Emilie&Paul.reismee.nl

Kuala Lumpur

Dinsdagavond, 23.15 lokale tijd. Wij zitten op het vliegveld van Kuala Lumpur en wachten op onze vlucht naar Amsterdam. Officiële vertrektijd 23.59 uur, maar inmiddels drie kwartier vertraging. We waren hier keurig op tijd, de incheck duurde vrij lang. Maar ja dat heb je als tientallen mannekes met een bagagewagen met daarop 1 tot 4 dozen met daarin een Sony Vario TV ook moeten inchecken. Dat kost tijd, extra stickers plakken en uiteindelijk moet de doos weer van de band af en moeten ze die weer elders afgeven. Of het nu zo'n speciale aanbieding was? We weten het niet. Feit is dat deze mannekes allemaal een internationale vlucht hebben geboekt, maar waarheen? De 3-lettercode is MAA. Uitzoeken dus als we weer thuis zijn. We zitten nu achter onze 2de kop koffie bij Starbucks.
En wat hebben we zoal gedaan in KL? De eerste volle dag een beetje uitgeslapen. Hotel is goed, moderne kamer, goede bedden, prima badkamer met heerlijk harde douche. Ontbijt daarentegen is povertjes en eigenlijk helemaal gericht op de aziaten met rijst, noodles, groeten etc. Wel geroosterd brood, jam, boter, thee en koffie en een sapje. Wij hebben beide ochtenden een omelet besteld en die was heerlijk en achteraf hoefden we daar ook niet voor bij te betalen. Goede service dus. De eerste dag zagen we direct al dat het zwaar bewolkt was en ja hoor rond een uur of 11 begon het te spetteren. We hadden 1 parapluutje bij ons en hebben het zo lang mogelijk uitgesteld om die te gebruiken. Met de monorail zijn we richting de Twin Towers gereden en hebben onderweg daarheen bij het informatie kantoor wat kaarten en folders opgehaald. Daar bleek al direct dat de Twin Towers op maandag gesloten is. Wel daar naar toegegaan, de souvenirs vast bekeken en Dees een vingerhoed gescoord! Toen we buiten kwamen begon het echt goed te regenen, dus koffie tent opgezocht. Helaas geen Starbucks, maar iets dergelijks. Helaas boden die geen lekkere koffie, en een tussenmaatje, regular, bleek een ' vaas' vol met slappe koffie. Nee geen succes, en de scone was ook al dagen oud. Viel van armoede helemaal uit elkaar. Maar het hoosde zo hard dat we niet weg konden. We hebben daar denk ik wel zo'n 1 1/2 uur gezeten. Toen hebben we maar de stoute schoenen aangetrokken en zijn richting HardRock cafe gelopen. Waren wel nat, maar blij dat we dat gedaan hebben. Voor de natte paraplu kregen we een plastic zak, heel handig! Daar een lunchmenu genomen, tomatensoep, gegratineerde pasta en mango-puddinkje toe. En tijdens het eten werd het gelukkig droog. Dus daarna gelopen naar de KL tower die we wel op konden. Prima service we kregen daar 'senioren-korting' van 50% en dat scheelt heel veel!. Boven aangekomen hadden we een prachtig, beetje heiig uitzicht op de stad. Beeld werd wel steeds beter. Hebben eerst helemaal rondom gelopen en zijn daarna foto's gaan maken. Ik denk dat we wel een uur boven op ruim 200 meter zijn geweest. Daarna zijn we gewandeld richting de overdekte markt en daarbij kwamen we langs allerlei interessante gebouwen en pleinen, zoals het onafhankelijkheids plein, oude gekleurde pandjes soms met mooie geveltjes. De overdekte markt is een aaneenschakeling van allemaal kleine winkeltjes van allerlei landen. Vrij veel Chinese winkeltjes, soms zeer chaotisch en boordevol, zodat je amper kon zien wat er stond. Ook een winkeltje met papiermarche olifantjes, kerstboomballen en armbanden. Moeilijk om daar niet van alles te kopen, maar we konden daar niet afdingen zodat e.e.a. ons te duur werd. Vervolgens doorgelopen richting Chinatown, waar we door heen gelopen zijn op weg richting hotel. We waren enigszins versleten en Paul was weer eens aan de diaree. Dus zeer simpel hapje gegeten en daarna naar het hotel en heerlijk geslapen. De kamer kunnen we gelukkig aanhouden tot 6 uur 's avonds, zodat we nog lekker kunnen douchen en verkleden na het bezoek aan de twin Towers en de handicraft markt. Maar eerst nog even op zoek naar een kantoor van Malaysian Airlines. We wilden onze stoelen reserveren maar kwamen er via internet niet uit. Volgens de receptie van het hotel zat er een kantoor tegenover Times Square. Nee hoor klopte niet, wel zat er in dat gebouw een reisbureau Happy Holiday. Zij hebben even met de airline gebeld en de stoelen waren dus al gereserveerd. Hoeven we vanavond niet zo heel vroeg op het vliegveld te zijn. Daarna met de monorail weer richting de torens. De toren konden we pas op om kwart over 3 op zodat we eerst naar de handicraft zijn gegaan. Een warme wandeling en het was niet eens echt interessant. Pech dus. Daarna terug gelopen richting Torens en bij Starbucks een saucijzenbroodje gegeten en samen van een grote Java Chip gesmikkeld. Als toetje aten we samen nog een muffin. Daarna was het tijd voor de torens en tot onze grote verrassing gingen wij eerst naar de brug tussen de 2 torens in. Daar mochten we ca. een kwartier rondlopen en was al erg hoog. Daarna gingen we nog verder naar boven naar de 86e verdieping. Wat een hoogte of diepte. Was weer een kwestie van pijn in de billen. Pfffff! Maar ook bijzonder fraai! Ook hier weer een heleboel foto's gemaakt. Na een kwartier moesten we weer naar beneden. Het was zeer de moeite waard. Tegen 5 uur terug in het hotel, kopje koffie gezet, heerlijke douche genomen, verkleed en om 6 uur in het restaurant van het hotel een lekkere nassi-hap gegeten. Heerlijk. Daarbij een glas watermeloen juice en ijskoud water. En dat alles voor omgerekend 12 euro voor ons samen. Om 8 uur per taxi naar het station en vandaar met de KLIA express trein naar het vliegveld. En nu vliegen we dus. Met een vertraging van ruim een uur vertrokken maar volgens de captain komen we gewoon op tijd aan. Net onze hap op. Onrustig begin van de vlucht, veel turbulentie. Thee en koffie worden nog niet geserveerd. Op Schiphol worden we om een uur of 7 opgehaald door Paul zusje Riet. Heel comfortabel. En dan maar proberen de dag door te komen om maar zo snel mogelijk weer in het hollandse ritme te komen. Gelukkig komt Wigger 's middags nog even langs. Geeft weer een beetje afleiding. Versturen van dit verhaal kan ook pas morgen vanuit Nieuwerkerk. Het is inmiddels vrijdag de 23e, dus een beetje vertraging opgelopen. Paul heeft nog steeds een beetje last van zijn darmen en de mijne werken ook niet optimaal. Daarnaast heb ik de laatste dag in Kuala Lumpur kou gevat, had al keelpijn. En nu........ een heel flinke verkoudheid, waar ik vooral 's nachts veel last van heb. We hebben inmiddels al weer 2 nachten achter de rug en hebben de 1e nacht na ons een volle dag hier in Nieuwerkerk bezig te hebben gehouden onrustig geslapen van 9 uur 's avonds tot 8 uur de volgende morgen en afgelopen nacht eveneens heel onrustig van 10 tot 6 uur. Nog even en dan zijn we weer helemaal bij.

En hiermee is dan meteen een eind gekomen aan dit reisverslag. Rare dingen zijn er eigenlijk niet gebeurd, maar ik hoop dat ik jullie hiermee een stukje heb kunnen laten meegenieten van dit heel bijzondere, mooie land met super vriendelijke inwoners. In de toekomst zullen de moderniseringen elkaar in rap tempo opvolgen en zullen de prijzen even zo hard stijgen. Nu konden we (we schaamden ons zo nu en dan wel) samen eten voor ongeveer 5 euro. De hotel prijzen schieten nu al omhoog. We hebben ons laten vertellen dat de overheid een hotelier een visum voor het buitenland weigerde omdat deze hotelier de enorme prijsverhoging niet wilde terugdraaien. Druk van bovenaf!!

Volgende reis? Geen idee waarheen en wanneer. Hoog op onze lijst staan Kenia/Tanzania en Vietnam. Jullie horen het wel weer. Tot dan!

Ria Hoogkamer.

Sta verbaast van je energie om tijdens deze reis ook al een verslag te maken.
Leuk. Groetjes ook van Ellie - Ria

John Bernaert

Leuk. Heb, nu in Madrid niet zo ver weg, weer van jullie verslagen genoten!

Koos van Winden

Fijn dat het allemaal goed is gegaan en jullie je plannen hebben kunnen verwezenlijken. Bijzonder interessant verhaal (handig je reisverhaal is in 1 keer klaar want thuis gekomen komt er vaak niets meer van)en op naar de volgende plannen die er ook zeker niet verkeerd uitzien. Is de bodem van de schatkist nog niet in zicht??? Groetjes Koos

Hamba