Emilie&Paul.reismee.nl

De laatste dagen in Myanmar

De laatste dagen in Myanmar We zitten inmiddels in Kuala Lumpur, waar we vanmiddag zijn aangekomen. Vanuit onze heerlijk koele en prima kamer zal ik het laatste deel van ons verblijf in Myanmar even vertellen. In mijn vorige verslag schreef ik al dat het een lange reis was daarnaar toe. Het resort was prima, goede kamers, groot zwembad en direct aan zee. We hebben beide dagen heerlijk gezwommen in zowel de zee als het zwembad, maar de zon heeft het redelijk laten afweten. De ochtend van de tweede dag heeft het zelfs behoorlijk geregend. De eerste dag hebben Paul en ik een wandeling naar het dorp gemaakt. Alles erg eenvoudig en erg gericht op de lokale bevolking. Leuk dus. Aan het eind van de "dorpsstraat" een kop koffie gedronken. We vroegen om een kop zwarte koffie maar kregen achteraf een kop koffie met melk en suiker!!! Maar goed, het was te drinken... Via het strand en een vissersdorpje zijn we teruggelopen naar het hotel. Bij het vissersdorpje was een lading vis gebracht die middels een soort van veiling, mannetje met pen en papier, die allerlei biedingen opschreef, en 2 mannen die dan van de vissen nette, min of meer gelijke porties maakten. En daarna leek het weer op dat degene die de vis hadden gekregen ruzie begonnen te maken dat de porties toch weer ongelijk waren. Leuke beelden om weer op de foto vast te leggen. Daarna zijn we het dorpje ingegaan en hebben we veel foto's van kinderen, maar ook van de waterputten en de super eenvoudige hutjes gemaakt. En iedereen zo lief en lachend en gastvrij, ongelofelijk. Alle avonden hebben we in het hotel gegeten. Was erg smakelijk daar en we zaten op een overdekt terras, dus lekker koel. De 3e avond was tevens het afscheidsdiner, waarbij Paul Petra bedankt heeft voor het "reisleideren" en haar de enveloppe met fooi en van iedereen een apart briefje om haar te bedanken. Was heel gezellig en was tevens een van de weinige keren dat we met elkaar aten. De groep was nl in de loop van de reis in 3-en verdeeld. Aan het einde van de 2e ochtend zijn wij met Gerda en Henk over het strand naar de andere kant gewandeld en later over de weg weer terug, richting dorp. Daar nog een lekker hapje gegeten (communicatie over het menu ging zeer gebrekkig) en daarna weer gezwommen. Heerlijke grote golven om doorheen te duiken. Perfect! En de volgende dag...... om 7 uur weer 6 1/2 uur in de warme bus terug naar Yangon. En om nu te zeggen, jonge jonge, wat leuk! Nee die lange reis tot 2 keer toe vonden wij het absoluut niet waard. Maar goed,weer terug in Yangon hebben wij met Henk en Gerda nogmaals de verdekte markt bezocht en nog wat dingetjes gekocht. Ook nog even het mannetje goedendag gezegd, die ons de eerste keer "Mingalaba" heeft geleerd. Dat betekent hallo of goedendag etc. Hij herkende ons direct en vond het leuk dat we nog even langs kwamen. Daarna weer naar de grote pagode in de hoop daar een zonsondergang te zien maar helaas de zon verdween achter de wolken. Wel hebben we daar gewacht temidden van alle gouden boeddha's en pagode's totdat het donker werd en de lichtjes aangingen. En oh wat was dat mooi. Zoals Paul zo mooi zei: een waardig besluit van ons verblijf in Myanmar. Wij hebben genoten van dit land. Het viel me alleszins mee, ik had gedacht dat het land veel meer achtergebleven was. En iedereen is zo lief en aardig. Zoals jullie gemerkt hebben waren er ook best wel wat wifi mogelijkheden, zij het allemaal heel erg langzaam. Maar geld halen uit de muur is er nog steeds niet bij en oude verfomfaaide dollar- en/of euro biljetten worden absoluut niet geaccepteerd. Voor ons westerlingen is alles spotgoedkoop, maar de prijzen van de hotelkamers schieten momenteel omhoog en als ze niet oppassen worden straks de reizen onbetaalbaar. De kwaliteit van het wegennet mag ook nog wat opgeschroefd worden. Met de viezigheid valt het ook mee, zij het dat er bijvoorbeeld in dat vissersdorpje bergen afval, vooral plastic ligt. Zoals ik al schreef was de groep in 3 groetjes verdeeld. Samen met het echtpaar Gerda en Henk, "loslopers" Richard en Arjo, en "homo-Belg" Danny is de reis een groot avontuur geweest. Vanmorgen met de bus naar het vliegveld voor een vlucht van ruim 2 1/2 uur naar Kuala Lumpur. Daar hebben we afscheid genomen van de groep ( het was 4 uur 's middags en zij moesten nog wachten tot 12 uur vannacht voordat de machine vertrekt naar Amsterdam voor een vlucht van nog eens 12 uur!!). En wij zijn met een speciale trein naar het centrum van KL gereden en hebben vanaf het station een taxi naar het hotel genomen. Even wat uitgepakt en toen de stad in, een hapje gegeten en een heerlijke Starbucks gedronken (die je hier werkelijk op iedere hoek van de straat tegenkomt!). En nu is het kwart over 11 's avonds en staat de groep nog steeds te wachten op het vliegveld. Oh wat zijn wij blij dat we deze 2 extra nachten hebben bijgeboekt. Het verslag over KL volgt wel weer vanuit Nederland. Dan zal ik ook nog wat foto's toevoegen. Tot dan!

koos van winden

Geniet van de laatste momenten en een goeie thuisreis. Bedankt voor de mooie en interessante verhalen.

Hamba