Emilie&Paul.reismee.nl

Voorbereidingen reis naar Myanmar

Het gaat nu opschieten….

Dinsdag over een week (30 oktober)vertrekken wij naar Myanmar. Als je al een half jaar van te voren boekt lijkt het allemaal nog ver weg, maar dan opeens komt het vertrek snel dichterbij. We hebben eindelijk na 4 weken onze paspoorten terug, voorzien van visum inclusief foto! Moesten aangevraagd worden in Berlijn. De e-tickets zijn gisteren binnen gekomen en de lijst met namen (achternamen) van de deelnemers hebben we ook al in huis. Wordt straks dus weer oefenen wie wie is. Vandaag is de lijst met de hotels onderweg binnengekomen. Tuurlijk even op internet gekeken hoe de hotels eruit zien. Nou dat is wisselend, recensies op Trip Advisor niet allemaal even lovend (stof, vies, onvriendelijk) maar ook leuke hotels. We wachten dus rustig af en aangezien wij wel wat gewend zijn kan het zomaar heel erg meevallen. Nu is het wachten nog op een berichtje van de reisleider. Ook deze site weer bijgewerkt, nieuwe afbeelding, nieuwe links naar weer en kaart en nieuw kleurtje.

Wij vertrekken op dinsdag 30 oktober om 12:00 uur met Malaysia Airlines. Vliegen naar Kuala Lumpur en na een overstap van ca 3 uur, vliegen we dan door naar Yangon (Rangoon) in Myanmar, waar we de volgende dag om 11 uur plaatselijke tijd aankomen. In Yangon hebben we de dag na aankomst nog de tijd om de stad te bekijken en daarna gaan we per bus via Bago, waar we de vierzijdige Boeddha kunnen bekijken, naar Kyaikiyo. Daar slapen we een nacht in een hotelletje “on top of the hill”, zodat we niet zo ver meer hoeven te lopen om bij de gouden rots te komen. Is wel steil blijkbaar! Het dorpje is bekend van alle foto’s waarop je bovenop een rots een grote gouden kei ziet balanceren met daarop een kleine pagode. De volgende dag vliegen we via Yangon door naar het noorden naar Inle aan het Inle meer. Heb afbeeldingen gezien van kleine smalle bootjes met mannetjes die de boot voortbewegen met hun been. Lijkt me een hele klus. Schijnt een vruchtbaar gebied te zijn. Veel markten langs het meer en handel van goederen vanuit de kano’s door de verschillende bergvolken. Tijdens het volgende traject komen we bij de Pindaya-grotten en moeten daarvoor nog een stukje omhoog klauteren (en dat bij 30+ graden). Overal Boeddhabeelden in alle maten en vormen en mooi uitzicht op het Inlemeer. Op naar Kalaw, bergstation, dus wat afkoeling. De plek om al wandelend verschillende bergvolken te ontmoeten. Mandalay, weer een stukje noordelijker, is de oude hoofdstad. Bijzonderheden: beklimming van een berg waarop een staande Boeddha en mooi uitzicht, plek waar je kunt fietsen naar bijvoorbeeld de oude koningsstad Amarapura en boottochtje over de Irrawady rivier. Na een kleine 2 weken rijden we door naar Bagan, waar we 3 nachten slapen. Hier staan op een oppervlakte van ca 40 vierkante km meer dan 2000 (oude tot zeer oude ) tempels en pagodes. Verder kunnen we de ruim 1500 meter hoge berg Popa beklimmen (trappen langs een steile trap – krijg nu al pijn in mijn billen als ik daar aan denk). Hier kunnen we dus verder weer lekker fietsen e wandelen, dus actief bezig. Tot slot vliegen we weer terug naar Yangon en gaan daarvandaan per bus naar de kust waar we nog 3 dagen aan het strand kunnen liggen. De laatste nacht slapen we weer in Yangon en dan vliegen we samen met de groep weer terug naar Kuala Lumpur. Maar daar scheiden onze wegen. Wij blijven namelijk nog 2 nachten in KL en vliegen dan op 20 november weer terug naar huis en zijn dus op 21 november ’s morgens vroeg weer aan op Schiphol.

Verwacht deze reis niet te veel updates van ons. Myanmar is een land waar de autoriteiten nog weinig zien in de ontwikkeling van communicatie middelen. Naast een tekort aan internet (café’s), zijn er in Myanmar ook geen banken waar je geld kunt pinnen. We zullen dus alleen contant geld (dollars en euro’s) mee moeten nemen en dan moeten we er ook nog voor zorgen dat de bankbriefjes nieuw zijn en dat er geen vouwen en hoekjes omgevouwen zijn. Wifi (slechte kwaliteit) is er blijkbaar in enkele kleine restaurantjes. Dus we zien wel. In Yangon en Mandaly zijn de beste mogelijkheden blijkbaar!

De afbeelding boven aan deze pagina is van Bagan met de duizenden pagodes en tempels.

Verder hebben we deze keer heerlijk de tijd om ons voor te bereiden. We hebben al wat gelezen over het land en de dieverse plaatsen waar we komen. Van de week ga ik rustig kleren uitzoeken en klaar leggen en inpakken zonder “last minute” klussen. Geen werkdagen meer op kantoor om zaken op het laatst nog af te werken en over te dragen (Paul), maar rust in de tent! Heerlijk! En dinsdagochtend gaan we dan op ons gemakkie om een uur of 8 met de trein (tenminste als de NS meewerkt) op weg naar Schiphol .

Wij hebben er erg veel zin in en we zullen proberen jullie daarvan weer mee te laten genieten. Tot vanuit Myanmar.

Julie

Heel veel plezier gewenst op jullie reis!

Koos

Het gaat ongetwijfeld een interessante en boeiende reis worden. Wees zuinig op je billen, je hebt er maar 2 zoals de meeste mensen.
Succes met voorbereiden en ga er weer van genieten.

Mirelle

Wow wat spannend !
Met welke organisatie gaan jullie?

Emilie

@Mirelle: met de concurrent :-)!!!. Djoser. Hebben we al veel reizen mee gemaakt en altijd tot tevredenheid.

Anouk

Heel veel plezier! En geniet ervan!

Desire Frugte

Lieve Paul en Emilie,
Zo lang naar uitgekeken en voor je het weet is het zover. Heel veel plezier en wederom verheugen we ons op jullie avontuurlijke verhalen ga heerlijk genieten. XXX

catja_kuijer@hotmail.com

We horen niets van elkaar, maar ik mag met jullie meereizen, en wat beschrijf je alles goed Emilie!
Op deze manier blijf ik een beetje bij jullie. ; -)

John Bernaert

Een hele fijne vakantie en....geniet er weer van.

John Bernaert

Een hele fijne vakantie en...geniet er weer van.

John Bernaert

Dubbel! Nu kan het niet meer stuk.

Marion Beltman

Graag wil ik jullie nog een super mooie en onvergetelijke vakantie wensen. Geniet weer van al het moois dat voorbij komt. Ik blijf jullie volgen...!
Gisteren heb ik jullie een bedankmailtje gestuurd voor 1 nov '12 ;-) Als jullie terug zijn bellen we. Liefs, Marion

Hamba