. “In de Cloud” staat alles veilig………… nou nee dus!!!!

Maar goed, we zijn weer begonnen…… Eergisteren zijn wij thuis gekomen van een city-trip naar Lille. Een leuke en mooie stad waar je met gemak 2 a 3 dagen kunt doorbrengen. Wij hebben bij de VVV een (Nederlands talig ) boekje gekocht waarin 4 wandelingen en beschrijvingen van kerken, parken, musea etc. Heel nuttig en een leuke manier om een stad te verkennen. Zoals bekend van Frankrijk heerlijk gegeten in kleine restaurants, veelal buiten op de piepkleine terrasjes. Moeilijk om alle patisserie-en te weerstaan, maar dat is ons redelijk gelukt deze keer. Wij zijn met de Thalys naar Lille gegaan, vanuit huis 2,5 uur reizen. Heel comfortabel en redelijk goedkoop als je gebruik kunt maken van een aanbieding. Hotelletje vlakbij het station en het centrum, dus alles goed geregeld.

Daarvoor zijn we eind juni een weeklang naar IJsland geweest om bij het afstuderen van Wigger aanwezig te zijn. Yue was mee en we maakten er een leuke mini vakantie van. Wigger is geslaagd en heeft, ondanks de ziekte van Pfeiffer, zijn thesis heel goed gemaakt en prima verdedigd. Heel interessant verhaal dat goed ontvangen is en waar ook de Ijslanders zelf in geïnteresseerd zijn.

We boekten 3 nachten in Reykjavik. Appartementje in het centrum, gereserveerd via home.com. Maar wat er nu precies fout is gegaan? Wij dachten alles is ok, Yue en Wigger zouden er ook kunnen slapen in geval dat Wigger al uit zijn studentenkamer moest. Alles, incl prijs per email afgesproken. Twee dagen voor vertrek las ik de papieren nogmaals na en begon er iets te kriebelen. Is het wel gereserveerd? Gemaild en nee hoor, maar de eigenaar van het appartement zou e.e.a. wel oplossen, de eerste nacht moesten we ergens anders slapen, naam hotel zouden we later doorkrijgen. Aankomst op het vliegveld pas om half twaalf ’s avonds en daarna nog ¾ uur per bus naar het centrum en nog steeds naam van het hotel niet bekend. Eigenaar zou ons komen halen bij de bus…. Nee dus, wij lopen naar zijn appartement en wat blijkt: wij slapen in zijn huis en bed, troep, troep troep .... en hij ergens in de schuur en de volgende dag kunnen wij wel in het appartement. Dus eind volgende dag konden we ons eindelijk installeren in ons appartement. Wigger en Yue kunnen in Wiggers kamer blijven. Eind van de middag naar de universiteit voor de presentatie en daarna heerlijk gegeten in de mensa. Leuk om dat alles te zien. De volgende dag grotendeels besteed aan het inpakken van Wiggers spullen en ’s avonds hamburgers gegeten in de “Hamburger Fabriek” waar we ook aten toen we Wigger vorig jaar wegbrachten naar IJsland.

Om 4 uur konden we de huurauto (Skoda Octavia, 4 wheel) op halen waarmee we nog 4 dagen op stap zijn gegaan. We hadden een huisje/hutje geboekt met 4 slaapplaatsen, 2 beneden en 2 op de “vliering” te bereiken met een klein houten laddertje. Buiten een pool, maar helaas was het toch te koud om daar gebruik van te kunnen maken. Het schiereiland Snæfellsnes hebben wij gedurende 2 dagen door-crossed over gravelwegen vol gaten en plassen. Het kentekennummer van de auto was onleesbaar geworden. Het is een prachtig gebied zowel landinwaarts als ook de noord- en de zuidkust. Met een soort speedboot zijn wij (goed ingepakt in wind- en waterdichte pakken) nog een stuk gevaren langs kleine eilanden en zagen veel verschillende broedende vogels.

Helaas werkte het weer niet echt mee, het was wel droog op de momenten dat we uit de auto wilden, maar met grijze en bewolkte luchten maak je niet de mooiste foto’s. Voor de laatste dag heeft Wigger een gebied uitgekozen, waar we volgens de weervoorspellers de meeste kans zouden hebben op zon. De Westfjords, nog wat noordelijker. En dat was een prima keuze…. Prachtige route prachtig weer, langs fjorden, bergje of en bergje af, smalle wegen…. Werkelijk een fantastische dag. Onderweg nog in een museum over de schaapsfarmen geweest, veel stops gemaakt bij watervallen en aan het eind van een fjord in een oud pension, leek een antiquarisch museum, thee met taart. Helaas dezelfde weg terug, maar dat was niet erg.

We zijn vroeg weggegaan en komen laat weer terug, maar dat is niet erg want het is zeg maar zo’n 22 uur licht. Om half 12 ’s nachts was de zon nog niet onder. Alle besef van tijd raak je daar kwijt, heerlijk!

De laatste dag weer naar Reykjavik, Alle bagage in de auto gestopt en op naar het vliegveld. Met ons 4tjes hebben we dan 6 stuks grote bagage en 4 rugzakken. Vanaf Schiphol zijn Wigger en Yue naar Amsterdam gereisd en Paul en ik (met 4 koffers en 2 rugzakken) met de trein naar Nieuwerkerk waar we om half 12 ’s nachts tuis kwamen.

Resumerend: een duur land dat een bezoek meer dan waard is gedurende het gehele jaar door. Gelukkig zijn Paul en ik komende reis weer 3 dagen op IJsland, een dag Reykjavik, een dag Akureyri en een dag in een voor ons nieuwe omgeving, nl Seyðisfjörður aan de oostkust. Meer daarover in ons volgende verslag.

En nu nieuwsgierig waar deze volgende reis naar toe gaat?

Vrijdag aanstaande, 25 juli, vliegen wij vanaf Düsseldorf naar Kangaatsiaq, een plaatsje aan de westkust van Groenland. Jawel Groenland! Na bezoeken aan Alaska, Antarctica en Spitsbergen staat Groenland nog heel hoog op ons verlanglijstje en dank zij Kras reizen is dit ook nog eens een betaalbare trip.

Na de landing gaan we naar de haven en schepen in op de MS Azores, een vrij klein schip, 550 passagiers. We doen een aantal havens aan langs de westkust, varen vervolgens om IJsland heen en maken nog een laatste stop in Schotland alvorens op 9 augustus in Bremerhaven van boord te gaan. Ik vermoed dat ik vanuit Reykjavik een eerste levensteken kan sturen. Tot dan!

PS ik probeer de site weer een beetje op orde te krijgen , maar er ontbreken nog wat gegevens van mijn profiel. Ik werk er aan!

Hamba