Emilie&Paul.reismee.nl

Eindelijk het vervolg van onze reis door het Midden Oosten

Hallo, Muscat en dagje op zee zijn alweer voorbij. Muscat is een leuke stad met meerdere kernen. Wij kochten in Nederland de tickets al voor de hop-on-hop-off bus. Helaas is de halte niet direct bij het schip maar een kwartiertje lopen en slecht aangegeven. De route is mooi, maar een van onze doelen is het vinden van een plaats met wifi om het vorige bericht te versturen. Wij hadden doorgekregen dat dat het geval was bij de derde stop en ja hoor daar zagen we de Starbucks, goede ervaringen mee, dus geregeld! Nee dus... Een raar systeem via je telefoon, terwijl mijn verhaal op de ipad staat. Werkte van geen meter. In de omgeving daar wat winkelcentra bekeken, veel souvenirs en spulletjes uit India en andere Aziatische landen. Aan de overzijde van de straat nog zo\'n centrum en daar vonden wij ook een crêperie, waar we een hapje wilde eten en..... met prima wifi verbinding. Wigger via Facebook online gesproken en mijn verhaal verstuurd. Erg blij dat dit toch nog gelukt is. Daarna de route vervolgd door Muscat, terug naar de kust. Paleis van de Sultan bezocht, waar Beatrix, Willem Alexander en Maxima hebben gelogeerd een paar weken geleden. Helaas mochten we er niet in. Aan weerszijde van het paleis nog restanten van heel oude forten. Een daarvan deed ons een beetje denken aan een klein stukje Chinese muur. Aan het eind van de route gelukkig nog wat tijd over om de grote Soek te bezoeken. Veel shops gesloten, pech? Nee hoor na 4 uur, na het gebed, gaan de winkeltjes iedere dag weer open. Wat kleurrijk, prachtige plafonds met mooie lampen en leuke winkeltjes. En Dees, we hebben een vingerhoed, een heel speciale. Hoe speciaal blijft een verrassing. In de shuttle bus naar ons schip zitten een paar onbekende Nederlandse knullen, die wat zitten te geinen over stiekem mee gaan op onze boot en zo. We komen aan de praat en het blijkt dat zij bij de marine werken. In de haven ligt \" De Ruyter\", die gedurende een aantal maanden in dit gebied rondvaart op zoek naar piraten. Zij zijn al sinds januari op pad en komen in juni pas weer thuis. Helaas kunnen we op hun verzoek \'s avonds aan boort van hun schip een borrel te drinken niet ingaan omdat we om half 6 al weer vertrekken. Nou ja..... dat gebeurt dus niet want we hebben een technische storing en vertrekken pas om een uur of 10. Geen informatie over het hoe of wat, dus allerlei rare geruchten. Het juiste verhaal van het oponthoud kennen we nu nog steeds niet. Vandaag de eerste zeedag, een beetje uitgeslapen, ontbijt en daarna op zoek naar een plaatsje buiten op het dek. Waren bang dat alles al bezet zou zijn, maar dat viel reuze mee. Heerlijk plaatsje gevonden en daar de hele dag liggen lezen, puzzelen en zonnen. Resultaat: lekker kleurtje en hier en daar is het misschien toch iets te hard gegaan. Maar dat voelen we vanavond in bed wel. Om half 8 nog even een show gezien van een buikspreker die in 6 verschillende talen ons bezig hield. Waanzinnig knap gedaan. En nu.... 9 uur en dus tijd voor het diner met Anneke en Peter. Daaaag.
Ok we zijn inmiddels weer 2 zeedagen verder. We hebben er nog een te gaan voordat we zaterdag 23 maart eindelijk weer eens aan wal kunnen en hopelijk dit verhaal kunnen versturen. Over de afgelopen 2 dagen niet echt heel veel te vertellen. Tot nu toe liggen we \'s morgens meestal in het Lido tot een uur of 1 en gaan na de lunch lekker even rustig lezen of puzzelen in de hut. Eind van de middag weer naar buiten, bij een bar een kop koffie halen en daarna aan de borrel. Keuze genoeg daarin. Iedere dag is er een cocktail van de dag, maar een Mojito en een Bananen Bayleys gaan er bij ons ook goed in. Iedere dag zijn er veel activiteiten, zoals dansles, kaarten, knutselen, maar daar hebben we meestal geen zin in. Gisteren verzorgde Ada, de Nederlandse gastvrouw hier aan boord een quiz met 20 vragen over de reis. Was leuk en ook best wel moeilijk. Staat voor volgende week nogmaals op het programma. Om een uur of 6 gaan Paul en ik naar het achterste dek waar heerlijke luie stoelen en banken staan. Daar drinken we dan nog een drankje en genieten van de koele avond. Heerlijk. En meestal gaan we dan nog even naar de show om half 8 en dan diner om 9 uur. Vanavond is het weer galadiner, dus pakkie deftig en 2 dagen geleden thema avond met keuze uit witte kleding of Arabisch. Daar wij zo iets al vermoeden hebben wij onze kleren van vorig jaar Egypte meegenomen en die aangetrokken. Gelukkig waren er meer. Sommigen hadden ook in Salala nog iets van een Arabische hoofddoek oid gekocht. Was leuk.
Gisteren lagen we opeens nagenoeg stil. Mensen gingen over de railing hangen en foto\'s maken. Bleek dat wij commando troepen aan boord hadden gehad ivm gevaar op piraten in de zeeën rondom Jemen. Eerder hebben we een heel verhaal met instructies gekregen wat te doen als we toch door piraten overvallen zouden worden, maar gelukkig er is niets gebeurd en de commando\'s werden gisteren weer van boord gehaald door kleine bootjes van de kustwacht. Gisteren ook de mededeling gekregen dat we niet via Alexandrië gaan in verband met onrust aldaar. Jammer en we snappen het ook niet helemaal daar de excursies overmorgen vanuit Safagra naar Luxor en volgende week vanuit Sharm el Sheik naar Cairo en de piramiden wel gewoon doorgaan. Maar goed in plaats van Alexandrië gaan we nu naar Sokhna, een plaatsje ten zuiden van het Suez Kanaal en van waaruit ook weer diverse excursies worden georganiseerd. Eerst maar eens op internet rondneuzen wat daar te beleven is. Meer nieuws op dit moment niet te vertellen. \'s Morgens hebben we dan \" vrij \" zodat we de stad even in kunnen om een wifi-adresje te zoeken en \'s middags gaan we met een excursie richting Hurgada, daar de woestijn in, bij de bedoeinen op bezoek en genieten van de zonsondergang. Wel weer fijn zo\'n actieve dag.
Ons laatste zeedagje is aangebroken. In de Today, de dagelijkse boordkrant waarin alle programma onderdelen van die dag vermeld staan, staat voor vanavond als kledingadvies/-thema: gemaskerd dan wel kleurrijk. Onze tafelgenoot, Peter, schijnt gisteren een masker geschilderd te hebben. Ik heb toevallig een felroze broek met dito shirt bij me. Iedere dag weer een verrassing welk kledingadvies gegeven wordt.
We lopen tegenwoordig iedere ochtend 20 rondjes over het dek (3 KM) en zetten de wekker om 7 uur. Daarna douchen en dan ontbijten. Het is vandaag super rustig buiten op het dek, de dekstoelen worden weer netjes in rijen opgesteld, de handdoeken neergelegd en er zijn een paar vroege vogels die hun favoriete stoelen alvast reserveren (is verboden, maar men stoort zich daar toch niet aan). Ook het aantal lopers is beperkt. Lekker gelopen en terug naar de hut. Maar..... de rust, de relatieve koelte zaten me niet echt lekker. TV even aangezet, en ja waar ik al bang voor was is dat we gisteravond de tijd verkeerd hebben aangepast. We dachten dat de tijd vannacht een uurtje doorgedraaid moest worden, maar het was dus achteruit. Heel logisch want we begonnen met 3 uur extra, er is al een uur vanaf en vannacht dus nog een. Maar ja gevolg is wel dat het niet 7 uur is maar 5 uur en dat we tegen 6 uur buiten lopen en om half 7 weer terug zijn. Wat een blunder........;-)))

En nu maar hopen dat we morgen internet/wifi vinden zodat we dit bericht kunnen versturen. Helaas, Safaga is een stoffige stad. Het is zaterdag, grootste deel van de winkels is gesloten, dus nu ook een slapende stad. Hier en daar wat fruitstallen met mannen in jurken erachter, die ook nog niet eens gefotografeerd willen worden. Het \"centrum\" was denk ik zo\'n 20 minuten lopen en daar hebben we ook nog 20 minuutjes rond gestiefeld. Niet echt een leuke haven voor cruise-passagiers. Voor vanmiddag hebben we gelukkig de jeepsafari geboekt richting Hurghada. En morgen nieuwe kansen voor internet in Eilat. Misschien dat ik vanavond nog een stukje over de jeep-safari kan pennen. We zien wel. Ja dus, we zijn om half zeven thuis gekomen en drinken nu een heerlijke kop koffie. De borrel komt later wel. Het was een zeer geslaagde trip. Er stonden 10 jeeps klaar, in iedere jeep 6 personen met de gezichten naar elkaar en bij lange na niet zo comfortabel als de vorige jeep-safari. De eerste 35 km gaan over een soort snelweg. Wel zitten er overal van die akelige drempels is de weg, dus stuk scheuren en dan hard afremmen en dat liefst vlak achter de voorganger aan: bumper-kleven van hoog niveau! Dan links af en we zitten midden in de woestijn, deze keer geen rode zand woestijn maar een grijze rotsachtige woestijn. Hier en daar wat heuveltjes, maar aan de horizon een enorme bergketen. Deze woestijn kent geen wegen, alleen maar karrensporen. Onze chauffeur maakt er nog een paar bij en wij worden aardig door elkaar heen geschud. Handgrepen zijn er niet, dus ik hield me vast aan Pauls knieën, die tegenover me zat. Foto\'s maken lukte al helemaal niet in zo\'n hobbelende auto. Na een tijdje een fotostop bij een grote boom te midden van een troosteloze dorre woestijn. De heuvels om ons heen zijn mooi van kleur. Daarna doorgereden naar een Bedoeinen dorp, althans een nederzetting gemaakt voor de toeristen. Soort openluchtmuseum waarbij we een heel duidelijke uitleg kregen over de hutten, een bakkerij, het dagelijkse leven van de Bedoeinen, hun geloof, huwelijk etc. Voorbeeld waarom de mannen en vrouwen niet samen in de moskee mogen staan/zitten: als ze samen in de moskee zijn worden de mannen teveel afgeleid door het vrouwelijke schoon en vergeten ze te bidden. En waarom mag een man meerdere vrouwen hebben en de vrouwen maar een man? Als een kind aan de moeder met meerdere mannen vraagt wie is nu mijn echte vader kan ze daar alleen maar naar gissen, terwijl een kind van een man met meerdere vrouwen altijd weet wie de vader is. Verder konden we daar nog kameel (eigenlijk dromedaris) rijden en souvenirs kopen. Alles komt ten goede aan het bedoeinen-volk. Even na 5 uur weer weggereden richting hoofdweg en gestopt toen de zon bijna achter de bergen verdween. Prachtige lange schaduwen en mooie kleuren. Van een van de foto\'s ga ik een afbeelding laten maken voor de fotowedstrijd. En nu dus weer aan boord, straks lekker hapje eten en dan slapen. En als we morgen ochtend wakker worden zijn we in Israel, in Eilat. Tot dan.

Tot horens en groetjes van 2 genietende mensen.

PS we hebben wel met jullie meegeleefd die dagen dat het zo koud en akelig was. Gaat het nu wat beter? Zo niet dan nemen we tweede Paasdag wel wat mooi weer mee :-). Oei hoor net van Wigger dat het vandaag min 3 is in Deventer met gevoelstemperatuur van min 11. En hier in Eilat is het 24 graden in de schaduw. Ik heb echt heel erg met jullie te doen en kan me voorstellen dat jullie hier schoon genoeg van hebben. Heel veel sterkte!!!!

Hamba