Emilie&Paul.reismee.nl

De Gouden rots en het Inle Meer

Het is inmiddels woensdag 7 november, ik kreeg dit bericht niet eerder verstuurd. We hebben inmiddels al weer veel leuke dingen meegemaakt en veel moois gezien, maar dat lezen jullie de komende dagen wel weer. Ik denk dat ik nu wel kan versturen, dus duimen maar. Daaag Vrijdag 2 november moesten wij zoals ik al had geschreven vroeg op. Wekker kwart over 6, ontbijt kwart voor 7 en vertrek om half 8. Per bus vertrokken wij richting Bago zo'n 80 km ten noorden van Yangon. Onderweg een stop gemaakt bij de oorlogsbegraafplaats, waar zowel engelse als Indiase soldaten begraven liggen die omgekomen zijn tijdens de Tweede Wereldoorlog. Opvallend zijn de prachtige en goed verzorgde planten die tussen de graven instaan. Bago is een vrij grote stad en heeft een aantal fraaie bezienswaardigheden, zoals de 4 boeddha's die met de ruggen tegen elkaar aanzitten tegen een vierkante zuil. Het zijn de boeddha van het heden en de 3 voorgangers. Vlak daar bij zagen wij het meest heilige boeddha beeld van Birma, de liggende boeddha. Het beeld ligt in een soort van hal ter bescherming tegen wind, regen en zon. 55 meter lang, 16 meter hoog en bijvoorbeeld een grote teen van 1 meter 83. Nog iets verder de Shwemawdaw pagode (moest ik echt nazoeken hoor...) de hoogste pagode in Birma, nl 114 meter hoog. De Shwedagon pagode in Yangon is maar 98 m hoog. Langs de trappen omhoog heel veel winkeltjes en op het platform hebben wij de pagode van dichterbij bekeken. Natuurlijk op blote pootjes, maar oh oh wat worden die tegels heet! Als laatste bezochten wij de opgravingen van het Koninklijk Paleis met wat in takt gebleven houten zuilen. Lekker geluncht en toen in een ruk door naar Kyaikto waar de gouden rots met pagode daar op ligt. Links en rechts veel rijstvelden, rubberplantages en dorpjes. We rijden tot aan een soort van basiskamp, waar de bus achter blijft met onze bagage. Iedereen heeft een klein rugzakje met het nodige voor een nacht slapen boven op de rots. Vanaf deze plaats gaan we met een truck 15 km steil omhoog. Op zo'n truck kunnen wel 40 tot 50 man, gelukkig zaten wij iets ruimer met maar 22 man. De tocht duurde ca een half uur en vandaag was het te voet 3 km omhoog klauteren. Paul heeft dat helemaal gehaald en ik heb me na ca 1 km laten dragen door 4 mannetjes die 2 lange bamboepalen droegen met daar tussen in een constructie van een soort ligstoel en een lap waarop je benen en eventuele bagage rusten. De mannetjes lopen dan in een bepaalde cadans naar boven. Riant!!! De bedoeling was dat we op tijd zouden zijn voor de zonsondergang. Slechts 4 hebben dat gehaald, de rest was daarvoor te laat helaas. Vlak voor de rots ligt ons hotelletje voor 1 nacht. Bovengekomen meteen doorgelopen naar de rots, jeetje wat een kermis daar.... allemaal feestverlichting, duizenden mensen van alle nationaliteiten, winkeltjes, stalletjes en natuurlijk het enige echt belangrijke de gouden rots met daarop de pagode. Het verhaal gaat dus dat deze rots die vervaarlijk over het randje van de berg balanceert, wordt tegen gehouden door een haar van boeddha. Geloof het of niet, het ziet er indrukwekkend uit. De kamer in het hotel was weer een verhaal op zich. Deze lag in een bijgebouw dat net in de verf was gezet en daar dus ook nog naar stonk. Zo ook de kamers. Overal nieuwe stopcontacten, het gruis van de boorgaten lag nog op de grond of op de nachtkastjes. De TV (flatscreen van Sony) hing wel, maar al het plastic verpakkingsmateriaal zat er nog omheen. Afstandsbediening van TV en airco ontbrak, dus beide werkten niet etc etc. Maar goed we hebben er toch wel behoorlijk geslapen. Die avond nog op zoek gegaan naar een restaurant. Via een heel aardige man zijn we terecht gekomen bij een chinees restaurant waar we heelijk hebben gegeten met nog 3 andere, Petra de reisbegeleidster en Henk en Gerda. Was heel gezellig. Volgende dag nog vroeger op, nl wekken om kwart over 5 en weg om half 7. In tegenovergestelde richting, dus eerste weer naar beneden gelopen, nu ik dus ook alles gelopen, daarna weer met de truck en vervolgens per bus naar Yangon waar we om 3 uur vandaan vlogen naar Heho. Onderweg nog een stop gemaakt vlak voor Yangon bij de zgn "Gouden Vijgenboom". Deze boom zou de woonplaats zijn van de "nats" van de snelweg. Veel automobilisten stoppen er om hun auto te laten zegenen (3 keer heen en weer rijden en de auto met wijwater laten besprenkelen) en om een offer te brengen. Om 3 uur per vliegtuig vertrokken naar Heho, vlucht van een uurtje en vandaar met de bus naar ons hotel in het plaatsje Nyaungswe (gauw vergeten, doe ik ook) ca 3 km van het Inle meer verwijderd. Goed hotel, ontbijt op het dakterras (ging vanmorgen net goed want daarna begon het te gieten). Gisteravond hebben Paul en ik samen gegeten bij de pizzeria om onze trouwdag te vieren (33 jaar). Lekkere fles wijn erbij. Prima. Vandaag een heel leuke dag gehad, waarbij het leek alsof die letterlijk en figuurlijk in de regen zou vallen. Op het programma staat de hele dag een boottocht, maar ja in de regen? Petra en de gids hebben toch maar besloten de tocht door te laten gaan daar de weersvooruitzichten voor vandaag beter waren dan die voor morgen (met kans op onweer!). Dus met de bus naar de boot. Lange smalle boten en 5 of 6 soort van houten tuinstoelen achter elkaar, zwemvest over de rugleuning en voor iedereen een paraplu voor of wel de reen of wel de te sterke zon. Gelukkig voor beide mogelijkheden niet nodig gehad. Weer klaarde enorm op, dus ook nog zonnetje gehad. We zijn gevaren naar het midden van het meer, Ywama, waar een grote pagode staat. Midden in dit gebouw een heel heilig deel waar alleen mannen mogen komen ( ik liep er natuurlijk ook weer spontaan op af om er een foto te maken maar werd teruggestuurd...) Hier liggen 5 boeddhabeelden of restanten daarvan die door de mannen beplakt worden steeds weer en meer met bladgoud. Gevolg dat deze beelden niet meer herkenbaar zijn en meer lijken op een goudklomp. Hier in het gebouw veel foto's gemaakt van oude mannen en vrouwen en kindjes. Achter het gebouw een enorme markt, deels voor de "gewone mens" en deels voor de toerist. Heel kleurrijk en erg leuk om te zien. Daarna doorgevaren naar een zijdefabriek, en smederij en een sigarenfabriekje. Heerlijk gegeten in een restaurant op een van de vele eilanden tegenover de pagode en uiteindelijk via de drijvende tuinen (oa tomatenteelt op kleine stroken drijvende grond) en het "katten" klooster (tot voor kort leerden de daar aanwezige katten door een hoepel te springen) weer terug naar huis waar we vanavond met een groepje van 6 man heerlijk buiten op een terras hebben gegeten. En morgen? Een vrije dag, misschien fietsen maar is erg afhankelijk van het weer. Paul is sinds vanmiddag aan " de dunne" helaas. de eerste 2 slachtoffers vielen al tijdens de nacht voordat we terug moesten naar Yangon voor de vlucht. Maar ja... het hoort er bij zullen we maar zeggen. Dit is het voor nu, we gaan lekker slapen, morgen rustig aan en dan overmorgen weer een lange reis 8 uur onderweg over een afstand van 138 km. Wat dat weer zal brengen? We houden jullie op de hoogte. Daaaag.

koos van winden

Geweldig verhaal weer alsof je er zelf middenin zit.
Veel plezier verder en Paul wat een shit he!

Wendela

Mooi :) Klinkt allemaal heel prachtig en bijzonder! Hier gaat alles heel goed met ons, dus geen zorgen en lekker genieten! Liefs, Wen

Hamba