Emilie&Paul.reismee.nl

Pingyao

Hallo daar zijn we alweer, en vandaag zomaar vanaf de kamer rechtstreeks. Internet werkt super langzaam maar het werkten gratis ook nog.

We hadden Beijing dusgehad en zouden met de nachttrein naar Pingyao.en hele onderneming: lng van te voren met de bus naar het station daar de files in de stad vreselijk (kunnen) zijn. Dit viel mee gelukkig. In de VIP wachtruimte konden we de koffers stallen en dan nog ergens een hapje eten en wat drinken voor onderweg halen. Ging dus allemaal goed. We kregen instrukties van Hong hoe we het beste konden instappen, daar de ruimtes maar erg klein zijn. De trein stond er al dus we hoefden ons niet al te veel haasten, wat de komende treinreizen wel zal moeten want dan hebben we maar 3 minuten de tijd om met 20 man uit- en in te stappen. Dus konden we wel alvast een beetje oefenen.Voor ons waren de zgn 'hardsleepers' gereserveerd, 3 bedden boven elkaar en hard, zeg maar gewoon keihard. Daarop voor ieder bed een kussen en een dekbed. Verder een thermoskan met water. In het rijtuig ook nog een mogelijkheid warm water te halen, 2 wc's en een wasruimte voor 2 personen. Ik sliep onder en Paul midden in, in de zelfde coupe met een ander stel uit onze groep en op de bovenbedden chinezen. De wc'swaren natuurlijk vies (staWC's met gat direct naar de rails). Mijn hoofdkussen vol met bloedvlekken, dus dat maarop het bovenste bed gelegd en het 'schone' kussen voor mijn bed gepakt. Om 10 uur gaat het licht standaard uit, daarvoor hebben Paul en ik in de bekers die we al hadden meegenomen lekkere kopje thee (uit Holland meegenomen) gedronken en toen ' bedden opgemaakt' licht uit en proberen te slapen. Nou daar kwam weinig van terecht daar de trein vreselijk veel lawaai maakte ende bedden vreselijk hard waren. Paul en ik hebben wel iets geslapen maar minimaal. Om half 8 de volgende dag (dus na 11,5 uur

Frown
kwamen we aan in Pingyao. Daar reden we met soort van golfautootjes naar het hotel dat binnen de stadsmuren ligt. Prachtige oude stad, heel schilderachtig, leuk hotel en kamers. De douche hing boven de toilet maar dat neem je voor lief als je het geheel zag. Na een heerlijk ontbijt in het hotel zijn Paul en ik smaen de stad gaan verkennen. Heel veel bezienswaardigheden, oude huizen van rijke mensen die daar vroeger woonden, tempels en natuurlijk de stadsmuur waar we een stuk over heen wandelden. De muur 'ommuurde' werkelijk de hele stad. Geluncht bij een vrouwtje dat ons wenkte te komen n een steeg waar een paar tafeltjes stonden. Haar man bereidde de maaltijd op de wok, verser kan niet. Omdat wij daar zaten volgen al snel nog 2 groepjes van en drie personen en moet het vrouwtjes op de fiets nog verse waar gaan kopen. Het was echt heerlijk. Daarna ons programma afgemaakt maar aan het eind van de dag waren we pingyao-moe. Hadden er genoeg van en zijn teruggegaan naar het hotel. 's Avonds heerlijk in het hotel gegeten met allerelei specialiteiten van de streek. Op tafel waar we met 10 man zaten komen dan ook tig verschillende hapjes, vlees kip groente, pasta en rijst etc. en daarbij een lokaal zeer licht biertje. Helaas mijn tijd is voorbij. We zitten nu nl in Xian (na alweer een treinreis) en gaan om half 7 gezamenlijk eten (met vis schotels). Dus wellicht tot vanavond. Emilie

Joke en Koos van Winden

Wat een mooie belevenissen in de trein en bij dat vrouwtje. Xian zie ik weer helemaal voor me. Tot later.
Joke en Koos

Hamba