Emilie&Paul.reismee.nl

NICE

Goedemorgen lieve vrienden, Wij zijn gisteren terug gekomen van ons eerste reisje in 2013. Via Transavia (goedkope stoelen) zondag 10 februari naar Nice gevlogen. Een uur en veertig minuten vliegen, bagage ophalen en met de bus in een half uur naar het centrum. Wat een genot zo\'n korte reistijd! Hotel Lafayette (3***) heel centraal t.o.v. boulevard, de haven en de oude stad en midden in het centrum. Ruime kamer, maar het lijkt alsof de ramen wagenwijd openstaan, want alle geluiden van buiten denderen gedurende 24 uur je kamer in. Ontbijt gewoon lekker buiten het hotel, want dat is lekkerder en goedkoper. Wat maakt Nice (en Frankrijk) zo speciaal? Nice heeft een heel erg leuke oude stad. Als je bedenkt dat Nice tussen de 13e en de 19e eeuw bij Italie hoorde, kan je je voorstellen dat er veel Italiaanse invloeden nog zichtbaar zijn. Dit deel schijnt een tijdlang verwaarloosd te zijn geweest, maar sinds de jaren 90 weer helemaal opgeknapt. Een lange rechte straat, cours Saleya, dient als markt en als plek met aan weerszijde een aaneenschakeling van restaurants. De grote marktkramen van overdag worden omgebouwd tot 'overdekte' terrassen voor lnch en diner en bars. Fantastisch concept en we zijn er dan ook vaak geweest. 2 keer voor een heerlijk ontbijt met vers gesneden bruin brood,3 soorten eigen gemaakte jam, Yoghurt, sap en thee. Eenmaal binnen gezeten en de laatste dag zelfs buiten in het zonnetje. We hebben er koffie gedronken, in 3 verschillende restaurants gegeten: Bistro, vis en italiaans en elke keer weer even lekker. Elke maandag is er een antiek- rommelmarkt. De overige dagen bloemen - planten- streekprodukten zoals fruit, groenten, maar ook uit de Provence zeepjes, lavendel, en allerlei snoepwaar. Als je niet oppast schiet je je camera alleen daar al vol (tenminste vroeger). Verder in dit deel heel veel kleine smalle straatjes met allerlei winkeltjes, etenswaar en leuke hebbedingetjes. Voor mode, kleren en zo kan je beter naar het centrum waar alle modehuizen vertegenwoordigd zijn. Ook pleintjes, kerken en andere mooie gebouwen ontbreken natuurlijk niet. Ook hier hebben we heel wat rondgestruind. Even verder op ligt een wat hoger op gelegen park met een grote waterval en restanten van een kasteel. Hier vandaan heb je een prachtig uitzicht op de stad en aan de andere kant op de haven van Nice. Voor de wat luiere mensen onder ons is er een lift naar boven.

Even buiten de oude stad is Place Massena, een groot plein met enorme gebouwencomplexen erom heen met daaronder arcades met winkeltjes etc. Dit plein is nu geheel omgetoverd tot tribunes i.v.m. de carnaval die in Nice is van afgelopen vrijdag 15 februari gedurende 3 weken. Optochten met praalwagens staan gepland voor de komende dagen. Ben er niet echt rouwig om dat we dat zullen missen. Afgelopen vrijdag (opening van het carnaval) banjerden we door een laag confetti en was het erg onrustig op straat. Buiten het centrum zijn we geweest in de wijk Cimiez, bus heen (berg opwaarts) en wandelen naar beneden. Het is de chique wijk van Nice, schitterende oude en heel grote villa\'s, zeg maar gerust paleizen. Vroeger waren dit ook hotels! Ziet er allemaal na renovatie goed uit. Appartementen in deze gebouwen worden nu verhuurd en verkocht. Op de heuvel ligt het (gratis) museum van Matisse, prachige schilderijen en beelden. In het park hebben wij in het zonnetje en snack gegeten en zijn toen naar beneden gelopen naar het museum van Chagall (betalen), eveneens met prachige schilderijen van voornamelijk bijbelse taferelen in heel heldere kleuren. In een ander deel hebben we de Russisch orthodoxe Kathedraal (begin 1900) bezocht. Doeken om het hoofd, binnen heel mooie iconen, muurschilderingen en houtsnijwerken. Men zegt dat dit de grootste kathedraal is buiten Rusland.

Wij zijn een dagje met de bus (1 euro per keer) op en neer geweest naar Monaco. Op het chique plein voor het Casino ligt links het Café de Paris en rechts het hotel de Paris. Daar ik natuurlijk weer eens naar de WC moest, waren we verplicht (!) op het teras van Café de Paris koffie te drinken. En wat denk je.... 2 koffie voor 16 euro! Was dus een duur rondje plassen! Maar binnen, daar zat de chique van Monaco en omgeving te lunchen in extravagante kleding en bontjassen enzo. Leuk om te zien en langs te lopen, maar voel me daar niet thuis. Op het terras heb je daar gelukkig minder last van. En die auto\'s die daar rond rijdem: duur, duurder en duurst. Kwak je auto maar neer voor het Casino, iemand van het Casino parkeert hem dan keurig voor je! En dat gewoon om een uur \'s middags! Naar beneden gelopen naar de haven, daar een heerlijke crepe gegeten en daarna naar het paleis boven op de berg. Wat rondgeslenterd en door het park en langs de kathedraal weer naar beneden en daar de bus terug aar Nice genomen.

Oh ja en als je er toch bent, ga dan ook als er plaats is een avondje naar de opera. Die Zauberflöte stond op het programma en er waren nog kaartjes voor niet genummerde stoelen in het nokje van de zaal voor.... 12 euro. Doen dus. We waren er vroeg dus beneden voor de lift in de rij wachten voordat we naar boven mochten. Maar dat er al zoveel mensen stonden viel een beetje tegen. Lift vol natuurlijk en toen dus maar de trappen genomen naar boven. Pffff wat een onderneming. Daar op de bovenste ring blijkt dat alle stoelen pal voor het toneel wel nummers hebben en dat we dus geheel recht of links moeten gaan zitten. Zo snel mogelijk naar rechts gelopen en gelukkig nog stoelen gevonden op de voorste rij. Zit je op de 2e rij dan zie je helemaal geen fluit, en wij konden hangend over de balustrade nog iets van het toneel zien. Muziek en gezang is natuurlijk overal goed te volgen. Wij zijn onze stoelen niet meer af geweest ook niet in de pauze, bang dat andere ze zouden inpikken.

We hebben goed weer gehad, de eerste dag regen en koud maar met een plu ging het wel. Vanaf dinsdag zonnetje en beschut zittend op terrasjes was het heel goed te doen.

Zo zijn we weer even bijgepraat. Over een paar weken komen we terug, want dan gaan we een cruise maken vanuit Dubai, via een paar havens in Oman, om Jemen heen, bezoeken we een paar havens in Egypte, in Israel (Eilat) en Jordanie voor een bezoek aan Petra. Dan door het Suezkanaal naar Alexandrië en dan naar Italië Napels en tot slot Genua. Van hier uit vliegen we na deze 3 weekse reis terug naar Nederland. Vertrek op 11 maart, gelukkig een dag na mijn verjaardag zodat we niet opnieuw die heisa aan boord hebben. Tot dan.

Hamba