Emilie&Paul.reismee.nl

Laatste bericht uit Napels...

We zijn weer in Europa, het is nat.... Met de kou valt het hier wel mee, wel jassen aan natuurlijk. Hierbij bij laatste verhaal...

Eilat: weinig over te vertellen. Na alle Arabische steden is Eilat een heel moderne stad met een lange boulevard, veel super moderne winkels, shopping malls en cafeetjes waar we ongestoord konden internetten via een Wifi-verbinding. Tot 2 keer toe daarvan gebruik gemaakt en tussendoor de stad een beetje verkend. Heel opvallend is het vliegveld, dat midden in de stad ligt. \'s Morgens waren de vliegtuigen al laag over het schip heen gevlogen en \'s middags bleek dat dat dus niet vreemd was gezien de ligging van het vliegveld. We slenterden gewoon wat rond en stuitten opeens op landingsbaan en bij de gates. Heel typisch maar wel leuk. Prijzen ook weer europees hoog. Eind van de middag hebben we even met Wigger geskyped en hoorden dat het inderdaad loei-koud was bij jullie. Toch leuk om het thuisfront zo even te spreken. Minder leuke nieuws was dat onze geplande reis naar de VS in mei niet doorgaat, daar Yue haar visum niet rond krijgt voor de VS. Jammer, het leek ons zo leuk met z\'n vieren door de parken van de VS te trekken. Misschien later nog eens proberen. We hebben er nog over gedacht om \'s avonds in Eilat te blijven eten daar we pas om 3 uur \'s nachts terug aan boord hoefden te zijn, maar zijn toch maar gewoon terug gegaan naar het schip en daar het gewone programma gevolgd met show eten en dans. Om 5 uur \'s morgens vroeg vertrokken naar Aqaba in Jordanië. Na 3 uur varen en waren we er al. Thuis hebben we al geboekt voor een excursie naar Petra, hele dag inclusief lunchpakket. Bij de uitgang van de boot stonden 17 bussen te wachten om ons naar Petra te brengen. Een half uur eerder waren nog een aantal bussen vertrokken met mensen die de reis inclusief lunch hebben geboekt. Onze verwachtingen zijn daar volledig uitgekomen. Wat een pracht \"stad\". Je weet van verhalen en plaatjes dat je daar uiteindelijk vlak voor de gigantische ingang van een tempel staat. Maar wanneer? De weg daarnaar toe leidt via een met stenen geplaveide weg en tussen de meest mooie rotsformaties in alle mogelijke kleuren door. En elke keer weer een bochtje om etc. Onze uitstekende gids verzocht ons op een bepaalde traject 2 aan 2 rechts te gaan lopen, het pad over te steken en achterom te kijken in de richting van zijn bord. We zouden dan een afbeelding in de rotsen zien. Maar nee hoor, niemand die iets zag en nadat we weer omgedraaid waren zagen we opeens een klein stuk van de tempel recht voor ons. De verrassing was compleet. Op het plein voor de tempel een drukte van belang, toeristen, ezels, een cafe en iedereen maar foto\'s maken. Wat een kolossaal gebeuren! Na een tijdje weer door gelopen en allerlei hol-woningen gezien, koningsgraven, een enorm amfitheater, overblijfselen uit de diverse overheersingen, allemaal relatief kort geleden ontdekt. Op de terugweg konden we ons eigen tempo bepalen en nog meer foto\'s maken. We hebben er volop van genoten en ik denk dat we daar zeker nog eens terug zullen komen. Zoals verwacht een van de hoogtepunten van deze reis.
\'s Nachts gevaren naar Sharm el Sheikh waar we eerst wilden gaan snorkelen, maar later hebben besloten mee te gaan naar het st Catarina Klooster midden in de Sinai woestijn. Dit klooster is heel oud en dankzij een overeenkomst met de omringende landen nooit aangevallen. De kerk en het museum mocht we van binnen bekijken. Helaas niets fotograferen. In verhouding tot de lange busrit een beetje teleurstellend. Maar goede hoop voor de dag erna: weer naar een klooster, maar nu in het westelijke woestijn gebied van Egypte, the Anthony Coptic Monastery. Prachtig klooster, nog bewoond door meer dan 20 monniken, die geheel zelf-supporting zijn. Eten, meubelen, kruidendranken, kaas en wijn. Alles zelf gemaakt. We kregen allemaal een stuk brood om te proeven. Heerlijk! Een monnik gaf uitleg in het engels, we mochten overal in en konden ook alles fotograferen. Ook dit klooster is heel oud (3e eeuw). De havenplaats (Sokhna) waar het schip lag stelde overigens helemaal niets voor, maar was als technische stop ingelast omdat Alexandrië uit de route gehaald was. Sokhna is de laatste haven voor het begin van het Suezkanaal. 162 km lang waar we 11 tot 14 uur over zouden doen. Bij het wakker worden zagen we de woestijn alweer en voeren we heel langzaam. Paul en ik zijn direct onze rondjes gaan lopen op het dek, daarna douchen en ontbijten en voor de rest vanaf ons ligbed de omgeving bekijken. Halverwege is een meer, het Bittermeer, waar de schepen die van noord naar zuid varen op ons, en na ons de rest van het konvooi, moesten wachten omdat 2 schepen elkaar niet kunnen passeren. Rond een uur of 4 gingen we luid toeterend het Suezkanaal uit bij Port Said en de Middellandse Zee op op weg naar Italië. 2 zeedagen voor de boeg waarop we heerlijk weer hebben gehad, lekker lezen, puzzelen en kletsen op een van de dekken. s middags met een quiz meegedaan en die gewonnen. Prijs een heuptasje van Costa. \'s Avonds de gebruikelijke shows. Die van half 8 zijn wel aardig (zang of dans), aan die van 11 uur \'s avonds is niets in, goedkope Italiaanse onzin! Tijdens het eten hebben de obers op een van de avonden gezongen en gedanst, werd er door ons met de servetten gezwaaid en een polonaise gelopen met alle obers. De avond daarop werd het toetje op een speciale manier gepresenteerd met kleine fakkeltjes. Ach ja, als je maar leut hebt he! Gistermiddag (zaterdag) door de straat van Messina gevaren, het smalste stuk zee tussen Sicilië en het Italiaanse vasteland. Was erg mooi, we hebben veel foto\'s gemaakt bibberend en wel op het voorste dek. Oei wat koud!.Voorbode voor maandag denk ik. En nu zijn we een ochtendje in Napels, even deze tekst weer op de site zetten. Berichten zeggen dat het \'s morgens gaat regenen. Ben benieuwd. Hebben al 3 weken zon! En dan maandag om 9 uur van boord, met de bus naar Milaan en \'s avonds om een uur of 7 of half 8 vliegen naar SPL. Hoop dat we nog even in de gelegenheid zijn Milaan te verkennen.
Dit is ons laatste verslag vanaf de cruise. Ik denk dat er nog wel een slot volgt van huis uit. Prettige Paasdagen en tot volgende week, Daaaag!

Hamba