Emilie&Paul.reismee.nl

Pingyao deel 2

Dat was weer een heerlijk maaltje bij Canton Palace. Allerlei visschotels op de ronde schijf op tafel, zoals gekruide platvis, grote gebakken garnalen, mieschotel met garnaaltjes, gebakken inktvis en diverse soorten groenten. En elke keer zit je weer met andere van de groep aan tafel. Na het eten nog even een stukje de stad in, de zool van mijn schoen laten maken (kosten wel 50 euro cent

Wink
) en nu weer terug op de kamer, even het verhaal af maken en dan weer naar bedje toe. Morgen om 9 uur vertrek, onderweg naar vliegveld nog een stop bij een opgraving maken en dan vliegen naar Chengdu.

Maar nu eerst vervolg van vorig bericht. Hong heeft ons voorgesteld een excursie te maken naar een Tempel genaamd Shuanglin Si. Een mooie tempel met in de diverse ruimtes veel beelden. Fotograferen niet toegstaan, maar wij zijn stout

Tongue out
en dan be je dus een boeddha beeld aan het fotograferen en dan komt er opeens een stem die je (in het chinees natuurlijk) boos mededeeld dat je niet mag fotograferen. Hong onze gids was daar ook bij en spurtte als eerste naar buiten en wij er achter aan. Echt zo iets als ' big brother is watching you' . Daarna door naar een complex waar de familie Wang heeft gewoond. 57 ruimtes met zo'n 1000 kamers, in 2 delen en beide omgeven door een muur en verbonden door een brug. Pa Wang was gewoon boer maar wist zich op te werken tot een rijk burger. Voor iedere exta vrouw had een een eigen ruimte met verschillende kamers en zo groeide zijn huis steeds verder tot wat het nu is. Nu is het alleen nog een soort van museum . Daarna terug naar Pingyao. daar hebben we nog 2 dingen bekeken die we de dag ervoor hadden overgeslagen nl. de vroegerebank met zalen waar de mensen hun bankzaken in het verleden kwamen afhandelen, heel deftig allemaal. In veel van die ruimtes zaten poppen gekleed in pakken van destijds en met meubels en telramen etc. Voor het eten en voor het zoeken van het internetcafe nog de klokkentoren opgeweest met uitzicht op een deel van de stad.

Om 8 uur 's avonds moesten we weer richting station. Eerst nog even een lekkere hap gegeten in het hoetel, met de 'golfkarretjes' weer richting station ennu was het echt proberen in te stappen in 3 minuten tijd en dat met een groepje fransen achter ons aan. Maar ook dat is gelukt. Deze trein was nog minder dan de vorige, maar een vieze toilet, heet water verwarmd op een door kolen gestookt vuur, de bedden even hard maar we hadden bedacht dat we gewoon op de helft van het dekbedmoesten gaan liggen en dan de andere helft overje heen slaan. En dat hielp wel. Beter geslapen maar het blijft behelpen. Om 7 uur aan in Xian, ontbijt in het hotel. Kamers nog niet klaardus met reisplunje aan richting het terracotta leger. Onderweg in de bus konniemand z'n ogen open houden,dus de chineese gidse sprak tegen 20 slapende mensen. Het Terracotta leger is echt verbazingwekkend... honderden van klei gemaakte soldaten, allen met andere gezichten,opgesteld in groepen en rijen. Daarbij horen ook paarden en wagens, maar daar zijnnog niet zo veel van opgegraven. In de diverse hallen zie je dan ook nog grote delen die blootgelegd moeten worden. Ze zoeken echter naar nieuwe technieken om de kleuren ook te kunnen bewaren. Nu zien de beelden er brunig tot zwart kleiig uit.

Na terug komst in het hotel de sleutels gekregen en wij hebben dus een kamer met internet (aan tafel bleek dat wij de enige zijn, wat een geluk

Laughing

Zo nu zijn jullie helemaal bij. We gaan weer verder met nieuwe indrukken en ervarigen opdoen, morgen dus naar Chengdu per vliegtuig en dan overmorgen naar de panda's. Meer hierover over een paar dagen.

Tot de volgende keer, liefs van Paul en Emilie

desiree@famfrugte.nl

Tjee wat een verhalen weer allemaal zeg. Wat ondernemen jullie veel, super. We kijken uit naar jullie volgende avondturen, goede reis verder en geniet.
Groetjes Desiree

Hamba