Emilie&Paul.reismee.nl

Gambia dag 2 en 3

Zondag 19 augustus:
Vandaag vroeg op (vakantie of reizen?) omdat we om 9 uur bij Lamil moeten zijn. Daar trekken we dan onze mooie jurken en jassen aan en wandelen vandaar met Lamin naar de grote Moskee van het dorp Kololi. Het is bloedheet in die jurken met sjaals. Onderweg zien we steeds meer fraai geklede mannen en vrouwen richting de moskee opgaan. Een heel feestelijk gezicht. We mochten daar gewoon foto's maken, men vond het zelfs leuk. Trots als ze zijn in de mooie gewaden. Het eerste deel bestaat uit het monotone voorlezen van de koran. Oh ja alles gebeurde dus buiten, daar de moskee te klein is voor deze enorme mensenmassa. Wij zaten op 4 stoeltjes helemaal achteraan en lekker in de schaduw. Het was bloedheet en met die pakken aan voelden we ons helemaal ingepakt. De mannen zitten op kleedjes vooraan, achteraan vrouwen en kinderen en helemaal achteraan dus 4 blanke Hollanders op stoeltjes. Verschil moet er zijn, nietwaar? En dat we blank zijn dat weten we hier wel.... jonge jonge wat zijn de Gambianen echt donker donker bruin tegen het zwarte aan. Na het voorlezen van de Koran dan het echte bidden, staan, buigen en knielen etc. Na ca een half uur was alles over en werden we nog aan allerlei mensen voorgesteld. En er waren ook heel wat mensen die heel graag op de foto wilden. Prachtige foto's gemaakt van prachtige mensen! Daarna over de stoffige bloedhete weg weer terug naar het winkeltje van Lamin, jurken uit getrokken en weer teruggegeven en naar het hotel waar we een heerlijke duik in het zwembad namen. Om 3 uur moesten we weer terug zijn bij Lamin, want zijn vrouw Aysu had een heerlijke maaltijd voor ons klaargemaakt. Zijn huis was nog verder lopen dan de Moskee. Het gezin woont in een compound met de hele familie van haar kant. Dus haar grootmoeder, haar vader, gezin van haar en Lamin (3 kinderen tussen 8 en 16 jaar en vierde dus op komst), en de gezinnen van haar broers en stiefzusje. Een man mag in Gambia meerdere vrouwen hebben, een vrouw slechts 1 man. Oneerlijk weer he! Het gedeelte waar Lamin woont met vrouw en 3 kinderen (meisje van 8, meisje van 12 en jongen van 16) bestaat uit een grote kamer, waarin een paar joekels van fauteuils en een soort boekenkast tegen de muur met nep bloemen, een TV en wat foto's. Achter die kamer 2 slaapkamers, een voor de 3 kinderen. Zij slapen in een groot ledikant van ca 180 bij 200. In de andere slaapkamer slapen Lamin en zijn dus hoogzwangere vrouw op een groot matras op de grond! Lekker met zo'n enorme buik, nietwaar! Op de binnenplaats stonden een aar stoelen en een grote steen middenin waarop een enorme pan met gekruide rijst, waardoor heen uien en doperwtjes en stukjes peen en middenin een groot stuk gegaard rundervlees aan bot. Zeer zeer pittig, zeg maar heet, gekruid. Kreeg er prompt een hoestbui. Daarbij een drankje gemaakt van baobabfruit gemengd met ander fruit. Heerlijk. En alle kinderen, die van Lamin en van alle broers en zussen maar kijken hoe wij dit alles oppeuzelden. Een broer van de vrouw van Lamin at ook mee en op een gegeven moment was er een heel gesprek gaande over Mozes en het biezen mandje, en het braambos etc. Blijkt dus dat in de bijbel en de koran precies dezelfde verhalen over Mozes staan. Rond een uur of 6, kinderen gingen in mooie kleren naar alle buren in verband met het suikerfeest, weer terug naar het hotel. Honger hadden we niet meer, dus lekker vroeg naar de kamer. We hebben een heel bijzondere dag achter de rug met de hele dag zon en erg warm.
Maandag 20 augustus: We hebben ons aangesloten bij een groepje van 4 personen die vandaag per taxi een soort van 'safari' gaan maken. Geen wilde dieren maar gewoon een rondrit door een deel van Gambia. Vertrek pas om 10 uur, dus heerlijk rustig ontbeten. Daarna met een gammel busje met gids Keessie en chauffeur op pad. Als eerste bezochten wij Kachikally Crocodile Pool. Bij de ingang loop je door een etnografisch museumpje met een verzameling authentieke gebruiksvoorwerpen en muziekinstrumenten. Heel leuk opgezet in allemaal kleine ronde paviljoens. Vooral de muziekinstrumenten vond ik erg leuk. Daarvandaan liepen we naar de krokodillen vijver. Men denkt en gelooft dat vrouwen daar door zich te wassen met water uit de pool vruchtbaarder worden. Overigens zie je helemaal geen water daar de poel overwoekerd is door planten. Een aantal krokodillen lag op de kant en die konden we aaien. Voor de foto natuurlijk gedaan!. Akelige bekken hebben die beesten. Daarna zijn we doorgereden naar een Batik fabriekje in Bakau. Heel veel kleden hingen daar aan lijnen en je kon een deel van het maken van batik volgen met het waxen van die delen die je niet of later met een andere kleur gekleurd wilt hebben. Zagen wel wat moojs, maar hadden geen idee waar we het thuis moeten hangen. Vervolgens door naar Serekunda een heel grote plaats ontstaan door het samensmelten van vele kleine gehuchtjes. Hier liepen we even over een giga deels overdekte markt. maar door het suikerfeest waren veel kraampjes gesloten en zo ook de verse vis markt. Jammer, geeft toch niet helemaal weer hoe het zou kunnen zijn. Na een kort ritje aangekomen bij Lamin Lodge. Tot voor een paar jaar waarschijnlijk een schitterende lodge, gebouwd op palen. Nu een beetje vergane glorie maar we hebben op de bovenste verdieping (alle zijkanten zijn open zodat et lekker doortocht) een lekkere maaltijd gegeten al was de keuze klein daar veel was uitverkocht vanwege de festiviteiten en winkelsluitingen rondom het suikerfeest. Dus geen brood, maar 1 soort vis etc. Voordat we gingen eten hebben we uitleg gekregen over de oesterteelt en - vangst daar. Het verwerken van de oesterschelpen tot een soort van cement en verf. De oesters worden in Gambia niet rauw gegeten maar gekookt. Daarna zijn we met ons zessen in een klein smal bootje door de mangrove struiken gevaren door 3 peddelende mannen. Een leuke tocht en lekker verkoelend door het windje. Tot slot van onze tocht zijn we naar Tanji gereden, wat helaas op een teleurstelling uitliep. Tanji is een vissersplaats waar zo tussen 4 en 6 uur 's middagse talloze vissersboten aan land komen om de gevangen vis te verwerken. Er staan gebouwtjes waar de vis gerookt worden, er staan grote tafels waarop de gezouten vis wordt gelegd om te drogen en er is natuurlijk een markt waar de verse vis wordt verhandeld. Maar helaas, vanwege het suikerfeest (alweer) zijn de vissersboten niet uitgevaren en was er dus geen activiteit in het plaatsje. We vonden uiteindelijk 1 gebouwtje waar vrouwen bezig waren met het roken van vis en elders werd de gezouten vis gedraaid om daarna verder te drogen. We gaan in ieder geval donderdag of vrijdag nog even naar dit plaatsje dat gelukkig vrij dicht bij het hotel ligt.
Teruggekomen in het hotel nog even een lekkere duik genomen in het zwembad, gegeten en naar bed. Morgen dinsdag 21 augustus een vrije luier dag. We hebben inderdaad de hele dag in het zwembad gelegen, onder de parasol of in het water. Was niet zo zonnig maar wel droog. Rond een uur of 4 nog even een strandwandeling van zo'n uur gemaakt. Je wordt dan wel aangesproken door lui van de strandtenten of je alsjeblieft wat bij hun wilt komen drinken (ook voor hen natuurlijk laagseizoen met super weinig omzet). Maar het was niet hinderlijk. Inmiddels had Peter een van ons clubje van het tripje van maandag wat geregeld voor een andere tour voor woensdag. Met nog 2 extra personen naar St.James Eiland waar de slavenhandel vroeger hoogtij vierde. Vertrek om half 7, ontbijtpakket mee. Dus vroeg naar bed. Wordt vervolgd.

Hamba