Van Luxor naar Aswan v.v.

maandag 12 maart. Hobbelend in de bus op de terugweg van Aboe Simbel naar Aswan. Een busreis van zo'n 3 uur die we vanmorgen vroeg ook maakten. 3 uur op, 4 uur in de bus en in konvooi op weg naar Aboe Simbel. Kussen mee van de boot en ieder 2 plaatsen in de bus dus rustig verder slapend. Om ca half 7 weer gewekt, ontbijt (meegekregen van de boot) en even over 7 waren we dus al op de plaats van bestemming. Het zien van de tempel voor Ramses II was echt weer zo'n WAUW moment. Kolossaal groot, 4 beelden van Ramses II zitten voor de tempel en binnen de meest mooie afbeeldingen, die redelijk goed bewaard zijn gebleven. En dat na een verplaatsing naar een stuk grond 60 meter hoger gelegen daar anders de hele tempel onder water was verdwenen. Maar tijdens deze rit zal ik het vorige verhaal nog afmaken: Zaterdagmiddag na de heerlijke massage gedoucht en ons verkleed voor het feest. We zagen er alle 3 prachtig uit, er zijn verschillende foto's van gemaakt. Bij het buffet typische Egyptische gerechten en ja toen hoorden we de tam tam weer en die eindigde bij onze tafel. Dus moest ik met de obers dansen op heel eentonige muziek, duurde voor mijn gevoel vreselijk lang, maar moest toch ook wel erg lachen. Daarna de kaars uitblazen en zong de hele zaal happy birthday. Maar veel leuker klonk het lang zal ze leven van onze groep. Zal ik niet gauw vergeten. Taart verdeeld en na het eten op maar het feest wat een beetje tegenviel. Bestond eigenlijk alleen uit een tombola (de meesten hadden een lootje gekocht) met als hoofdprijs een waterpijp.De entourage was natuurlijk wel leuk met al die verklede mensen. En daarna nog wat muziek, maar al gauw liep de zaal leeg. Al met al een heel leuke verjaardag gehad. Overigens dank aan allen die me mailden, berichtjes stuurden via Facebook, via chat op wordfeud etc. Zondag hele dag in Aswan. Met de bus naar een haventje waarvandaan we met een bootje naar een eiland voeren waarop de Philea tempel is gebouwd. Weer zo'n bijzonder bouwwerk met prachtige voorportalen, zuilen galerijen en alles weer in heel goede staat. Daarna met de bus via de kleine (oude) dam van Aswan naar de ca 10 km verderop gelegen grote (nieuwe) dam van Aswan die nu dus het water heel goed regelt in de Nijl, zodat daar geen jaarlijkse overstromingen meer zijn. Daarna naar een fabriekje waar papyrus wordt gemaakt en waar we afbeeldingen op papyrus konden kopen en tot slot nog naar de plaats waar een niet afgemaakte obelisk ligt, 42 lang. Niet afgemaakt omdat hij helaas tijdens het uithakken scheurde. 's Middags na de lunch weer met een motorbootje weg en langs tig kleine en grotere eilandjes gevaren in de Nijl. Prachtig natuurgebied, veel vogels, kleine dorpjes etc. Bij een nubisch dorpje aangelegd en daar wat rondgewandeld. Schooltje bezocht waar Emad de gids ons in een leslokaal les heeft gegeven in het alfabet en cijfers. Lachen natuurlijk. Bezoek aan een huis, thee gedronken en wie wilde kon met een krokodil op de foto. Terug nog even een glaasje boven op het dek gedronken, gedoucht en verkleed voor avondeten en na nog een klein stukje gezien te hebben van een nubische show zijn we vroeg naar bed gegaan ivm vroege opstaan van vanmorgen. Gisteren was het echt bloedheet,38 graden. Vandaag tot nu toe nog wel lekker omdat het vroeg is en er een lekker windje staat. Ben benieuwd hoe warm het straks in Aswan is. Vanmiddag om 4 uur gaan we zeilen op de Nijl met een Feloek. Onderweg ook weer dingen bekijken en vanavond na het eten gaan we de stad nog even in, de kruidenmarkt bezoeken en een typische Egyptische kroeg/cafe in. Het is inmiddels dinsdagmiddag, net de lunch weer op. Boot is een stuk leger daar nogal wat mensen in Aswan van boord zijn gegaan en per trein naar Cairo. Ook 6 mensen van onze groep. Rest vaart mee t/m donderdag. Het tochtje met de Feloek duurde slechts een uurtje, maar gelukkig stond er vandaag voldoende wind om echt te kunnen zeilen. Onderweg natuurlijk een verkoper mee met de gebruikelijke prullaria, zoals houten beeldjes, kettingen armbanden etc. Daarna nog met de hele groep geborreld op het dek. Ze maken hier de heerlijkste cocktails, zowel alcoholisch als non-alcoholisch. Afscheid genomen van de 6 die vertrokken, daarna eten. We zitten nu met de andere groepsleden aan tafel. Wel gezellig dus. Na het eten met Emad de stad in en een drukke open bazar bezocht, heel kleurrijk en iedereen dus maar proberen ns in de zaak te krijgen. We hebben daar ruim een half uur rondgezwalkt en maakten op weg naar de boot nog een stop bij een lokaal cafe met terras. Tafels werden direct aan elkaar geschoven, geen andere vrouwen natuurlijk, en aan de (turkse) koffie en thee met munt. En niet te vergeten de waterpijp. Allemaal een eigen mondstukje en zuigen maar. Leuk hoor. Was de eerste keer na het stoppen met roken dat ik weer rookte, maar niet te vergelijken. Toch pas om 11 uur thuis en dat terwijl we vanmorgen alweer om kwart voor 6 gewekt werden voor een bezoek aan de dubbeltempel van Kom Ombo. Hier legde de boot voor korte tijd aan en konden we dus de tempel bekijken. Mooie tempel, wel veel vernield. Maar een aantal mooie afbeeldingen zijn overgebleven. Onder andere van een vrouw die aan het baren is en waarbij je de baby onderste boven onder haar ziet hangen. Om half negen weer terug en naar het dek. We varen weer richting Luxor waar we vannacht of morgen vroeg weer aankomen. Het waait hard en de temperatuur is heel aangenaam. Wel zo nu en dan even in de schaduw. Straks zal ik een paar foto's downloaden op mijn IPad en kijken of ik er een paar aan het reisboek kan toevoegen en een paar op Facebook kan zetten. Vanavond mogen we onze gewaden nog een keertje aan, wel leuk en dan morgen nog 2 tempels bezoeken in Luxor. De tempel van Luxor en de tempel van Karnak. Schijnen nog 2 super interessante gebouwen te zijn. Donderdag de hele dag vrij aan boord, we liggen dan in Luxor en worden pas om 6 uur opgehaald voor onze treinrit naar Cairo. Goed nieuws we hebben 2 persoons slaapcoupe's, wat een luxe na de treinreizen in China. Overdag kunnen we dus op eigen gelegenheid nog de stad in. Hier vanaf het dek heb ik een fantastisch zicht op de haven van Edfoe. Er staan tal van koetsjes te wachten op de toeristen om ze naar de tempel te brengen maar dat hebben wij op de heenreis al gedaan. Tot zover dit 2e verhaal. We krijgen zo weer internet voor 24 uur zodat ik dit verhaal weer kan versturen. Even nog wat foto's overzetten en dan verder genieten van zon, warmte en de Nijl. Daaaaag. PS Vanmiddag opeens grote drukte op het dek boven, alle parasols moesten worden ingeklapt, het zonnescherm boven de bar en een deel van het dek moest omlaag en alles paasagiers moesten gaan zitten of liggen daar de Nijl zo hoog staat dat we een brug niet onder door zouden kunnen. Een bedrijvigheid van jewelste en ondertussen werden er dus rustg drankjes geserveerd en gooide ik mijn glas dus om. Het passeren van de brug was dus geen enkel probleem en daarna werd alles weer razendsnel opgebouwd. inmiddels bijna 6 uur, de jongens tukken. We hebben internet en Ik ga zo douchen en me optutten voor vanavond. Daaaaag