Bagan

Petra en Myo hebben een excursie voor ons in elkaar gezet, waarbij we per bus de belangrijkste pagodes en tempels konden bezoeken. En dat voor 5 dollar! Dus iedereen mee en om half 8 op pad. Het gaat me te ver om van alle tempels en pagodes de namen en bijzonderheden op te schrijven. Het duizelde ons al, dus jullie zeker. Je moet je voorstellen dat Bagan een heel oude plaats is, waar in de 11e tot 13e eeuw veel koningen hebben geregeerd. De ene na de andere liet een pagode bouwen waarin een of meerdere Boeddha beelden staan. De pagodes die we tot nu toe hadden zien waren voornamelijk verguld met gouden blaadjes. Deze in Bagan zijn voor et grootste gedeelte opgetrokken uit baksteen en roodbruin. Sommige zijn wit gepleisterd en een enkeling is nog verguld. De hele omgeving van Bagan staat vol met pagodes, heel veel kleine, soms gegroepeerd bij elkaar. Dan weer wat groter en een paar heel grote met terrassen eromheen. De foto bovenaan de pagina van dit blog geeft een beetje een indruk van dit gebied. Bagan bestaat uit 2 delen, Oud Bagan waar tot 1990 mensen woonden, werd op last van de overheid leeggeruimd. Iedereen moest binnen een week het dorp verlaten en men vestigde zich toen in Nieuw Bagan op 5 km afstand. Reden? De winkeltjes, guesthouses en restaurants in het dorp binnen de stadsmuren waren volgens de overheid te grote concurrenten voor de staatshotels! Binnen de muren zijn dus nu alleen nog maar pagodes en een paar luxe hotels te vinden. Veel pagodes hebben binnen naast de boeddha beelden muurschilderingen die deels nog goed bewaard zijn. Helaas mag je die in de meeste gebouwen niet fotograferen. In totaal bezochten wij er 12. Ondertussen nog wel naar een markt geweest. Altijd weer een feest om daar rond te lopen. Een vrouwtje probeerde mij een longyi aan te smeren, een lange wikkel rok in vele kleuren en motieven. Alle vrouwen en veel mannen dragen hier longyi, maar niet voor mij! Bagan is een van de weinige plaatsen waar we geld konden wisselen, dus ook de bank 7stond op het programma. De lunch was in een groot complex aan de rivier, groot paviljoen met lange tafels, Veel groen er om heen en prima eten. De lange pagode-dag eindigden we bij de Shwesandaw pagode, gebouwd in 1057. De naam betekent Gouden Heilige Haarpagode, omdat er een haar van Boeddha bewaard wordt. De pagode heeft 5 oplopende terrassen en vanaf de bovenste heb je een prachtig uitzicht op de omgeving met de duizende pagodes maar ook is het de plek om te genieten van de zonsondergang en 's morgens van de zonsopkomst ( dat laatste hebben we niet meegemaakt, vonden we voor onze vrije dag te vroeg!). De volgende dag hebben we fietsen gehuurd en zijn we met een groepje van 5 nog wat pagodes in de buurt van het hotel gaan bekijken. Vrije dag maar toch redelijk vroeg op want om 7 uur was er een trouwerij. Achteraf bleek dat het bruidspaar thuis al getrouwd was in bijzijn van een monnik en in het hotel de "receptie" hield. Allemaal gedekte tafels met rijst en bijlage als soort van ontbijt. Bruidspaar kwam met een mooi versierde auto aan, de bruidsjongens (met veel te grote pakken aan) en lief uitziende bruidsmeisjes stonden het bruidspaar al op te wachten. Daarna hebben wij in de tuin van het hotel heerlijk ontbeten inclusief omelet en pannekoekjes. Fietsen gehuurd voor 2 euro voor de hele dag en op stap. In het begin stop je bij bijna iedere pagode, maar dan is het einde dus zoek. Dus op zoek naar de wat grotere. Was erg leuk. Daarna door naar een werkplaats waar doosjes, kopjes schaaltjes etc van lak worden gemaakt. Een heel procédé waar weken overheen gaan voordat het af is. Basis is bamboe. Leuk om te zien. Even in de winkel rondgelopen, een ook nog even door de exclusieve shop, waar kasten, schermen etc staan met een verkoopwaarde van 4 a 5 duizend dollar. Iets te duur voor ons!! Daarna wilden we nog een pagode bekijken die we de dag daarvoor hadden overgeslagen maar die wel degelijk de moeite van het bekijken waard was. Onderweg kwamen we nog een 3tal medereizgers aan, zodat we met ons 8-en verder trokken. Met wat vragen over de route en via zandwegen met mulzand, waar we al fietsend dan wel lopend overheen gingen bij de pagode gekomen. Heel bijzonder was dat bij deze tempel 2 boeddha's naast elkaar zaten. Schijnt uniek te zijn in Azië. Inmiddels lunch-tijd, en met Danny onze Belgische reisgenoot als gids terecht gekomen bij een chique hotel waar we heerlijk in de tuin aan het water en onder de bomen hebben gegeten. Heel gezellig zo! Danny was eind jaren 90 hier ook al geweest en had toen in dit hotel geslapen. Daarna scheidden onze wegen, het drietal ging naar de lak werkplaats en wij via nog een tempel terug naar het hotel. Die tempel was wel weer bijzonder, had ruim 700 boeddha's aan de buitenkant en hele mooie afbeeldingen op groene tegels, tenminste voor zover ze niet gestolen waren. Dit was weer een super leuke dag en helaas moeten we de volgende dag Bagan al weer verlaten. Heel jammer want ik had zo nog een paar dagen in Bagan willen blijven. Maar nee, het strand roept...... 's Avonds dus weer koffer pakken, nog een keer omelet en pannekoeken voor het ontbijt en op naar het vliegveld voor onze vlucht naar Yangon. Er was sprake van 0, 1 of 2 tussenlandingen, gelukkig was het rechtstreeks. Weer doosje met wat cakes, koffie, thee en frisdranken. Prima verzorgd! Op het vliegveld van Yangon stond de bus ons al op te wachten om ons naar het strand te brengen. Afstand ruim 200 km ten westen van Yangon, maar daar reden wij dus inclusief een snelle lunch en een keertje benen strekken en plasstop 7 uur over. Warm in de bus, dus niet leuk! Om 6 uur 's avonds aan in het "strand resort". Prima tent, direct aan het strand. Redelijke prijzen voor eten en drinken dus goed uit te houden voor de komende 3 nachten. Wordt vervolgd....