Emilie&Paul.reismee.nl

Yang Shuo

Yang Shuo

Yang Shuo ligt midden in het karstgebergte . daarbij moet je je een vlak landschap voorstellen met allemaal rotsige met groen bedekte pieken, afgewisseld met rijstevelden, en andere landbouwerfjes. Een kronkel weg ging tussen en over de bergen heen en op diverse plaatsen hebben we fotostops gemaakt. Helaas was het wat miezerig en zwaar bewolkt maar de temperatuur was zo rond de 20 graden. Op een wat hoger gelegen plaats konden we de berg verder omhoog klimmen (ruim 500 treden) en vanaf die plaats hadden we een prachtig uitzicht op de bergen rond om ons maar ook op de rivier de Li, de belangrijkste rivier van die provincie. Li betekent de gele rivier. Ver onder ons zagen we veel bootjes over de rivier varen (bamboe) en langs de kant lagen ook kano's. Het was een enorme bedrijvigheid. Na nog enkele stops ook in YangShuo bij ons hotel aangekomen. We zullen daar 3 nachten slapen en konden dus de koffers een stukje uitpakken. Paul en ik zijn het stadje een stukje ingelopen en kregen direct een soort van vakantie gevoel over ons. Alles zo relaxed, veel kleurrijke winkeltjes, veel terrasjes en restaurantjes. 's Avonds heeft Hong ons zijn favoriete eettent laten zien: Kelly. Boven met z'n allen gegeten en weer de meest lekkere hapjes. Dit werd dus in de loop van die 3 dagen de stamkroeg van de hele groep. Iedere ochtend werd daar door ons allen ontbeten, keuze uit 6 verschillende ontbijtjes met verse sinaasappelsap en vers fruit, toast allerlei soorten ei etc. De volgende dag hadden we vrij tot 2 uur 's middags. Paul en ik zijn aan de wandel gegaan, stukje langs de rivier, daar langs een marktje, verschillende winkelstraatjes in, Heerlijk op ons gemak. 's Middags vertrokken we met de bus naar een plaatsje verderop voor een boottochtje op de Li, gelukkig was het droog, wel bewolkt en g0ede temperatuur. We zaten op bamboe boten met 3 2 persoons stoeltjes. Boten waren wel gemotoriseerd. Mooie tocht gemaakt, natuurlijk links en rechts weer karstgebergte te zien, ossen, vissers etc langs de oevers. Bij een klein dorpje aangelegd, daar rondgelopen en onze belleblaas, pennen en ballonnen op een schpooltje afgegeven. Niet aan de kinderen zelf maar aan de leraren. Kinderen waren wel helemaal door het dolle heen dat daar opeens een paar van de rare blanke hollanders stonden met van die grote fototoestellen. Was een leuke happening. Daarna terug en op het dek van een grotere boot thee en frisdrank gedronken. Oh ja op weg naar die boot kwamen we nog een knul tegen die 2 grote vissen, zo'n 20 kg bij elkaar had gevangen. Ze leefden nog en zaten aan een touwtje vast. Ik was de gelukkige die die vissen even mocht vasthouden voor alle foto's die door 19 man werden genomen. Daarna weer de boten in, het was wat kouder geworden en meer wind en weer terug naar het beginpunt. Daar stond onze maaltijd al klaar in het restaurant op de wal. Deze keer met biervis, een specialiteit van dit gebied. Heerlijk gekruid. Verder de bekende schoteltjes en dus.......... Heerlijk smikkelen. Na het eten, het was inmiddels donker geworden , een grotere boot op met z'n allen en gezien hoe een visser met aalscholvers vissen vangt. De aalscholvers zwemmen voor de boot uit en duiken onder water, vangen kleine visjes, slikken die door. Onder de strot zit een touwtje die de hals verder afbindt zodat ze de vis niet echt kunnen opeten. Na de vangst van zo´n 5 visjes wordt ze via de stok van de visser binnen gehaald en wordt hun strot geleegd en worden ze weer in het water gedaan. Dierenmishandeling, in zekere zin wel maar de touwtjes gaan na gedane arbeid weer van de strotten af wen dan krijgen ze weer visjes normaal te eten. Na afloop kreeg ik een aalscholver op m´n arm, een strooien hoed op de kop en werden er tig foto´s van mij gemaakt. Al met al een heel geslaagde dag. Volgende dag nog zo´n dag in de natuur, namelijk op de fiets het platteland op. Veel rijstvelden, fruitplantages, katoenvelden etc gezien. En natuurlijk weer de Li en de bergen rondom. Een daarvan is de Half Moon, deze is te beklimmen, nl met zo´n 800 treden. En dat hebben we dus maar gedaan. Een enorme klus maar het was niet voor niks, een prachtig uitzicht en mooie foto´s. Ook daar weer een heerlijke maaltijd. Eind van de middag weer thuis, snel bij Mac Donalds een hap naar binnen gewerkt en naar een licht en geluid show, geregisseerd door de regisseur die de opening en de sluiting van de Olympische Spelen heeft geregisseerd. Prachtig spektakel, we zaten helemaal vooraan op de goedkoopste plaatsen want de Chinezen willen achteraan zitten en met verrekijkers alles bekijken. En wij hadden dus geen wiebelende en irriterende hoofden voor ons. Daarna weer naar de stad, nog gauw ge internet en verhaal gisteren verstuurd. En nu vanavond internet op de kamer, dus gauw nog even vervolg geschreven en dat ga ik zo versturen. Morgen naar Hongkong en dan zaterdagavond terugvlucht naar Nederland. Het is allemaal heel snel gegaan,maar we hebben echt genoten. Ik denk dat ik het slot zondag wel van huis uit verstuur. Tot dan en groetjes Paul en Emilie

Joke en Koos van Winden

Vol met indrukken en foto's keren jullie terug naar huis.
Een geweldige herinnering.
Nog een tweetal gezellige dagen en een goeie terugvlucht gewenst.
Groetjes Joke en Koos

Marion Beltman

Lieve Paul en Emilie,

Jeetje wat een verhalen en wat gaat de tijd toch snel. Ik ben bijna bij met lezen, want het is weer heel wat en ik moet tenslotte toch ook een beetje werken. Fijn dat jullie weer zo genieten van al het moois en lekkers. Mijn ervaring in China met het eten waren ook heel goed.

Geniet nog even van de laatste dag(en) en tot snel. Nieuwsgierig naar de foto's... wie ikke... jazeker!
Liefs, Marion

Pauline en Harm Top

Hallo Emilie en Paul.......we hebben genoten van alle leuke verhalen uit CHINA !!!!! Goeie terugreis.....en WELKOM THUIS...en op naar de volgende reis !!!!

Gerben en Jantine Hanenburg

Hoi Emilie en Paul,
Ja, we hebben jullie ook gevolgd door China en komen de verhalen ons bekend voor..Wij maakten een rondreis door China van 16/9 tot 7/10 dit jaar en waren jullie dus net iets voor. Onze indruk van China was BOOMING door de snelle vooruitgang daar.
Geniet nog van de laatste dag in Hongkong.. en dan een goede thuisreis gewenst.
Grtjs Gerben en Jantine ( Zuid India 2010 )

Hamba