Emilie&Paul.reismee.nl

Een rondleiding door Wenen

Dit wordt geen van dag tot dag verslag maar een totaal verhaal over Wenen. Wij zijn inmiddels al weer een paar dagen thuis en waren in Wenen van 24 t/m 28 april . Ik heb al een paar foto's op de site gezet.

Paul was al een paar keer in Wenen geweest, wel altijd voor het werk, dus niet veel tijd voor sightseeing. Voor mij was het op een kort bezoekje na aan Schonbrunn, op doorreis naar Hongarije, wel de eerste keer. En ik, Paul trouwens ook, heb er van genoten. mede dank zij het prachtige weer. Iedere dag strak blauwe lucht en oplopende temperatuur van 18 tot 28 graden op de laatste dag.

Ons pension Neuer Markt ligt hartje centrum. Toen we daar 's avonds laat aankwamen was de ijzeren toegangsdeur gesloten. Dus aanbellen en een stem die zei dat we met de lift naar de 2e etage moesten komen. Daar aangekomen zwaaide een deur open en kwamen we in een gang met witte draperieën langs de muren, rode vloerbedekking. Na een paar bochten kwamen we bij een soort balie, tevens de afscheiding naar het keukentje en naast de ontbijtzaal. Daar werden we ingeschreven en kregen we de sleutel van de kamer, nog een etage hoger, en een sleutel van de buitendeur zodat we de volgende avonden zelf konden binnen komen. Weer terug richting lift, maar gelukkig was er daarvoor nog een trap naar de 3e. Ook daar weer rode vloerbedekking en witte draperieën. Zag er allemaal wel goed uit. Na diverse bochten eindelijk bij kamer 46, een kleine kamer met een nog veel kleinere douche. Denk zo'n 80 bij 80 max. maar zou ook nog kleiner geweest kunnen zijn. Bedden prima. We keken uit op een binnenplaats, voordeel lekker rustig en we konden dag en nacht het raam open laten staan. Het pension heeft gratis Wifi, wel een speciale want verbinding eigenlijk alleen mogelijk in de gang. Heb dus in navolging van buren op de gang gezeten. Beneden was de verbinding overigens niet veel beter. Ontbijtbuffet goed verzorgd. Dus al met al voor de prijs die we betaalden een prima verblijf. En dan nu Wenen zelf:

We zijn, denk ik, in bijna alle kerken in Wenen geweest. De torens van de grote Stephansdom in hartje centrum zie je bijna overal weer opdoemen. Makkelijk herkenningspunt. Prachtige gotische kerk met 2 torens die je op kunt (de ene via ruim 300 treden) en de andere via een lift. Wij kozen voor de lift en hadden vanaf die toren een prachtig uitzicht over de stad en op het dak van de kathedraal waarop 250.000 gekleurde dakpannen liggen met 2 afbeeldingen, wapen van de familie van Habsburg. Verder doken wij de catacomben in waarin veel graven. In een deel van de catacomben werd toen Wenen getroffen werd door de pest, alle lijken op een grote hoop gegooid. Dat ging natuurlijk op den duur zo stinken dat besloten werd dat de gevangen de botjes en beentjes moesten schoon maken en opstapelen. Zo ontstond een hoge berg van zo'n 3 meter met botten, die nu nog te zien zijn. In diverse nissen zie je ook nog stapels schedels etc. Ook opvallend waren diverse afbeeldingen van ene meneer Anton Pilgrim. Hij maakte o.a. de preekstoel en besloot dan ook maar een paar typische portretten van hem zelf te maken onder het oude orgel en een onder de preekstoel.

Een andere mooie kerk is de Karlskirche, gebouwd nadat Wenen verlost was van de pest (1713) en waarbij ruim 8000 mensen stierven. Voor de beschermheilige van de strijd tegen de pest, Karl Borromeo, staat een standbeeld voor de kerk. Bij de ingang ook 2 grote zuilen met afbeeldingen. Een beetje verbaasd zagen wij dat er diverse stellages binnen in de kerk stonden. Renovaties? Nee, je kon via een van dei stellages met een lift naar het nokje van de koepel (binnen) en zo van dichtbij de schilderingen in de koepel heel goed bekijken. Een hele ervaring. Engeltjes van dichtbij zien. Daarna konden we nog een trap omhoog en in het uiterste topje komen en (helaas) door de ramen met hekwerk er voor uitkijken over de stad. Bij de ingang konden we kaartjes kopen voor een concert voor diezelfde avond. De vorige avond waren we net naar een concert geweest maar dit konden we niet laten. Dus kaartjes gekocht, 1e rij. We hadden al ontdekt da het heel koud was in de kerk, dus 's avonds met extra vest en sjaal, naar het concert. Prachtig vioolconcert van Vivaldi (4 Jahreszeiten) en Mozart gehoord. Genieten!!!! Na het concert (het was inmiddels donker) foto's gemaakt van de kerk weerspiegeld in de vijver voor de kerk.

Een kerk die we ook steeds weer tegen kwamen was de Peterskirche, barok en nogal wat fresco's. Bijzondere was dat de kerk helemaal vol zat daar er een orgelconcert werd gegeven. We hebben daar ook een tijdje zitten genieten van de mooie klanken. In dit geval dus sprake van op het juiste moment op de juiste plek!

Over de andere kerken kan ik kort zijn, allemaal heel mooi, maar geen noemenswaardige bijzonderheden.

Tja en wat is Wenen zonder paleizen? Ook daarvan bezochten we er natuurlijk verschillende. We beginnen met het Hofburg. Ligt midden in de stad en is omgeven met diverse parken. Het geheel bestaat uit diverse vleugels, steeds werden weer delen aangebouwd. Het paleis is nu voornamelijk museum, een paar zalen zijn nog ingericht zoals vroeger. Het staat vol met heel veel serviezen, zilver en gouden bestek, dienschalen, vazen etc. Hier en daar een stuk eettafel gedekt zoals dat vroeger gewoonte was. Voor iemand die houdt van servetten vouwen, voldoende voorbeelden daar. En daar tussen door de verhalen over Keizer Franz Joseph en zijn vrouw Elisabeth (Sissi). Niets geen romance, maar verdriet, eenzaamheid en een in zichzelf gekeerde vrouw. En helaas kan al die rijkdom, glitter en glammer daar niets aan veranderen. En tot overmaat van ramp wordt ze dan ook nog eens vermoord in Zwitserland. Treurig verhaal!

Naast het paleis de Spaanse Rijschool. We hebben in de stallen een paar Lippizaner paarden gezien, maar hadden geen tijd meer voor een voorstelling.

Het tweede paleis dat we uitgebreid bekeken was Belvedere. Prins Eugen van Savoy had gevochten tegen de Turken en na de overwinning om de onafhankelijkheid van Spanje kreeg hij zoveel geld dat hij daarvoor niet een maar twee paleizen liet bouwen, Ober en Unter Belvedere. Dit speelde zich af ca 1720. Tussen beide paleizen een prachtige tuin die doet denken aan Versailles, met fonteinen, brede paden en plantsoenen en beelden. In Unter Belvedere zijn nu voornamelijk tentoonstellingen. Je ziet nog wel iets van de oude zalen maar daar heb je wel veel fantasie bij nodig. Aan de tuinzijde een terras met de meest lekkere hapjes en drankjes, home made ice-tea bijvoorbeeld. Duuuuuuuur maar heerlijk! Lekker onder het parasolletje gezeten en gegeten anders was het veel te warm. Het Ober Belvedere en de tuinen hebben we weer een andere dag bezocht. Dit paleis is veel mooier dan het lager gelegen paleis. Alleen al bij binnenkomst in de hal kijk je je ogen uit, prachtige beelden, een monumentale barokke trap die uitkomt in de ontvangstzaal, de zgn marmerzaal. Alle glorie van vroeger komt hier weer terug. Aan weerszijde van deze zaal weer verschillende zalen, deels veranderd in tentoonstellingsruimte en deels nog zichtbaar als slaap-, eet- en woonvertrekken. Aan beide uiteinden van het paleis is een torentje. Een daarvan is als kapelletje in gebruik. Erg veel aandacht wordt besteed aan Gustav Klimt, een schilder uit de 19e eeuw. Heel veel van wijn werken zijn hier, maar ook in andere paleizen en kerken, tentoongesteld. Der Kuss is zijn beroemdste werk, je ziet overal kopieën daarvan. Mooi? Ik weet het niet!

Schloss Schonbrunn hebben we deze keer niet bezocht, te ver uit het centrum. Dus wellicht nog een uitdaging voor een volgend bezoek aan Wenen. Zo zijn er ook nog verschillende musea, andere paleizen etc te bezoeken.

Wij hebben ons nog wel 'verdiept' in de cafés. Volgens ons gidsje zijn er diverse 'must see and try' cafés in Wenen. En dat laten we, lekkerbekken als we zijn, natuurlijk niet aan ons voorbij gaan!! Cafe Demel, oude zaak, beneden gebakjes winkel en tevens veel chocalade in de vorm van sachertaarten, maar ook bonbons etc. Achterin de zaak een open keuken zodat je kan zien hoe e.e.a. gemaakt wordt. Boven diverse kamers met gezellige zitjes waar je dus koffie en thee kan drinken met of zonder taartjes, en dus voor ons met! Beneden hadden wij onze keuze al gemaakt: een anna-taartje. Een punt chocolade taart wel zo lekker, daar zijn geen woorden voor. Maar daarna zit je ook meteen vol zo machtig! Tot mijn schande moet ik bekennen dat wij hier zelfs 2 keer geweest zijn. De tweede keer was het daar zo druk dat we op onze beurt moesten wachten. Gelukkig waren we nr 2, maar achter ons stonden ze zelfs op de trap al in de rij. Heerlijke pot Darjeeling thee erbij, windje door het open raam in de rug. Beter kon gewoon niet. Deze tweede keer was ons laatste ding wat we deden voordat we weer naar het vliegveld gingen voor de terugvlucht.

Natuurlijk mocht een bezoek aan hotel-restaurant Sacher ook niet ontbreken. Hier konden we heerlijk buiten zitten. De Sachertaart van Paul vonden wij beiden lekkerder dan deze. De chocola die Paul gebruikt is puurder en ook de vulling met meer abrikozenjam vinden wij lekkerder en minder droog.

De derde die we moesten zien en proeven was cafe Central. Iets verder uit het centrum, maar oh zo de moeite van het bezoeken waard. Hier dronken we alleen maar een kop heerlijke koffie daar we het ontbijt net op hadden. Het cafe was vroeger trefpunt voor de intellectuelen en volgens het gidsje komen er meer dan 1000 gasten per dag een kopje koffie drinken. Het cafe maakt onderdeel uit van een vroeger paleis. Dit is ook wel te zien aan het plafond. Heel mooi!

Verder zijn we nog langs het raadhuis gelopen, helaas werd er juist een heel groot podium voor gebouw zodat we niet zo'n mooie indruk daarvan konden krijgen. Overigens wel van het park daarvoor, paarse seringen en tulpen in allerlei tinten paars. Heel erg mooi! Daarnaast staat het huidige parlement. Op de terugweg naar het hotel liepen we langs het Stadtpark waarin het beeld staat van Strauss, en de zgn Kursaal waar we voor de tweede avond een concert hadden gereserveerd met voorafgaand een 4-gangen diner. Dat was een heel geslaagde avond. Een beetje in stijl gekleed, feestelijk diner en daarna het concert met een danspaar die de Weense wals dansten. Tevens een sopraan en tenor. Als toegift werd de bekende Radetzky Mars gespeeld, bekend van het Nieuwjaarsconcert in Wenen. Leuk om daar nu ook zelf eens bij aanwezig te zijn en mee te kunnen klappen.

Een van de andere avonden natuurlijk Wiener Schnitzel gegeten. Oh ja en we hebben ook een nieuwe drankje gevonden: Aperol. We hadden al een paar keer mensen op de terrassen gezien achter een groot wijnglas gevuld met een oranje drankje, blokjes ijs en een schijfje sinaasappel. Dat bleek dus Aperol te zijn: witte wijn of prosecco, aperol likeur en een beetje spuitwater. Oei das lekker!!!!!!!! Zie nu op internet dat het het drankjewas in Italie. Dus we lopen alweer achter, en de likeur kunnen we gewoon halen bij AH. :-)))

Met dank aan TUI voor de gratis KLM tickets, hebben we een paar fantastische dagen gehad. Voorlopig blijven we nu maar weer even thuis. Ook daar is nog van alles te doen zoals slaapetage behangen, nieuwe vloerbedekking leggen etc. De volgende reis die we hebben geboekt is Myanmar, vertrek 30 oktober 2012. Nog een half jaar te gaan dus waarin we ons zeker niet zullen vervelen.

Tot dan.

koos en joke van winden

Hallo Emilie en Paul,
Let je even niet op, of ze zijn hem alweer gesmeerd.
Mooi verhaal met prachtige foto's. Zelf ben ik er nog steeds niet geweest. Nu even aan de arbeid met behangen en de vloer bedekken. Even "rust" en dan in het najaar weer een prachtige reis.
Gelijk hebben jullie geniet er maar van.
Sterke in deze reisloze periode.
Grotjes Koos en Joke

Arjan

Dag Emilie en Paul,
Als wij met de Havenstad Operette weer eens een Weense Avond organiseren, zal ik jullie inseinen.
Maar voorlopig zal daar niets van komen, want wij zijn zojuist begonnen aan de productie van "La Belle Helene".
29 en 30 juni 2013 in het Zuidplein Theater.
Groetjes, ook van Trudie

Hamba