Emilie&Paul.reismee.nl

Ons eerste verhaal uit China

Niehau, of te wel hallo-goededag….

Het is alweer dinsdag en we hebben al weer een hele boel leuke ervaringen achter de rug.

Maar om te beginnen Paul en ik zijn niet ziek (geweest) en zijn daar erg blij mee.

De reis is tot nu toe zonder problemen verlopen. Vlucht naar Beiing vlekkeloos, heerlijk veel beenruimte en de 8,5 uur zijn voorbij gevlogen. Volgende ochtend 8 uur aan in Beijing en daar werd ons aangeraden meteen door te gaan. De reisleider Hong, een Chinees die van z’n 5e af in Nederland heeft gewoond met ouders, broer en zusters en die ruim 10 jaar geleden alleen weer is teruggekeerd naar China, had al een heel programma voor die dag in elkaar geflanst, Twee tempels stonden op het programma. Maar eerst naar het hotel, hartje centrum. Kleine kamers, geen ruimte/kasten voor de koffers en kleren. Maar ja het was maar voor 3 nachten en op deze manier ben je meteen weer in het oude ritme. Chinese lunch in het hotel, een ronde tafel met ronde glazen plaat erop en tig verschillende gerechtjes. Heerlijk en reuze gezellig zo met elkaar met de stokjes, tenminste als dat lukt, steeds een ander hapje pakken.

Daarna met de metro naar de Lama tempel, kenden we al maar toch weer veel vergeten. Hong mag zelf gidsen dus dat is fijn. Leuke knul trouwens, gevoel voor humor en hij kent ons Nederlanders en de Chinezen beiden erg goed en dat is leuk.

Het gaat me te ver alle tempels die we bezoeken te beschrijven, foto’s zeggen t.z.t. veel meer. Het zelfde geldt voor de Confusius tempel.

Metro is trouwens een makkelijk vervoermiddel in Beijing. Je vermijdt er alle files mee, en die zijn er zeker! Dus terug ook weer met de metro. Daarna hebben we heerlijke Starbucks koffie gedronken, een pizza op de top etage van het hotel gegeten en om een uur of 8 naar bed. En heeeeeeeeeeeeeerlijk geslapen. Maar was ook wel verdiend na bijna 2 dagen in touw.

Tja eerste indruk na 6 jaar Beijing is toch wel dat er heel veel veranderd is. De straat die wij indertijd liepen om van hotel naar het centrum te lopen is totaal vernieuwd, Was een drukke weg en is nu voetgangers gebied, alle gevels zijn vernieuwd en een paar winkels zijn achter vernieuwde gevels hetzelfde gebleven.

Zondagochtend ja ja, daar gaan we weer wekker: om 10 voor 6 en vertrek om 7.30 uur richting de muur. (Vakantie??? Ok nee we reizen!). Ca 1,5 uur met de bus, tickets gekocht (Paul en ik krijgen hier en daar seniorenkorting die oploopt tot 50%) en naar boven. We kunnen op de muur 2 kanten op, Rechts is voor de mensen die het spoor van Mao, Balkenende en Erica Terpstra willen volgen en die dus midden tussen 1000-en chinezen willen lopen, en links voor degene die een rustiger stuk muur willen bewandelen, zoals wij.

En oh wat mooi, 6 jaar geleden koud en alle bomen kaal. Nu lekker temperatuurtje en bomen in herfstkleuren. Prachtig. We zijn een heel eind naar boven geklauterd en weer naar beneden) en hebben weer tig foto’s gemaakt. Op weg naar het Zomerpaleis hebben we in een enorme soort van emaile fabriek gegeten. Weer ronde tafels en allerlei gerechten op draaiplateaus. Niet zo lekker als dag 1 maar toch wel goed. Zomerpaleis was nieuw voor ons. Leuk om gezien te hebben.

’s Avonds gezellig met z’n 2 tjes gegeten, ook weer verschillende gerechten. Achteraf vlakbij het hotel, we waren op zoek naar restaurantjes van 6 jaar geleden maar alles was tegen de vlakte en dus onherkenbaar.

Maandag, vrije dag. Wij zijn net als iedereen naar de “verboden stad” gelopen via plein van de hemelse vrede. Veel herkenning, rechter deel was nu ook geopend, stond indertijd in de steigers. Toch vergeet je door de jaren heen veel details. Daarna door gelopen richting Beltower. Tja en daar ik Teva’s (slippers) aan had en daar niet vaak op loop, kreeg ik vreselijk veel last van mijn voeten, baren etc. Diverse pleisters plakken maar steeds meer pijn natuurlijk. Uiteindelijk zijn we na de Beltower nog een straatje doorgelopen waar we vorige keer zo lekker hebben gegeten (dat bestond dus nog wel) en hebben toen een taxi genomen (2 chauffeurs wilden ons niet meenemen omdat ze de naam van het hotel niet konden lezen ook al stond die ook in het chinees vermeld) die ons voor 2 euro naar het hotel terug bracht. Daar aangekomen de Teva´s met een grote boog de prullenmand in gegooid.

Andere schoenen aan, omgekleed en op naar een speciaal restaurant waar we Peking eend hebben gegeten op een wel heel leuke wijze, nl verpakt in pakketjes. Heerlijk! Daarna naar het theater waar we een voorstelling van chinese acrobasten zagen. Heel spectaculair was de act in een metalen bol, waarin uiteindelijk 4 motorfietsen kris kras door elkaar heen reden.

Thuis gekomen vast de koffers gepakt want de volgende dag

Moesten we het hotel weer uit en met de trein naar Pingyao. De ochtend hadden we nog tijd om naar de tempel van de hemel te gaan met mooie tuinen er om heen. In die tuinen wordt iedere dag tussen 8 en 11 gesport, gedanst etc. Leuk om te zien.

Ik ga nu slapen, morgen weer vroeg dag, We zitten nu na een nacht treinen in Pungyao een enige stad, heel oud. Morgen nacht weer een nacht treinen en dus zoals afgelopen nacht amper slapen op een heel hard bed. Maar daar komen we ook wel weer over heen.

Tot de volgende keer/. Liefs Paul en Emilie

Joke en Koos van Winden

Leuk jullie 1e verhaal weer te lezen. Geniet ervan en tot straks.

Gr. Joke en Koos

anneke en vicente

Emilie en Paul
Met veel enthousiasme je verhaal gelezen,jullie zijn
wel enorm flink hoor, we volgen natuurlijk met plezier
de volgende verhalen.
Un abrazo fuerte y buen viaje por la China.

Hamba