Emilie&Paul.reismee.nl

Deel 3 Cruise Oostzee

Deel 3

Ik schrik ervan.

Het is nu zaterdagmiddag 27 augustus half 6. Ik ben geëindigd vorige keer bij Helsinki en heb dus een heleboel in te halen, Toen behoorlijke wind, Vandaag windkracht 6 en geen spoor van zeeziekte, wel weer net als tijdens onze reis naar Atlantica, vanavond een galadiner. Ben benieuwd of iedereen er is.

Maar nu eerst de nog ontbrekende dagen:

Helsinki, vroeg op lukte dus niet echt, Wel iets gezien van de binnenkomst maar eerder lukte ons gewoon niet. We zouden die dag dus op eigen gelegenheid de stad gaan verkennen. En dat is goed gelukt, niet verdwaald en alles bekeken wat we wilden zien. Mooie kathedraal en kerken, waarvan een in de rotsen was gebouwd. Had een prachtig plafond en sfeer werd verhoogd door mooi orgelspel. Verder station en een monument van de componist Sibelius bezocht. In een groot warenhuis was in het souterrain een compleet food-centrum ingericht a la Amerika. Daar hebben wij een hapje gegeten. Verder kwamen bij toeval langs het Finse kantoor van TUI, Finmatkat. Een modern kantoor waar we naar binnen zijn gegaan. We hebben een tijdje met de Manager (?) gesproken. Buiten gekomen regende het opeens behoorlijk. Gelukkig de pluutjes bij ons en richting boot gegaan. Onderweg natuurlijk weer allerlei leuke winkeltjes gezien keurig op tijd weer aan boord.

De volgende twee dagen Sint Petersburg. We lagen heel gunstig vlakbij het centrum, maar helaas konden we door de groepsvisum niet alleen de stad in. Maar goed wen hebben in groepsverband wel heel erg veel gezien die 2 dagen. De 1e dag regende het 's morgens behoorlijk. Jammer maar daar we soort rondtoer per bus maakten viel het ook wel weer mee. We bekeken de meest interessanter gebouwen , kerken en paleizen van buiten. De 2e dag zouden Paul en ik 3 kerken, de zgn Bloedkerk, de Izaakkerk en de Petrus en Paulus kerk van binnen bekijken. De 1e middag bezochten we ook de Petershof, een prachtig paleis van Tsaar Peter. Op weg daarheen kregen we een lunch in een giga paleis met wel 80 grote ronde tafels gedekt met prachtig tafellinnen en zilveren bestek. Heerlijk eten in een fantastische entourage waardoor we al helemaal in de stemming kwamen om het paleis te bezoeken. Helaas is het verboden te fotograferen in het paleis. Maar wat een rijkdom heerste er in die tjd, de ene zaal was nog mooier dan de andere. Balzalen, ontvangstkamers etc. Grandioos. Ook de tuin, zeg maar gerust het park met fonteinen, trappen met beelden waren indrukwekkend. En daar Tsaar Peter ook een deel van zijn leven in Nederland (Zaandam) heeft gewoond en gestudeerd, heeft hij ook wat Hollandse invloeden mee genomen naar Sint Petersburg, Hier en daar zie je daar nog wat voorbeelden van. Aan het einde van onze wandeling begon het weer te regenen en hard ook. Met de draagvleugelboot zijn we terug gevaren naar de stad maar dat was een troosteloze boel door de regen. Om 6 uur moesten we weer terug zijn maar helaas werd dat ietsje later door de lange lange files die er de hele dag door zijn. Tja en voor ons was dat vervelend daar we om kwart over 7 weer netjes gekleed en gegeten hebbend weg moesten naar het theater voor een opvoering van ballet het Zwanen Meer. En .......... Kwartier te laat door de files. Gelukkig waren onze stoelen nog vrij en mochten we nog binnen. Prachtig theater en ook prachtig ballet. Om een uur of 12 waren we pas weer thuis. Naar bed en volgende dag weer vroeg op voor ons tweede dagje Sint Petersburg. Zoals ik al schreef hebben wij die ochtend 3 kerken bekeken. Totaal verschillend maar allemaal indrukwekkend. En wat fijn was: de zon scheen volop. We konden dan ook vanuit de bus en rondom de kerken prachtige foto's maken en zodoende de schade van de vorige dag inhalen. 's Middags hadden we dan nog een excursie geboekt waarbij we de metro zouden bekijken en vrije tijd hadden op Nevski Prospect, de grote winkel straat in het centrum van St. Petersburg. Deze excursie hadden we eigenlijk geboekt om ook de gelegenheid te hebben eens tussen de bewoners rond te lopen. Door de reisleidster werd iedereen (behalve wij natuurlijk) een beetje bang gemaakt voor zakkenrollers, het op tjd in en uit stappen uit de metro omdat je anders verdwaald etc. Een beetje flauw, de oude dametjes durfden amper meer mee te gaan. Maar goed alles is dus goed afgelopen. De roltrappen in de metro gaan stijl de grond in en zijn heel lang. Deden ons sterk denken aan Praag. De stations/perrons zijn mooi versierd. We hebben in totaal 3 ritjes gemaakt en natuurlijk ging alles goed, Tot slot uitgestapt op Nevski Prospekt en daar wat winkels bekeken en wat souvenirs gekocht. Helaas vrij kort de tijd, maar toch wat vrije tijd in ieder geval. De stad heeft ons in ieder geval zo nieuwsgierig gemaakt dat we zeker nog eens op individuele basis terug willen.

Het vertrek uit St Petersburg hebben we helaas niet kunnen meemaken, beiden hadden een knallende koppijn. Bij Paul yo erg dat het een echte onvervalste migraine aanval was. Ik kon nog met moeite aan tafel na een slaapje, Paul niet. Van de ober kreeg ik een stukje appeltaart mee voor Paul dat hij rond een uur of 11 opat. Volgende ochtenfd gelukkig weer hoofdpijnvrij.

's Nachts zijn we weer verder gevaren naar Tallinn in Estland. Daar hadden we 's morgens een stadswandeling geboekt en ‘s middags vrije tijd. Een goede combinatie bleek achteraf. Tallinn is een oude plaats, bestaat eigenlijk uit 3 delen, de moderne stad, de boven stad en de oude stad. Wij zijn alleen in de bovenstad en oude stad geweest. Allemaal leuke kleine straatjes, pleintjes, delen van verdedigingsmuren, zelfs tussen de bovenstad en de oude stad daar er door het standsverschil constant mot was. Tijdens de stadwandeling werd veel informatie gegeven daarna zijn we in de stad gebleven, hebben daar een hapje gegeten en zijn naar een aantal punten terug geweest, waar we nog niet echt uit gekeken waren. Daar we zelf ook een boekje bij ons hadden konden we ook nog naar stukken muur waar we 's morgens niet waren geweest en die ook heel interessant waren. Al met al een heel boeiende stad en ook voor herhaling vatbaar.

Grappig is dat we dat dus niet zeggen over Helsinki. Dat hebben we wel gezien, maar Stockholm, St. Petersburg en Tallinn staan nogmaals op ons verlanglijstje.

En dan vandaag: vannacht over gevaren van Tallinn naar Visby op het Zweedse eiland Gotland. Vandaag ook weer schitterend weer maar zoals ik al schreef vanmiddag veel wind. Desondanks hebben Paul en ik vanmiddag eindelijk weer eens de 20 rondjes gemaakt. Ik denk dat we dat het laatst hebben gedaan in Helsinki, misschien zelfs dat niet eens omdat we toen al de hele dag door de stad gesjouwd hadden. Maar vandaag ondanks de harde wind toch weer 20 rondjes gehaald. Daarvoor heerlijk in de ligstoel in het zonnetje nog nagenietend van de wandeling in Visby die we ook weer op eigen gelegenheid maakten. Visby is een oude Hanzestad, er zijn nog grote delen van de verdedigingsmuren in takt. Van de stadspoorten en -torens zijn er ook nog vele gaaf. We hebben buiten en binnen de muren gewandeld, de huisjes in de stad zijn veelal erg klein, maar erg afwisselend, Veel bloemen, voornamelijk rozen,langs de gevels van de huizen, Straatjes met van de vervelende kinderkopjes, dus moeilijk lopen maar wel in stijl. Binnen de muren zijn een aantal ruines te zien van kerken. Stukken van muren staan nog overeind en glurend door de hekken zie je binnenin ook nog wat mooie gewelven. Ochtendje was snel voorbij, maar zeker de moeite waard.

En nu is het dus zaterdagavond. Inmiddels is het zonnetje verdwenen, zijn er nog steeds hoge golven en wordt het mistig. Ik kijk namelijk vanachter mijn notebook uit de zee. We gaan ons zo verkleden want over een uurtje in gala dineren en daarna nog een show. Morgenochtend zijn we dan in Bornholm, een Deens eiland. Daar gaan we weer met een excursie mee over het eiland. Het stadje stelt niet zoveel voor en aangezien het zondag is zal alles wel gesloten zijn. Meer daarover volgt dan denk vanuit Nieuwerkerk. Want maandagochtend zijn we om half acht al weer aan in Kiel en rijden we met de trein naar huis.

Ik zal proberen dit verhaal morgen in Ronne dan wel maandag in Kiel op de site te zetten. Het typewerk is gedaan nu nog een plekje vinden om het te kunnen versturen.

Tot horens en collega's tot dinsdag.

Groetjes Paul en Emilie

Hamba