Emilie&Paul.reismee.nl

de eerste 2 dagen op de NIJL.....

Vrijdagmiddag 9 maart. Sinds gistermiddag zitten wij aan boord van de Crown Empress, dus niet de Nile Empress. Zelfde maatschappij alleen een stuk groter en zoals we al wisten geen 3 persoonshutten aan boord. Dus probleem... 3e bed was een gammele stretcher en dat accepteerden we niet. Klacht ingediend en programma gevolgd: om 4 uur het zo langzamerhand bekende thee-uurtje met koekjes (geen taartjes) en daarna verzamelen voor een tocht met koetsjes door Luxor. Ik heb een deel op de bok gezeten, maar keek meer naar het paard dan de omgeving. Was wel grappig om te zien hoe moeilijk het is om zo'n paard door het drukke verkeer te leiden en dat hij dan toch nog tijd heeft om met jan en alleman op straat te praten en te begroeten. We reden dwars door de oude wijken van Luxor, fruit- groente en kleurrijke markten vol met schoenen en jurken en huishoudelijke waar. Pleintjes vol met oude mannetjes die (gezellig) zitten te keuvelen en groepjes mannen lurkend aan de waterpijp. Vrouwen meestal gesluierd en in pikzwart gewaad. Half 8 avondeten (buffet met veel keus en lekker), groep van 29 man/vrouw zit bij elkaar. Gids heet Emad, Egyptenaar die Nederlands spreekt met een heel leuk accent. En...... na het eten bleek dat de stretcher vervangen was door een volwaardig bed. Het is krap allemaal, maar we kunnen in ieder geval heerlijk slapen en dat deden we die nacht dan ook. Licht uit om half 10 en geslapen tot de wekker af ging om..... half 5. (Vakantie???? Nee we reizen alweer!!!!). Vandaag na ontbijt (buffet met veel keus) om kwart voor 6 verzamelen en met een klein bootje overgevaren naar de andere kant van de Nijl, westkant waar een deel van de oudheidkundige opgravingen liggen. Prachtige graven gezien van Ramses IV, Ramses IX en Ramses I, diep in de grond, lange gangen en echt heel bijzonder zo goed als de tekeningen en kleuren door de eeuwen heen bewaard zijn gebleven. Onze gids die de hele cruise meegaat geeft prima uitleg, deels dmv soort van rollenspel met de deelnemers. Daarna doorgegaan naar het graf van Hatsjepsoet, was inmiddels half 10 maar bloedje heet, een fabriekje waar ze "mooie" souvenirs maken en waar we ons lieten verleiden tot de aanschaf van muurplaatjes (voor zowel Wigger als voor ons. Tot slot nog een fotostop bij 2 supergrote beelden (19 m hoog), de zgn kolossen van Memnon, wel enigszins beschadigd en daarna weer overvaren en terug naar onze boot. Was inmiddels 11 uur, even naar de pinautomaat en daarna lekker terug naar de koelte. Vanmiddag dus om 2 uur weggevaren, en lekker op het dek in de schaduw en nu om 5 uur in het zonnetje. Vannacht moeten we de sluizen door en morgen rond een uur of 8 zijn we dan op de volgende plaats van bestemming Edfoe. Daar gaan we dan weer aan land voor een excursie. Oh ja en dan ben ik jarig, gisteravond zijn tijdens het diner al 2 heren toegezongen. Op Schiphol kreeg ik al de eerste felicitaties van de douane die me een prettige verjaardag toewenste. Wordt vervolgd. 10 maart: jarig! wordt vandaag een heel speciale dag bleek gisteravond. Vanavond hebben we een speciale thema avond nl Bahija party. Als het goed is verkleedt het grootste deel van de bemanning en de gasten zich in traditionele Egyptische kleding, dus voor zowel de mannen als vrouwen lange gewaden. Voor 15 eu koop je hier aan boord een hele outfit, Paul en Wigger beide een witte " jurk" met jas erover en fez of islam muts op en ik heb een zwarte geborduurde jurk gekocht met een mooie sjaal om mijn hoofd. Deze kleding moeten we voor het eten al aan, eten zou dan " lekkerder" moeten smaken. hihi. Verder ben ik bang dat ik er aan zal moeten geloven dat ik tijdens het diner wordt toegezongen door de bemanning, naar voren moet komen en moet dansen. Na afloop mag ik een taart met 1 kaarsje uitblazen. Taart wordt dan verdeeld onder mijn tafelgenoten. Vanmiddag in de hut al een schaal met fruit. De meeste mensen van de groep weten inmiddels dat ik jarig ben dus wel gezellig al die felicitaties. Vergeet helemaal te schrijven dat we vanmorgen al een prachtige excursie hebben gemaakt naar de Horus tempel. 2200 jaar oud en nog zo mooi in takt, schitterend. We reden er in koetsjes naar toe. Echt weer een WAUW moment. Daarna moesten we ons opgeven voor de excursies voor de rest van de reis en dat zijn er nog behoorlijk wat. Maar er is hier ook zoveel moois te zien. Nu lekker boven op het dek, in de schaduw want het is 33 graden en je verbrandt levend. Om half 6 nog een lekkere massage (Rob ik mis je nog steeds) en dan op naar het feest. Als het goed is hebben we zo 24 uur internet en kan ik dit verhaal op mijn site zetten. Volgende keer zal dan pas weer dinsdag worden of zo. Ik hoop dan ook een foto van onze verkleedpartij van vanavond op de site te kunnen zetten. We genieten mateloos. Liefs van Paul, Wigger en Emilie

Reacties

Reacties

Koos en Joke van Winden

Hoi Paul, Em,ilie en Wigger,
Allereerst van harte gefeliciteerd en dan nog wel op deze bijzondere plek. Veel plezier vanavond met Carnaval en tot de volgende berichtgeving.
Hiep hiep hoera (3x).

anneke en vicente

van harte gefeliciteerd Emilie

muchas felicidades en el dia de tu cumpleaños.

tomaremos un champan a tu salud!!!

Fiona

Lieve Eem, Paul en Wigger wat een prachtig verhaal weer! Klinkt alsof jullie op en top genieten van al het moois daar en wat een heerlijk weer hebben jullie! Ben benieuwd naar de foto's van het feest en Eem; ik hoop dat je een top verjaardag achter de rug hebt met je twee mannen! Liefs, Fiona

Marion Beltman

Lieve Paul, Emilie en Wigger

Allereerst wil ik jou, Emilie, nog even hartelijk feliciteren met je verjaardag. Leuk al die "nieuwe" vrienden die zo'n geweldig feest voor je georganiseerd hebben ;-) Wigger, fijn dat ze een "normaal" bed voor je hebben of sliep je vader op de stretcher? Ik hoef ook niet te vragen of jullie genieten. Het is weer een mooi verhaal tot nu toe en jullie zullen begrijpen dat ik erg nieuwsgierig ben naar de foto's. Paul in een jurk...! Ik heb al veel verschillende outfits bij Paul gezien, maar deze geloof ik nog niet. Geniet van alles wat nog komen gaat, maak mooie foto's en heel veel plezier.
Liefs, Marion

Bodil

Lieve Emilie, Paul en Wigger,

Ten eerste Emilie nogmaals van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Zo te lezen heb je een super bijzondere verjaardag gehad. Ik ben precies over 7 dagen jaren en ben benieuwd hoe ik dat hier in Argentinië ga ervaren.

2. Wat een prachtig, interessant verhaal! Absoluut een bestemming waar ik ook nog eens heen wil. Ik kijk nu al uit naar het vervolg verhaal en ben erg benieuwd naar de foto's. Al reiziger is het erg leuk om andere verhalen te lezen. Ik ga mijn reis bijna afsluiten, nog 2 weken en dan zet ik 1 dag na jullie weer voet op Hollandse bodem.

Blijf genieten en blijf zo leuk schrijven.

Liefs Bodil

Arjan

Hallo lieve mensen.
Ik herinner mij een gedeelte van een studiereis.
Wij kwamen toen per trein in Luxor aan en toendertijd was er zo'n speciale geur in die stad. Wij dachten toen dat het van de kamelen kwam

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Hamba