Emilie&Paul.reismee.nl

De eerste dagen in Yangon...

Het grote reizen is weer begonnen.... Het is nu donderdag 1 november 2012. Gisterochtend rond een uur of 11, aangekomen op het vliegveld van Yangon. We hadden er toen 2 vluchten opzitten. Amsterdam - Kuala Lumpur in 11 1/2 uur, 3 uur overstap tijd en daarna nog een vlucht van KL naar Yangon van 2 1/2 uur. Beide vluchten met Malaysian Airlines. Eerste traject redelijk ruime stoelen, tweede wat klein, zeker als de persoon voor je besluit om haar stoel helemaal naar achteren te knallen en zich dan heerlijk oprolt om te kunnen pitten.Onze medereizigers en de Nederlandse gidse Petra deels al op het vliegveld van KL ontmoet, in Yangon de rest. Nu ijverig bezig de juiste namen bij de juiste gezichten te onthouden. Onze lokale gids, Myio, reist met ons mee tot en met Bagan. Een heel lieve man, die het iedereen voor 100% naar de zin wil maken. Volgens ons heeft hij net een nieuwe mobiel, waarmee hij foto's kan maken. Als een kind zo blij met iedere foto die hij maakt. Petra is ook een aardige vrouw, veel gereisd maar ook voor haar de eerste keer in Myanmar. Gistermiddag zijn Paul en ik samen een stuk gaan lopen naar het centrum. Bloedje heet en onduidelijke kaartjes. Toch het centrum gevonden, onderweg nog een pagode bezocht, en veel handel langs en op de straat gezien. In een bepaalde buurt zagen we alleen bedrijfjes/ winkels met brillen, medicijnen, tandartsen, dokters. Vervolgens weer veel groenteverkoop op straat. Eigenlijk waren we op zoek naar een restaurantje om een hapje te eten, maar dat konden we niet echt vinden. Onze pootjes vroegen na ruim 2 uur gestap echt om rust dus we besloten maar een taxi naar het hotel te nemen om daar een hap te eten. Makkelijker gezegd dan gedaan. Taxi wilde ons niet meenemen: " ik heb het te druk".... Dus maar weer verder gelopen en toen opeens een tent met Birmaans fastfood. Was lekker, niet spectaculair. Daarna weer op zoek naar een taxi en die bracht ons alleen voor het dubbele tarief naar het hotel terug. In de lobby nog even wat berichtjes verstuurd en toen lagen we rond een uur of 9 al in bed. En heeeerlijk geslapen in onze balroom. Ja want zo is onze kamer, heel groot, parket vloer, niet zo veel meubels. Prachtig uitzicht op de grote pagode van Yangon. Jammer alleen dat je op het balkon (9e etage) eigenlijk niet kunt staan vanwege de hitte. Dus pas 's avonds foto's gemaakt en natuurlijk ook vanochtend toen de zon aan de andere kant stond. Hoefden pas om kwart over 7 te ontbijten (eenvoudig maar wel lekker) en zijn daarna met het grootste deel van de groep gaan lopen naar de pagode. Dwars door allemaal kleine straatjes met straatcafeetjes waar werd ontbeten met noedels, soep en rijst. Wel erg kleurrijk allemaal. In de pagode mag je alleen op blote voeten lopen. Dat was ook een van de redenen vroeg te gaan. Later op de ochtend is de vloer veel te warm/heet om op te lopen. De hele pagode zijn we om gelopen ( tegen de klok in) en heel veel kleine pagodes en andere tempels gezien. De top van de pagode is bedekt met diamanten, kleintjes maar ook heel grote. Uiteindelijk hebben we daar zo'n 2 uur rondgewandeld en zijn daarna weer rustig terug gelopen richting hotel. Vlakbij het hotel een stop gemaakt waar we ijsthee dronken en ook maar meteen hebben geluncht. s Middags met z'n allen in een aantal taxi's gestapt en afgezakt naar et centrum. Een deel daarvan hadden Paul en ik de vorige dag/avond al gezien. Maar nu ook in een heel grote overdekte markt geweest, non food. Veel winkeltjes met stoffen in alle mogelijke kleuren en juweliers. We vonden een plekte waar we heerlijk vers uitgeperste sinaasappelsap konden drinken, en we hadden een hele discussie met een knaapje van een jaar of 10 in het engels die ons magneten probeerde te verkopen. Bij hem was alles veel goedkoper dan in de winkels, en hij kreeg dan ook nog eens provisie. Zijn engels was eigenlijk best wel goed en hij was ook erg slim. Gaat niet naar school, want nu kan hij verdienen, Op mijn vraag waar hij engels heeft geleerd: op de markt! Ja de markt is zijn school en zo te zien lijkt het wel dat hij het ver gaat schoppen. Door gewandeld naar een plaatselijk cafe waar koffie, groene en zwarte thee werd geschonken. Nou die zwarte thee was echt zwart, heeeeel bitter en echt niet lekker! Dus nog maar wat extra water gevraagd en tenslotte nog wat lekkerder gemaakt met groene thee. De groene thee is gratis, voor de rest van de drankjes en de zoetigheden en dum sums die op tafel staan moet je betalen. De laatste bestemming is Junior Duck aan de rivier, waar we boven op het terras heerlijk hebben gegeten. Beetje blunder, ik bestelde met nog andere een glaasje witte wijn. We vonden de prijs heel erg mee vallen voor Azie, omgerekend 2 euro 30. Helaas hadden we et eentje ervoor over het hoofd gezien en betrof het een hele fles voor 12 euro 30. Dus toen hebben we toch nog met ons drietjes heerlijk genoten van een paar glaasjes, redelijk betaalbare wijn. En nu.... morgen vroeg weer op. Wordt een spannende dag per bus, jeep en klimmend te voet naar een pagode op een rots, daar slapen en dan de volgende dag in omgekeerde volgorde weer terug naar Yangon en doorvliegen naar het Inle Meer. Wordt vervolgd dus. Daaaaag

Hamba