Emilie&Paul.reismee.nl

Laatste dagen Luxor en Cairo

Goedemiddag, zaterdagmiddag 5 uur. Voor ons in de Arabische wereld is het weekend al weer bijna voorbij. Maar jullie hebben nog een heerlijke vrije zondag te gaan en naar wat ik begreep met lekker weer. Eindelijk voorjaar? Ik eindigde vorige keer dat we woensdag naar tempels van Karnak en Luxor zouden gaan. Lekker vroeg weg, nog niet al te warm en genoten van de tempel van Karnak, wat vroeger gewoon een complete stad was. De koningen kwamen daar regelmatig en namen hun hele gevolg mee. Karnak was met de zgn Sfinxenlaan (3 km lang) verbonden met de tempel van Luxor. Stukken daarvan zijn nog in takt, aan weerszijde van de straat allemaal beelden van Sfinxen. Heel veel mooie afbeeldingen ( deels in originele kleur), pilaren en beelden zijn daar nog te zien. Een (zeer plastische) afbeelding van een vrouw die een kind baart heb ik op mijn facebook pagina geplaatst. Maar er zijn zo verschrikkelijk veel afbeeldingen dat je echt maar een heel klein deel ziet. Daarna met de bus door naar de Luxor tempel, die bekeken en een stukje over de Sfinxenlaan gelopen. Terug op de boot geluncht en wat op het dek gezeten en 's avonds weer in onze Arabische gewaden gegeten. Aansluitend een optreden van een buikdanseres, die behalve haar buik ook haar borsten op en neer liet dansen en een danser die allerlei toeren uithaalde met de diverse rokken die hij aan had. 's Middags ook al afscheid genomen van Emed de gids, daar die 's avonds al met de nachttrein naar Cairo zou gaan. Tot onze verrassing vertelde hij toen dat hij ons ook zal gidsen in Cairo. Reden daarvoor is dat wij 2 tamelijk zonderlinge figuren in de groep hebben. Ze reizen samen blijkbaar heel wat af, maar hebben eigenlijk wel wat begeleiding nodig. De groep vangt hen deels op maar Emed zorgt ook goed voor hen en zij accepteren zijn gezag. De een is klein en heeft een heel diepe stem, heeft vaak kapotte en vieze kleren aan (gisteren hebben ze nieuwe T-shirts voor hem gekocht) de ander is lang, ziet er wat beter uit. Ze hebben zich al een aantal keren laten afzetten, wat dan door Emed weer teruggedraaid kon worden, kopen heel veel souvenirs en zijn daardoor prooi van veel oplichters. Maar we hebben ook veel plezier met en om hen. Dat even tussendoor. Donderdag onze laatste dag aan boord. We hebben inmiddels gehoord dat de bus naar het station ons pas om half 10 's avonds komt ophalen. Hut dus een dag langer aangehouden, ontbijt en lunch was nog inbegrepen en ook alle softdrinks tot aan vertrek. Tja en wat doe je dan zo'n dag. Wij zijn de stad ingegaan, om een deel van de Sfinxlaan gelopen, en toen een souk in. Heel veel winkeltjes en nog veel meer mannetjes die je proberen de winkel in te krijgen. We vonden uiteindelijk een leuk winkeltje met allerlei snuisterijen. Wigger zocht een waterpijp uit die we ook testten inclusief kooltje en allerlei soorten tabak. Verder kochten we daar nog wat beeldjes. En na behoorlijk onderhandelen tot een leuke deal gekomen. Het leuke van dit winkeltjes was dat ze ons heerlijk ons gang lieten gaan zonder ons lastig te vallen. Want dat is heel erg hier in Cairo, zeer agressieve verkopers die je gewoon dingen in je handen/armen duwen, onaardig zijn als je niets wilt. Heel onplezierig want je wordt er bij iedere bezienswaardigheid weer mee geconfronteerd. Maar dit dus even terzijde. Na de lunch aan boord de koffers gepakt, nog even op het dek zitten lezen en rond een uur of 6 weer Luxor in, in een boekenzaak een boekje Egypte verleden en heden met leuke platen gekocht, weerde souk op en neer gelopen en daarna gegeten bij de......... Mc Donalds. Was erg lekker na alle buffetten aan boord. In de lounge van de boot nog een lekkere kop koffie, en daarna met de bus naar het station. En de treinreis? Sinds we hoorden dat het 2-persoons coupe's waren, hadden wij er wel zin in. Kon alleen maar stukken beter zijn dan alle treinreizen die we vorig jaar hadden in China. En dat klopte ook: 2 bedden boven elkaar, een eigen wastafeltje, redelijke schone toiletten, en zelfs nog een diner in de trein. Maar ja na de Macs hadden wij geen trek meer. Daarna lichten uit en ondanks dat het veel beter was heb ik amper een oog dicht gedaan. In de coupe piepte en kraakte er van alles, de trein reed niet soepel over het spoor. Dus al met al een voor mijn gevoel super lange nacht, terwijl we toch al om 6 uur gewekt werden. Jammer, voor Paul gold hetzelfde en Wigger tukte de hele nacht door! In Cairo opgehaald door de reisagent en gebracht naar ons hotel (Barcelo hotel, spaans) en na een uur op weg om naar het Egyptisch Museum te gaan. Bedoeling was dat iedereen even kon douchen en zich opfrissen, helaas dat gold niet voor ons. Onze 3-persoonskamer was weer niet in orde. Groot Kingsizebed, en een sofa. Die konden we uittrekken om een derde bed van te maken. Helaas een matras waar je doorheen zakte, ca. 6-7 cm dik. Geen 3e handdoek, geen 3e flesje water en bed was natuurlijk niet opgemaakt. Dus de mannen naar beneden en de hulptroepen kwamen al vrij snel boven met een superdik matras dat nu op de sofa ligt. Het bed werd meteen opgemaakt en handdoeken etc werd ook geregeld. Maar daardoor geen tijd meer om te douchen, dus snel waslap over het gezicht en naar beneden. Op de weg naar het museum om het zgn Tahrirplein gereden. Er staan nog wel wat tenten maar voor de rest is het daar nu rustig. Het museum ligt aan het plein en is dus gewoon geopend. Prachtige dingen daar gezien. Mooie zaal met beelden van Toetanchamon, zalen vol met mummies veelal heel goed bewaard gebleven, pilaren, graftombes etc. Daarna doorgereden naar een restaurant waar we vandaag ook hebben geluncht omdat het zo lekker was. Buiten in een grote tuin, allemaal kleine hapjes en geroosterd vlees, kip en vis. Daarna door het drukke verkeer naar de Citadel van Salah Al-Din met een super grote moskee. Daar zijn we op kousenvoeten naar binnen gegaan en alles bekeken, er helemaal om heen gelopen. Erg mooi, maar helaas begonnen we toch allemaal wel erg moe te worden na die slechte nacht. In de bus op weg naar het restaurant en op weg naar de moskee was ik al in diepe slaap en dat werd natuurlijk niet beter. Op weg naar het hotel maakten we nog een stop bij een grote bazaar. Maar daar was het zo verschrikkelijk druk dat ze het niet aandurfden met ons daardoorheen te lopen. Dus buiten op een terras nog een heerlijke kop thee gedronken en toen terug naar het hotel. Snel gegeten en naar bed, Oh wat heb ik een heerlijke nacht gemaakt. Vandaag pas om half 9 verzamelen voor een bezoek aan de piramides van Gizeh, de trappiramide van Saqqara en Memphis de oude hoofdstad van Egypte. Maar daarover volgende keer meer. Nu opfrissen en uit eten met een kleiner groepje en Emad in een typisch Egyptisc restaurant waar we met het OV naar toegaan. Zondag het is nu half 11 over een uur gaat ons vliegtuig en we zitten nu op het vliegtuig en hebben free wifi. Dus nog ff tijd om het verhaal door testuren . Daaaag

Hamba