Emilie&Paul.reismee.nl

CHINA RONDREIS 7 t/m 30 OKTOBER 2011

Over ons/onze reis

Eind augustus schreef ik dat wij in oktober naar China zouden gaan. Voor mijn gevoel nog een eind weg, maar tja tijd vliegt en gaat wel zo snel dat we aanstaande vrijdag 7 oktober al gaan vertrekken. En ik heb dus nog niets gedaan aan deze site. Hierbij alvast even een korte impressie over de reis.

Wij vertrekken op 7 oktober om 17.30 uur met KLM voor een rechtstreekse vlucht naar Beijing. We hebben een soort van comfort class seats gereserveerd, dus hopen die nacht wat te kunnen slapen, zodat we de dag erna uitgerust Beijing kunnen bekijken. Paul en ik zijn hier in januari 2005 al geweest, hartje winter, sneeuw en een snijdende wind. Nu dus heerlijk groen allemaal en naar we ons hebben laten vertellen vo auto's ipv fietsen. We zijn echt heel erg benieuwd hoe Beijing er nu dus uitziet. Meer daarover natuurlijk tijdens onze reis.

De reis is georganiseerd door Djoser, er zijn 20 deelnemers en we weten inmiddels ook dat we een Aziatische reisleider hebben, die in Nederland is opgegroeid en gestudeerd heeft. Hij woont nu in China en vangt ons in Beijing op.

8, 9, 10 en 11 oktober zijn wij in Beijing. Op de 9e gaan we naar de Grote Muur en het Zomerpaleis. De overige dagen zullen we de verbodenstad, de Lama-tempel, Plein van de Hemelse Vred, de tempel of Heaven en nog veel meer moois kunnen bekijken. Op 11 oktober nemen we 's avonds de nachttrein van Beijing naar Pingyao, waar we de rest van de 12e en de 13e oktober zullen zijn. Ik heb op internet even een afbeelding opgezocht van ons hotelletje daar......... Schitterend, lekker oud zoals de hele ommuurde stad. Kijk zelf maar even:http://www.thechinaguide.com/pingyao/pingyao_hotel_dejuyuan.html

De nacht van 13 of 14 oktober reizen we weer met de nachttrein. beide trajekten zullen we denk ik minder goed slapen, schijnen harde en smalle bedden te zijn. Maar ja we zien wel. Op de 14e komen we dan aan in Xian, de stad van het wereldberoemde Terracotta leger. We slapen hier 1 nacht1 en vliegen dan op de 15e door naar Chengdu. Schijnt een moderne stad te zijn, ook de bewoners zien er goed gekleed uit. In deze omgeving leven de reuze panda's nog in het wild. Als het goed is gaan we nog naar een onderzoekscentrum om de panda te zien.

17 oktober vliegen we door naar Lijiang. Hier slapen we 3 nachten. Lijiang is een van de bijzondere stadjes in de provincie Yunnan.In Lijiang is de Naxi-minderheid, die bekend staat om zijn matriarchale traditie, sterk vertegenwoordigd. De meeste Naxi's wonen in het oude centrum, dat zich kenmerkt door grachtjes, met kinderhoofdjes aangelegde steegjes en diep rood beschilderde houten huizen. De Naxi's gaan nog traditioneel gekleed, waarbij vooral de kleding van de vrouwen opvallend is. Het oude centrum met zijn met bomen beplante plein is één van de belangrijkste attracties van Lijiang.

In het noorden van Lijiang ligt een drukbezocht park met midden in een typisch Chinese vijver met pagodes en bruggetjes. Dit zorgt, samen met de besneeuwde 'Jade Draak'-berg op de achtergrond, voor prachtige plaatjes. Je treft hier een museumpje aan met de in China zeer bekende schilderkunst van de Dongba, de Naxi-sjamanen, die hun kunst ook te koop aanbieden.

In Lijiang zetelt het beroemde orkest van Xuan Ke, dat, mits het niet op tournee is, regelmatig voorstellingen van authentieke Chinese muziek geeft. In de omgeving van Lijiang, waar enkele authentieke dorpjes liggen, zoals bijvoorbeeld Baisha, kun je bijvoorbeeld een fietstocht maken. Dokter Ho zal je bezoek aan zijn dorpje zeker weten te waarderen. Wandelliefhebbers kunnen een dagtocht maken naar de zogenaamde Tijgersprongkloof.

Op 20 oktober een korte bustocht van Lijiang naar Dali door eenmooi berglandschap. In Dali kunnen we een fiets huren en op zoek gaan naar de verschillende tempels en pagodes in de omgeving, maar ook leent de omgeving zich prima voor een wandeling. In Dali zelf valt ook veel te genieten, zoals de drie pagoda’s. Het dorp wordt grotendeels bewoond door de Bai-minderheid, die vrijwel dagelijks een markt houdt. Bovendien zijn in de oude houten huizen in het centrum talloze cafeetjes, restaurants en winkeltjes gevestigd.

Het is mogelijk om een dagtrip met een boot te maken over het uitgestrekte Erhai-meer. Hierbij kun je in verschillende dorpjes aan land een bezoek brengen aan tempels en de kleurrijke bevolking bewonderen op de lokale marktjes. Je ziet hier het verschil tussen de ontwikkelingen in de steden en hoe het platteland toch achter blijft, maar wel mooie plaatjes oplevert.

22 oktober reizen we per bus door naar Kunming, het stenen woud, waar we 1 nachtje slapen. Afhankelijk vande trein tijden kunnen we miischien nog een excursie naar het stenen woud maken, Via Guilin reizen we dan per trein en bus door naar Yangshuo waar we de 24e aankomen en waar we 3 nachten slapen.
Dit stadje ligt midden in een landschap van rijstvelden, rivieren en steile, volstrekt in afzondering oprijzende pieken, heel bekend van Chinese prenten. Het is een uitvalsbasis om wandelend, fietsend en op de boot het beroemde landschap te verkennen. Een populaire excursie is een fietstocht naar de Maanheuvel, waar je vanaf de top een spectaculair uitzicht hebt over de omgeving. Ook is het leuk om gewoon willekeurige weggetjes in te rijden en maar te zien waar je uitkomt, met of zonder lokale gids.Een boottocht over de Li-rivier, eventueel in combinatie met een fietstocht, zal ook een optie zijn.n winkeltjes gevestigd.

Na afloop van de tocht over de rivier kun je, onder het genot van wijn, bier en snacks, op één van de vele terrasjes de rest van de avond op een plezierige wijze doorbrengen of je laatste souvenirs kopen in dit ontspannen plaatsje. Belangstellenden kunnen er een les kalligraferen volgen of met andere groepsleden gezellig een cursus Chinees koken volgen. Tijdens een boottochtje na zonsondergang kun je zien hoe vissers aalscholvers gebruiken om op traditionele wijze hun vangst binnen te halen. Ook is het ’s avonds mogelijk een spectaculaire show aan de rivier te bekijken.

(Bovenstaande teksten knip ik gewoon uit het officiele programma, klinkt wat hoogdravender dan ik gewend ben, maar werkt iets sneller!

Laughing

Vanaf Yangshuo rijden wemet onze eigen busnaar Guangzhou. De rit duurt afhankelijk van de kwaliteit van de wegen (waar hard aan gewerkt wordt) zo'n 8 à 9 uur. Guangzhou is een drukke havenplaats, modern en naar men zegt kan in de restaurants'alles wat beweegt' geserveerd worden. Lekker?? Geen idee van, Zal de toekomst uitwijzen. De Cantonese keukenhoort niet voor niets bij de meest beroemde ter wereld. En dan volgt op 28 oktober 's morgens de 2 uur durende boottocht naar Hongkong en kunnen daar de erst van de dag en de volgende dag nog de stad bekijken en genieten van de supermoderne stad. We zijn er zo'n 30 jaar geleden geweest, dus ook daar zal heel veel veranderd zijn.

de 20e stappen we dan rond een uur of 11 's avonds weer in een machine van de KLM die ons in ca 11 uur weer naar Nederland vliegt. Aankomst zondagochtend heeeeeeeeeeel vroeg nl rond een uur of 4 's nachts/ 's morgens.

Betekent wel dat we de hele zondag nog voor de boeg hebben en met de maandag die we beide vrij hebben genomen nog 2 dagen om weer aan ons huisje te wennen en hopelijk terug te kunnen kijken op een mooie leerzame reis door China.

Bodil Quaadgras

Hoi Emilie & Paul,

Wat een fantastisch reis gaan jullie weer tegemoet! Helaas heb ik wegens tijd gebrek China moeten overslaan, maar Azië is en blijft geweldig. Mijn 4,5 maand in Azië zitten er bijna op en hoop jullie hierna met mijn Australie verhalen te kunnen plezieren! Ik ga jullie reis volg en zie uit naar het eerste "op lokatie" verslag.

Geniet en alvast goede reis!

Liefs Bodil

Lineke

Lief duo,

Succes met de laatste voorbereidingen en een fantastische reis gewenst.
Heel veel plezier en ik lees jullie wederwaardigheden wel.

Liefs Lineke

Lyseth

Lieve Emily en Paul,

Het klinkt weer als een supergave reis, hoop snel wat van jullie te lezen !

XXX Lyseth

Hamba