Emilie&Paul.reismee.nl

Vakantie vieren in Dahab....

Hallo, na een inspannende dag even achter de Ipad om nog een verhaaltje te schrijven. Het is nu bijna 9 uur 's avonds en ik zou zo maar in slaap kunnen vallen maar dan ben ik morgenochtend om 5 uur alweer wakker en dat wil ik ook niet. Het verhaal over het inspannende dagje volgt straks. De laatste dag in Cairo was super interessant. Met de bus naar de piramides van Gizeh. De grootste, de piramide van Cheops, waarvoor meer dan 2 miljoen uitgehouwen steenblokken werden gebruikt, zijn we ingegaan. We moesten een heel eind naar boven klimmen, gebogen een soort van trap op lopend en dus vermoeiend. Bovengekomen troffen we slechts 1 sarcofaag aan. Alle moeite voor niets? Nee alleen al de gedachte dat je daar in zo'n piramide rondloopt is zoiets unieks, dat we dat niet hadden willen missen. Om iedere grote piramide staan verschillende kleinere voor de vrouwen, wat een discriminatie he! Op deze site nog 2 wat kleinere piramides waar we niet meer ingingen en vlakbij ook een grote Sfinx met het lichaam van een leeuw en de kop van een mens. Gezicht klinkt dus beter. Overal kamelen en waag het niet een foto te maken want dan moet je betalen. Afschuwelijke praktijken ook van de verkopers die je gewoon een boek of sjaal of wat dan ook in de arm drukken en maar door blijven zaniken. Daarna doorgereden naar de dodenstad Saqqara waar de trappiramide van Djoser staat. Helaas deels in de steigers. Trappiramide omdat de zijkanten niet vlak zijn maar omdat er steeds een nieuwe iets kleinere laag op gebouwd werd. Gelucht in hetzelfde restaurant als de dag ervoor, met gegrild vlees en allerlei hapjes. Lekker buiten en heel gezellig. Tot slot nog naar Memphis gereden (alles ligt eigenlijk in groot Cairo) waar we een openluchtmuseum bezochten. Belangrijkste was wel het enorme beeld van Ramses II dat gevallen is en bekeken kan worden van een hoger gelegen galerij. Het beeld is ruim 10 meter lang en erg mooi bewaard gebleven. Daarna door de files weer terug naar het hotel. Verkleden en daarna met een klein deel van de groep uit eten geweest in een typisch Egyptisch restaurant. Was erg lekker. We zijn er heen gereden met een klein busje waar iedereen zo in kan stappen, Maar wat als je met 8 man bent. Proppen dus en lachen gieren brullen. Op de terugweg vonden we een lege bus, dus geen probleem. Die busjes zijn trouwens allemaal VW busjes, zo'n 40 jaar oud, die massaal zijn ingekocht. Ze rijden maar in een lange straat (zo'n 5 km lang) en op diverse punten zijn er service stations waar de busjes in geval van panne gerepareerd kunnen worden. Straatbeeld daar dus 70% VW busjes, rest gewone auto's en bussen. Terug in het hotel besloten om nog even een waterpijp te roken in een cafe. Dit alles samen met de gids Emed. Wat een fantastische vent is dat. De volgende dag vroeg op want de bus naar het vliegveld met nog 2 andere gasten vetrok om half 9. 4 gasten gingen nog door naar Alexandrië en de rest vloog naar Hurghada. En wij dus naar Sjarm el Sheik. Mooi op tijd allemaal en daarna nog een taxirit van ongeveer 1 uur naar Dahab. En hier begon onze vakantie. Leuk hotel, direct aan het strand, zwembad. Kamer zowaar meteen goed met een 3e bed. Ruim genoeg en vanaf balkon zie je een stukje van de tuin en zee. All inclusive, dus super handig. Maandag, dag na aankomst met het hotelbusje naar de plaats Dahab gereden. Leuk dorpje, met gezellige boulevard. Wigger daar op zoek naar een duikschool en heeft zich opgegeven voor wat duiken en een vervolgcursus advanced. Gisteren de eerste 2 duiken gedaan, morgen nog 3 en vrijdag nog 2. Aan de boulevard lekker sandwiches gegeten en daarna een stuk richting hotel gelopen en de rest per taxi. Dinsdag ging Wigger dus duiken en Paul en ik de hele dag op ons gat in het zwembad. Het was erg mistig, later bleek het woestijnzand te zijn. Daar liggend bedacht ik me dat het eigenlijk niets voor ons is zo lui liggend. Laat mij maar actief bezig zijn! En dat hebben we vandaag dus geweten. Vroeg op, 06.30 uur, ontbijt en op voor een Jeepsafari, de Sinai woestijn in. 8 gasten, een gids en een chauffeur. Eerst een stukje gereden over geasfalteerde wegen, diverse checkpoints waar we zelfs onze paspoorten moesten laten zien en uiteindelijk aangekomen bij het beginpunt van de wandeling door de zgn witte Canyon. En dat begon meteen al goed, we moesten de diepte in via een koord de kloof in. En dat met mijn hoogtevrees ;-((. Maar er was geen uitweg dus ik moest wel. Met behulp van Paul en de gids is het me gelukt naar beneden te komen, achterstevoren en dus gelukkig niet de diepte inkijkend lukte het. Een waarlijke overwinning op mezelf. Zelfs Wigger was trots op zijn moeder :-). Daarna door smalle spleten dan weer bredere delen de kloof door gelopen gedurende zo'n 1,5 uur. Prachtige tocht, klimmen en dalen en daar waar nodig met hulp van gids en/of Paul. We eindigden bij een oase waar een bedoeïenen familie woont. Daar hebben we geluncht. Daarna weer met de auto door de woestijn, heuvel op en heuvel af, van die hele steile, soort 8-baan, bergen waarvan je niet ziet hoe je er aan de achterkant af zult donderen. Fantastisch! Weer uitgekomen bij een bedoeïenen tent waar we (zoete) thee dronken en daarna wandelend door de rode Canyon, minder diep dan de witte en ook schitterend. Om een uur of 5 waren we weer terug in het hotel. Heerlijk zo'n actieve dag, ook al had ik zo nu en dan wel last van mijn hoogtevrees. Morgen en overmorgen gaat Wigger weer duiken en wij zien wel wat we gaan doen. In ieder geval morgen eind van de middag weer naar Dahab waar we gaan eten. Zo we zijn weer bij. Ik weet niet of ik nog een deel schrijf daar we maar weinig zullen ondernemen. Zo niet dan schrijf ik het laatste deel vanuit Nieuwerkerk. Daaaaag PS daar ben ik nog even, vandaag vrijdag 23 maart. Wigger heeft zijn advanced duik cursus gisteren en vandaag afgemaakt. Gistermiddag hebben we met z'n 3tjes gesnorkeld hier bij het hotel op de zgn huisrif. Heel mooi. We dachten dat het koud water was, maar dat viel mee. Boven water door de harde wind was het een stuk kouder. Om 6 uur moest Wigger een nachtduik maken toen zijn wij ook richting Dahab gegaan waar we hem om half 8 oppikten en daar een hapje aten. Meteen ook maar een extra reistas gekocht, want de spulletjes passen niet meer in de koffers. Vandaag zijn Paul en ik naar Blue Hole, een van de mooiste duik en snorkelplaatsen van Dahab geweest. Was inderdaad supergaaf. Prachtige koralen en kleurrijke vissen gezien. Ook kwallen, waar ik bij de 1e snorkeltocht echt bang werd door zo'n onding bestraald te worden en snel naar voren of naar achteren zwom, maar voor de 2e tocht bleek dat deze niet stralen. Gelukkig maar alleen jammer dat ik niet vanaf het begin wist. En nu lekker nog even in de kamer, Paul en Wigger liggen te tukken en ik ga nu het verhaal even versturen. De koek zit er helaas bijna op, morgen nog een volle dag. Gaan dan ws met Wigger mee naar een bepaalde duikplaats waar we ook kunnen snorkelen. Gezellig. En dan zondag spullen pakken en zo rond 12 uur richting vliegveld. Daaaaaag Emiie

Koos en Joke van Winden

Geniet van deze laatste onderwater-dag. Jullie hebben het weer geweldig gehad. Bedankt voor de prachtige verhalen. Goeie reis naar huis morgen. Tot de volgende keer. We zijn benieuwd.

Margo

En dan komt er helaas alweer een einde aan jullie onvergetelijke, culturele maar ook ontspannen reis. Leuk om jullie reis wederom mee te kunnen beleven al moet ik wel de zon, zee en mooie natuur erbij bedenken. ;)
Geniet nog even van de zon en alvast een goede terugreis! Ohja die waterpijp moet natuurlijk wel een keer getest worden in NL. :P

Hamba