Emilie&Paul.reismee.nl

LIjjang vervolg

Lijjang vervolg

Vandaag vrijdag 21 oktober half 5. We zijn gisteren in Dali aangekomen dus ik loop weer een stukje achter.

De eerste avond hebben we dus gegeten in de Well Bistro, het regende hard dus poncho´s aan, toch nog natte benen. 2 lange tafels stonden er voor ons klaar en weer de diverse schaaltjes met chinees eten. Heerlijk! Deze keer ook een toetje genomen en wel warme appelstrudel (redelijk duur voor hier ) met een kop Yunan koffie, plaatselijke cafe crème van deze provincie Daarna weer naar het hoertle, was wat droger gelukkig, alle winkeltjes waren nog open en een drukte van belang in de straatjes.

De eerste nacht in os authentieke hotelletje was niet echt prettig. Kei harde bedden, hobbels en bobbels in de matrassen en heel veel wakker geweest. Wel jammer want het hotelletje was voor de rest eenvoudig maar schoon en leuk. Ontbijt , twee etages hoger over de binnenplaats, was goed met toast eieren of roereieren, heerlijke yoghurt, pannenkoekjes en fruit.

De tweede dag in Lijjang was een relax dag die iedereen zelf kon invullen, met of zonder groep. Wiuj kozen voor een vrije ochtend en 's middags een bezoek aan Baisha. 's Morgens zijn Paul en ik naar de plaatselijke markt geweest. Wat een vertoning! Groente, fruit natuurlijk heel kleurrijk, links daarvan een afdeling waar allemaal levende waar werd verhandeld. Nou ja levend.... De kippen worden geslacht waar de koper bij staat, vervolgens in een pan kokend water oid gegooid om even later eruit gehaald te worden en in een soort centrifuge gegooid te worden waardoor de hele verentroep eraf kwam en het beest zo kaal als een kip er weer uit kwam. Daarna ingewanden etc . eruit en de hele kip in een plastic zakje en betalen maar. Op de afdeling ook honden in een kooi,maar daar zijn we maar snel aan voorbij gegaan. Verderop op de markt was de visafdeling. De vis werd in een grote container aangevoerd, door een paar man met grote schepnetten uit de container geschept en vervolgens via een lopende band naar beneden de hal in getransporteerd. Levende vis dus die daar weer verder verhandeld wordt. Ook een deel non food maar die was minder kleurrijk dan de rest. Tosti gegeten bij de Well Bistro en daarna met een beperkte groep baar Baisha, een klein dorp waar het een stuk rustiger is dan Lijjang. Eerst heeft Hong ons het dorp mee ingenomen en zien we boerderijen, huizen met een binnenhof, entreepoorten etc. Heel leuk. Daarna de winkelstraat in waar ook Dr. Ho zijn praktijk heeft. Je kan daar voor consult naar toe maar wij zijn daar dus voorbij gelopen zodat we dat hebben gemist. Samen met Rianne hebben we geshopt, wij hebben een tafelkleed en een klein chinees theepotje gekocht (afdingen is hier weer een grote sport) en Rianne een Mahjong spel en een ouder beker/mok met afbeelding van Mao erop. Tot slot zijn we ook nog heel even bij Dr Ho langs gelopen en hebben wat foto's van hem gemaakt en zijn knipsels van het bezoek van Maxima en Balkenende bekeken. Met de lokale bus terug naar Lijjang, vies hoor daar mag nog gerookt worden in de bus! Bah! 's Avonds zouden we eten bij Lamu (wisten we al van onze buurtjes dat je daar lekker kon eten), maar helaas zijn aan het verbouwen dus gegeten bij een andere tent Naxi Family, bij binnenkomst sta je meteen al in de keuken tussen alle groentes e.d. in. Het klinkt eentoning maar ook nu was het weer heerlijk!. Koffie weer bij Well bistro en terug naar hotel

Met de verkoudheid gaat het wel iets beter maar vooral 's nachts heb ik er last van. Paul hoest nog steeds maar wordt steeds minder. En de darmpjes? Die houden zich prima! (ik heb het maar even afgeklopt!)

Woensdag 19 oktober nog een hele dag Lijjang, nou ja niet daar maar een excursie gemaakt naar de Tijger sprong- Kloof. Was een eind rijden (achteraf 3 uur) wegens veel weg werkzaamheden. Het pad langs de rivier de Jinsha Jiang is mooi aangelegd, helaas konden we het hogerop gelegen pad niet nemen omdat alles nat en glad was door de regen. Uiteindelijk komen beide paden uit bij de versmalling van de rivier. Hier staat een afbeelding van een tjger die een sprong maakt over de rivier om aan de jagers te kunnen ontsnappen. Bij de versmalling natuurlijk een enorme hoeveelheid water dat alle kanten opspettert. De kloof heeft een totale diepte/hoogte van 3900 meter. Op de terugweg naar de bus begon het weer te regenen en werden we gemaand dicht langs de berghelling te lopen in verband met gladheid. Trouwens overal langs de route stonden de meest vreemde Engelse teksten, vertaald uit het chinees maar opeen wel zeer vreemde wijze. 's Avonds hebben Paul en ik maar weer eens samen gegekte en wel bij de Pizza hut! Daar hadden we echt zin in. Beide champignon soep vooraf en daarna een grote pizza voor ons samen. En mijn drankje....... IJsthee met daarin stukjes mango (en ik denk wat mangosap) en daarboven op licht geslagen slagroom. Jammie! Ik heb er dus 2 glazen van op.! En de koffie? Natuurlijk weer bij Well Bistro. Daarna nog even wat brood gehaald voor de busreis van de volgende dag, een paar sjaaltjes gekocht, koffers gepakt en jawel hoor ik heerlijk geslapen. Was dus aan de bedden gewend geraakt, Paul nog steeds niet, want hij heeft last van zij heupen die zo langzamerhand helemaal beurs zijn door de harde bedden. Ik heb daar waarschijnlijk iets meet vet zitten? Na het ontbijt koffers naar boven sjouwen ( heeft Paul heel lief gedaan) en toen kwamen we de reisleider van een andere Djoser groep tegen en dat was een bekende van ons, nl Richard die onze reisbegeleider was van de Laos Cambodja reis. Later bleek dat nog 2 anderen hem als reisleider hadden gehad. Was een leuk weerzien. We zien elkaar waarschijnlijk nu vaker daar zij 1 dag achter ons aan zitten (zij kwamen uit Tibet). Om 9 uur zaten we weer in de bus op weg naar Dali, zo'n 4,5 uur rijden inclusief plasstop (super goor!!) en gewone stop met winkeltjes en daar werd de bus meteen schoongemaakt. Door weg werkzaamheden was onze bus een rode modderbus geworden. Het Hotel Asia is een 4 sterren hotel (beetje vergane glorie)met een enorme lounge met gratis WIFI, die 6 etages hoog is. De kamers zitten in 2 vleugels. Onze kamer heeft een prachtige badkamer met ligbad, bedden zijn hard maar niet naar hard, dus we hebben beide goed geslapen. Na de kamers te hebben gekregen meteen met Hong de stad in op zoek naar de warme (duitse) bakker die walnootbrood bakt. Hong had ons de hele reis al gek mee gemaakt, vers brood met kaas en salami. Helaas stonden er nog maar een paar broden. Wij hebben dus met een ander stel een heel brood genomen, de helft opgegeten met de edammer kaas en worst en de andere helft bewaard voor de lunch van vandaag. Smaak was heerlijk en Hong haalt vandaag voor iedereen nog een brood om morgen tijdens de busreis weer op te eten. We gaan dan naar Kunming. Gisterenavond gegeten bij een Tibets restaurant. Hier in Dali heb je de zgn Foreigners street vol met restaurants. Daarvoor hadden Paul en ik de stad (weer een oude stad binnen de muren) een beetje verkend. Veel winkels , jammer dat het zo miezert steeds. Vanavond gaan we ergens eten met 2 andere stellen, dus dan kunnen er weer een aantal schoteltjes op tafel komen. Wordt weer genieten.

Over de belevenissen van vandaag zal ik volgende keer weer schrijven. Ik stop en ga nog even naar de lobby om dit bericht kosteloos te verzenden.

Daaaaaaaaaag tot schrijfs, Paul en Emilie

Joke n Koos van Winden

Wat kan je toch lekker verhalen Emilie, alsof we er zelf bij zijn! Geniet ervan. Heeft Paul, de snotneus, het nog steeds op zijn heupen? (Koos woordgrapje)
Liefs Joke en Koos

Lyseth

Het water loopt me in de mond bij het lezen van al die verhalen over eten en drinken, jammie !
Fijn dat het wat beter gaat met de verkoudheid en misschien kan Paul als het bed ergens erg hard is een dekbedje of deken extra vragen om op de matras te leggen.
Have fun !

XXXX