Emilie&Paul.reismee.nl

Panda´s en meer....

Het is vandaag zondag 16 oktober. We hebben ons avondeten al weer op en zitten nu op de kamer uit te buiken van al het heerlijks.

Dit is dus alweer verleden tijd, zie rest van de tekst

Waar was ik ook al weer gebleven.... Ik heb geen internetverbinding en de laatste 2 verhalen heb ik direct op de site gezet zonder daar eerst een documentje van te maken. Ik vertelde dus al dat we in Xi´an waren en we zaterdag per vliegtuig zouden doorvliegen naar Chengdu. Vlucht ging pas om 10 voor 2 dus we hadden nog een hele ochtend door te brengen. Voor het hotel nog een paar foto's gemaakt van de kappers die daar een krukje hebben staan en een witte kapmantel en daar dus voornamelijk mannen knippen. Vroegen aan Paul en mij ook of ze ons mochten knippen maar dat hebben we maar afgeslagen. Per bus zijn we richting vliegveld gereden en hebben daar nog een van de vele keizerlijke graven bezocht. Heel anders opgezet als het Terracotta leger. Deze keizer wilde nl geen leger meenemen naar het hiernamaals maar beelden vanuit het dagelijkse leven. Dus mannen, vrouwen en vooral dieren. Kippen, eenden, varkens, koeien, paarden etc. Deze beelden stonden dus daar tentoongesteld. Deels keek je van boven naar beneden, liep je zelfs over een glazenbodem zodat je de beelden onder je zag. In de tweede helft zag je alles dan weer op ooghoogte. Knap gedaan en heel indrukwekkend. Foto´s zullen tzt wat meer duidelijkheid hierover geven. Daar we nog wat tijd over hadden konden we ook nog naar een kleiner museum en daarna op naar het vliegveld. Super modern, groot, 3 hallen en een drukte van jewelste. Inchecken peer groep (gewicht van de koffers van al zo'n 3 kg meer dan in Nederland, maar volgens ons ligt dat aan de weegschaal. Zo veel hebben wij toch nog niet gekocht). Redelijk op tijd vertrokken, vlucht duurde 1 uur 10 minuten en was door turbulentie erg onrustig. In Chengdu kwamen onze koffers super snel op de bagage band en konden we met de bus naar het hotel. Weinig aan, kamers redelijk en deze keer helaas geen internet op de kamer. Kan ook niet altijd feest zijn! (wij waren trouwens de enige van de hele groep die dat hadden!!). Om half zeven weer vertrek voor een gezamenlijke hap eten in een leuk restaurant in een uitgaansstraat - wijk, Jinli, die opnieuw is opgebouwd met oude gevels en voorzien is van rode lantaarns, boompjes en riviertjes. Deze straten staan vol met stalletjes en winkeltjes met allerlei souvenirs. Enig om door heen te slenteren. Daar was ook een Starbucks waar we een heerlijke kop koffie dronken voordat we weer terugliepen naar het hotel.

Vandaag zondag super vroeg, 6 uur wekker, op (zelf onze ontbijtspulletjes gekocht bij de supermarkt, heel kleine broodjes, potje jam en 2 bekertjes yoghurt) en vertrokken we met 4 minibusjes naar het volgende hoogtepunt van onze reis nl de panda's. Een opvang, - zorgcentrum waar ook veel kleintjes worden geboren. Er lagen nu 8 kleintjes van 2 en 3 maanden oud. Bij de geboorte wegen ze nog geen 100 gr, maar ze groeien vrij snel. Wat een snoepies. Om half negen werden de panda's gewekt met een appeltje, afgespoeld met de sproeier en daarna naar buiten waar de bamboestokken met bladeren al klaar stonden. Die beesten eten dus zo'n 30 tot 50 kg bamboebladeren per dag, en als ze niet genoeg te eten krijgen gaan ze een tijd lang slapen omdat ze dan geen energie gebruiken. Uren kan je daarnaar kijken. Er waren meerder secties, de babies, de een-jarigen, de 2 a 3 jarigen en de reuze panda's. We hebben er 2 uur rondgewandeld en tig foto's en video's gemaakt. Daarna naar een klooster gegaan. Daar was een grote zaal met 518 Boeddha's, allemaal verschillend. Je mocht dan een Boeddha uitzoeken die je wel leuk vond en dan moesten de vrouwen hun leeftijd, ik dus 62 Boeddha's naar rechts aftellen en daarvan een foto maken althans van het betreffende kaartje bij de Boeddha. De mannen moesten dus hun aantal leeftijdsjaren naar links. Met de foto moest je dan naar een balie en daar kreeg je dan je kaartje waarop staat wat jou te wachten staan of hoe je karakter is oid. Op mijn kaartje stond oa dat ik mensen altijd probeer te helpen (will to please) en dat klopt redelijk denk ik. Paul's kaartje gaf aan dat hij koninklijk bloed heeft en dat hij in de toekomst welgesteld en beroemd zal worden. Zouden we dan toch wat hebben gewonnen in de staatsloterij van 10 oktrober????? In het klooster hebben we een Chinese vegetarische maaltijd gegeten, weer allerlei gerechten en rijst voor wel 15 Yuan, of te wel zo'n 1 euro 50. Eten is hier overigens overal heel goedkoop en erg lekker.

Daarna op speciaal verzoek nog een programma punt toegevoegd, nl naar het zgn volkpark. Midden in de stad, een groot park, bomen, paden, theehuizen en overal activiteiten zoals karaoke, dans, muziek etc. Een hels kabaal maar weer echt chinees.

Vanavond weer uit eten gegaan,maar nu een zgn hotpot. Soort van fondue, deels bouillon met allerlei groenten er in en deels een heel hete bouillon met allerlei pepers erin. Daar stop je dan je stukjes vlees in (Spekjes, gehaktballetjes, allerlei soorten worstjes, aardappelschijfjes etc) laten garen en dan opeten met rijst een een saus die je zelf maakt van oestersaus, sesamolie, korianderblaadjes, knoflook, bosui en eventueel nog veel meer kruiden). Nou en toen zijn Paul en ik maar terug gegaan naar het hotel.

Paul is de laatste 2 dagen verkouden, maar het wordt al een stuk minder. Ik begin dus nu met keelpijn en kriebelende keel dus zal de komende dagen ook wel gaan snotteren. Veel in de groep hebben hetzelfde.

Ok lieve volgers, ik stop er mee. Morgen vertrekken we om 9 uur naar het vliegveld voor de vlucht naar Lijjang. Daar vinden we vast wel weer een internetcafé. Tot dan.

18 oktober:

En ja hoor we zijn gisteren in Lijjang aangekomen. Helaas met regen. Echt helaas, want ook Lijjang heeft weer een heel leuk oud centrum, kleurrijk met veel rode lantarentjes. En heel bijzonder (Hans en Metthy ik denk dat dit er nog niet was toen jullie hier waren) alle pleintjes en pleinen staan vol met verschillende soorten en kleuren Chrysanten. Iets speciaals voor de herfst in Lijjang. Zo nu en dan klaarde het wat op en zo hebben we een klein deel van het centrum bekeken en heeft Hong ons het eetcafé de Well café aangewezen waar we een heerlijke kop koffie dronken en 's avonds ook hebben gegeten, westerse en Chinese keuken.. Inmiddels ben ik ook snip verkouden geworden na een paar dagen keelpijn, Paul snottert ook nog steeds en begint er bij te hoesten. Veel uit de groep niesen, snotteren, snuiten en hoesten (blaffen). Maar ja gedeelde smart is halve smart.

Ons hotelletje ligt vlakbij de oude stad, kamers liggen op diverse hoogtes tegen de berg op en zijn zeer authentiek. Veel hout in rood en groen, houten krakende vloeren, in onze kamer kunnen 3 personen, een 2-pers bed en een twijfelaar. Maar maakt wel dat we slalommend door de kamer naar de badkamer moeten. Het is in ieder geval schoon en het ontbijt vanmorgen was heerlijk met yoghurt eieren pannenkoekjes etc. Straks gaan we naar de plaatselijke markt en vanmiddag hopen we per fiets anders per busje naar Baisha te gaan, een klein authentiek dorpje hier vlakbij. Maar alles helaas afhankelijk van het weer. Ok ik ga dit verhaal afronden en versturen. Hier gratis internet dus wat makkelijker om iets te versturen.

Tot de volgende keer. Liefs Paul en Emilie

Joke en Koos van Winden

Hebben jullie nog genoeg eigen geheugen om het allemaal te bevatten en te onthouden?
Lekker doorgaan met ervaringen opdoen.
Tot dan.
Joke en Koos

Lyseth

Hallo !

Wat een leuk verhaal weer, kunnen jullie misschien een leuke kleine panda voor me meenemen ? :)
Ik hoop dat de verkoudheid niet al te erg doorzet !
Heel veel plezier maar weer !

Liefs,
Lyseth

Riet

Wat komen de verhalen met regelmaat binnen. Heel leuk om te lezen. Herken veel aspecten van de reis die ik zelf heb gemaakt, vooral het eten vanaf de plateaus en alle diverse heerlijke gerechten.
Jammer dat het regent in Lijang. Ik hoop dat je er toch nog kunt wandelen. Misschien zie je nog wel mensen met de prachtige klederdracht van deze omgeving.
Alles verder goed hier.
Liefs
Riet

desiree@famfrugte

Hallo wellicht miljonaire Emilie en Paul, prachtig al jullie verhalen om te lezen. Kijk uit naar de foto's. We blijven jullie op de voet volgen. Geniet nog wat komen gaat.
Liefs Desiree

Hamba