Emilie&Paul.reismee.nl

Onze eerste kennismaking met het Midden Oosten

Daar zijn we dan voor de eerste keer. We hebben al weer een paar dagen achter de rug, dus hoog tijd om wat te vertellen. Maandagochtend met de trein naar Schiphol. Tjeetje wat is het koud. Gaan we naar de warmte toe maar moeten we ivm de kou in NL dikke kleren aan! Hoor vandaag (woensdag) dat het in NL nog steeds erg koud is en zelfs sneeuwt? Succes jullie. We hebben zondag al online ingecheckt, dus alleen nog koffers afgeven en door de douane. Nog even terugkomend op het inchecken (zo\'n 28 uur voor vertrek) blijken dat er, op een rij na, geen 2 seats meer naast elkaar beschikbaar te zijn. Dus maar snel rij 28 2 stoelen naast elkaar geblokt en in het vliegtuig zelf veel klagende mensen dat bijv. echtparen rijen van elkaar verwijderd zitten. Beetje slordig! Maar goed, redelijk op tijd vertrokken en zo\'n 6 uur later geland op het vliegveld van Dubai. Daar is het dan inmiddels 12 uur \'s nachts. Een uur later, slome douane en trage bagage afhandeling,in de bus voor een kort ritje naar de haven. Daar bagage afgegeven en weer in de rij voor inschrijving aan boord. Rond een uur of 2 eindelijk in de hut. Geen zin nog om te slapen dus schip een beetje verkent, bij het zwembad nog een bar gevonden waar we drank en hapjes (kaas, worst en brood) konden krijgen en uiteindelijk, na de koffer nog uitgepakt te hebben, om 4 uur naar bed en slecht geslapen. Pfffff wat is vakantie toch fijn! Volgende ochtend ontbijt (verkeerde restaurant, willen buffet maar moeten nu alles ouderwets bestellen) en naar buiten. We hebben namelijk in NL al tickets besteld voor de hop-on-hop-off bus in Dubai, Abu Dhabi en Muscat. Een makkelijke manier om een eerste indruk te krijgen van een stad en waarbij je zelf kan bepalen bij welke halte(s) je er uit wilt en waar en hoe laat je de bus weer wilt oppikken. In eerste instantie zijn we langs de boulevard de kant opgegaan van het Palm-eiland, langs heel veel \"toren hoge\" gebouwen, de ene nog bijzonderder dan de andere. Op Palm eiland even hotel Atlantis in geweest. Mooi, mooier, mooist en groot, groter, grootst! En zo kan je nog even doorgaan met superlatieven! Bij de tweede tocht is een rondvaart in een Dhow (een authentieke houten boot) inbegrepen en komen we in het oudere deel van Dubai terecht (de Creek). Een lange dag, maar wel veel gezien. Om half 6 weer aan boord en toen was het tijd voor de \"sloepenrol\". In gewoon Nederlands: hoe om te gaan met de reddingsvesten. Werd meer een lachertje dan een serieuze bezigheid. De vesten hadden we snel aan, maar helaas waren een paar excursie bussen nog niet terug, Dus ruim een half uur wachten met vesten aan.... pff warm. En de reddingsboten hebben we niet gezien. Beetje vreemd allemaal. Ondertussen is het schip vertrokken uit Dubai met bestemming Abu Dhabi. Behoorlijk wat deining, maar geen sprake van zeeziekte.
Voor het avondeten hebben wij gekozen voor het diner om 9 uur. We zijn ingedeeld bij een ander Nederlands echtpaar. Erg gezellig en genoeg te babbelen. Eten is verrukkelijk, oppassen natuurlijk om niet te veel te eten. Na afloop nog een kopje koffie in een van de bars en naar bed. Nu wel heerlijk geslapen. We werden wakker door het vastmaken van de trossen in de haven van Abu Dhabi. Vandaag wel ontbijtbuffet. Heerlijke omelet laten klaarmaken met tomaat en kaas. Zeer uitgebreid allemaal. We willen vandaag wat vroeger met de bus mee. Eerst weer een stuk langs de boulevard. Halverwege uitgestapt en een stuk gaan lopen oa door een oude wijk waar nog veel kleine winkeltjes zijn. Leuk! Na een tippel van zo\'n half uur bij de volgende halte weer opgestapt, nou ja we stonden op het verkeerde punt zoals de chauffeur ons nogal bits meedeelde maar hij nam ons gelukkig wel mee. Door gereden tot aan een soort openluchtmuseum, met allerlei ambachten, hutjes, bedoeïen tenten etc. Gelukkig vonden we daar ook nog 2 magneten voor de koelkast (Dubai en Abu Dhabi). Nu ik dit schrijf (vrijdag) en weer 2 plaatsen verder zijn, is het bij deze 2 gebleven. Desiree, de vingerhoedjes kan je voorlopig dus ook vergeten. Nog niet gezien! Ok verder met Abu Dhabi: van het openluchtmuseum gewandeld naar de Marina Mall. Een enorm complex met de meest dure merken-winkels, Starbucks, restaurants etc. Alles met marmeren vloeren. Een lust voor het oog. We zijn ook de bijbehorende toren in geweest en hadden daarvandaan een prachtig zicht op de stad en daarachter de dorre woestijn. Ook krijg je een aardig overzicht van wat er allemaal nog in aanbouw is. En dat is veel..... crisis hier? Ze zeggen van wel, we hebben ook het idee dat de bouw hier en daar stil ligt, maar Dubai en Abu Dhabi blijven groeien. Na de lunch (Starbucks koffie en koek en wifi-verbinding) met de bus verder naar de grootste moskee van de Verenigde Arabische Emiraten, en de op 8 na grootste moskee van de wereld. Pachtig, 57 witmarmeren koepels, 4 minaretten. Van binnen en van buiten marmer met bloem motieven. Binnen een handgeknoopt Perzisch vloerkleed van 5600 vierkante meter en een prachtige kristallen kroonluchter. Ik moest daar een zwarte abaya (mantel) aan en natuurlijk mijn hoofd bedekken. Abu Dhabi is verder bekend door de Formule-1. De baan ligt op een apart eiland Yas. Zijn we niet geweest, maar had wel gekund met een excursie via Costa cruises. Een mooie invulling weer van onze tijd. Maar net als in Dubai blijft er nog veel te bekijken over. \'s Avonds weer diner aan boord en weer heerlijk geslapen. Donderdag op tijd op, de eerste excursie via Costa staat op het programma. We zijn in Khasab in Musandam aangekomen, het noordelijkste deel van Oman en ingeklemd tussen 2 staten van de Verenigde Arabische Emiraten Dubai en Fujairah. Ligt aan de straat van Hormuz op slechts 45 km van Iran. Vanuit de haven is er een enorme (illegale) handel gaande naar en van Iran. Sigaretten, elektrische apparaten gaan naar Iran en uit Iran komen schapen en geiten en plastic huishoudartikelen. Vervoer gaat met Iraanse speedbootjes. De handel vindt plaats direct naast onze boot, pieren vol met ingepakte balen goederen en heel veel bootjes. Aan de einde van de dag zijn de pieren wat leger, de bootjes weg en kan de handel de volgende dag weer opnieuw beginnen. De Iraniërs mogen wel aan land, maar alleen in de oude soek. Klaarblijkelijk wordt deze illegale handel oogluikend toegestaan. Wij hebben een excursie geboekt voor een tochtje op een dhow naar een van de baaien bij Khasab. Gelukkig konden wij nog net een plaatsje bemachtigen op een kussen op het bovendek. Heerlijk windje en varen maar. Na een klein stukje varen werden we begeleid door een aantal dolfijnen, die duidelijk te zien zijn ook onder water. Grotere en kleinere zwommen een tijdlang met de boot mee. Bij een eiland, eerste telegraaf-basis voor de Engelsen in 1860 voor de verbinding van Londen naar Bombay konden we zwemmen. Paul dook ook het water in (23 graden maar wel koud volgens hem). Rondom de baai liggen wat (heel) kleine nederzettingen. Deels zijn dit nu dode plaatsen, in andere wonen nog wel wat mensen maar er zijn geen winkels,scholen en zo. Het zijn voornamelijk vissers die er nog wonen. Na 3 uur weer terug aan boord en voor de eerste keer gelucht aan boord. Buffet, goed verzorgd en veel keus. Daarna nog even met de shuttle bus naar Khasab zelf, maar dat stelt helemaal nets voor. Een paar winkeltjes zijn open. Voornamelijk Indiërs die hun waar, lange jurken, hemden, petten etc voor een appel en een ei aan de man proberen te brengen. Niet echt interessant. Weer terug naar de boot en nog even in de schaduw op het dek liggen lezen. Daarna weer eten en naar bed. We missen trouwens iedere dag de show daar we dan in de hut liggen uit te rusten van de dag voordat we aan tafel gaan. Na het eten is er voornamelijk muziek (bandje) in de lounges. En dat brengt ons bij vandaag, vrijdag de 15e maart. De dag van de 4x4 jeep safari in de woestijn. We zijn in Fujairah, weer een van de Verenigde Arabische Emiraten. De haven is een eind van de stad verwijderd en volgens de informatie die ik al in Nederland heb verzameld, niet zo interessant. Aangezien we proberen zo veel mogelijk verschillende excursies te maken, is de 4x4 jeep safari voor ons ideaal. En wat hebben we een geslaagde tocht gehad. Met 16 grote 4-wheeldrive auto\'s met airco reden wij richting de woestijn. In onze auto, de laatste in de rij, chauffeur met walkie-talkie om contact te houden met de voorste auto en eventuele panne-gevallen behulpzaam te kunnen zijn zaten we met z\'n vieren. Luxe, heel ruim, en ik lekker voorin. Eerst door de bergen, kaal, rotsen, hier en daar een Wadi met palmen (dadels) en behoorlijke hoogte verschillen. Halverwege een fotostop, en weer verder naar een kamelen farm. Vervolgens de woestijn in en ja hoor, daar gingen we dune-bashen: de zandduinen scheren. Officieel is het \"follow the leader\" maar daar wij de laatste waren, maakte onze chauffeur zo nu en dan een extra bochtje.... gillen lachen en super spannend! Ergens zat een van de auto\'s al vast in het zand, daar moest onze chauffeur dus assistentie verlenen. Passagiers eruit, en andere chauffeur weer helpen los te komen. Bij een rots, (Camel rock... ach what is in a name, ik zag er nog wel een kamelen kop in maar Paul dus niet) even er uit om foto\'s te maken en sokken aantrekken omdat het zand echt bloedheet is. Niet te doen met open sandalen. Daarna weer verder zandduintje op en af, schuin en recht, stijl en met een scherpe bocht... Super!!!! Bij een volgende stop zagen we allemaal afbeeldingen van fossielen in de rotsen. Visgraten en allerlei vormen schelpen. Weer verder met scheuren door de woestijn en onze chauffeur maakte nog meer uitstapjes, hetgeen volgens hem kon omdat hij laatste man was. Wij voelden ons dus echte bofkonten! Daarna een heerlijk lunchpakket opgepeuzeld met stukken kip, somoa\'s, verse groene salade, verschillende soorten brood, drinken etc. Heel goed verzorgd. En toen richting boot, waar we nu weer zitten bij het zwembad, in de schaduw met een glas mujito en alweer doorvarend naar Muscat in Oman. Vanavond hebben we galacocktail en - diner met de kapitein. Ik ga dus zo naar de hut om het woestijnzand uit mijn haren te wassen en me op te tutten voor vanavond. Morgen zoek ik in Oman een internetcafe of een plek met sterke wifi om dit bericht te versturen. Zondag zitten we een dag op zee en dinsdag t/m vrijdag ook. Weinig kans om dan berichten te sturen.
Ik zou dus zeggen bye bye tot vanuit Egypte of zo! Daaaag

Ps een \"heerlijke \" plek om te internetten, namelijk bij een creperie

Hamba