Emilie&Paul.reismee.nl

deel 2 vanuit Helsinki

Helaas, wij konden geen internetverbinding krijgen hier aan boord. Jullie hebben als het goed is dus net deel 1 kunnen lezen en nu ga ik dan nog even de daarop volgende dagen verslaan.

Na Stockholm hebben we inderdaad de Abba Musical bijgewoond. Zat leuk in elkaar met natuurlijk allemaal bekende liedjes. Zaterdagmiddag kwamen we aan in Umea, ook in Zweden. Spreek de a uit als een o (dus geen oo), dat hebben we geleerd van de plaatselijke gids, die voor de rest super slecht Duits sprak. Niet dat wij heel goed Duits spreken maar dit was dramatisch. In Umea een kerk (met bruidspaar en voor de kerk allemaal oude auto's zoals 2 Cadillac's een open en een gesloten) bekeken en daarna naar het super leuke openluchtmuseum geweest. Woonhuizen compleet ingericht, schooltje met schoolbanken met inktpotjes,oude schoolprenten, rekenlinten etc. In het schooltje een slaapkamer voor de juf, die in de school moest slapen en ongehuwd moest zijn en blijven. De bedden in het woonhuis zijn opvallend klein. Bij navraag bleek dat de mensen toen niet kleiner waren maar dat ze recht op sliepen!!

Ook een tentenkamp waar een knul super uitleg gaf over de jacht op beren, rendieren en elken. Een bakkerij waar heerlijk brood werd gebakken en een boerenbedrijf met een schuur waarin allerlei ouderwetse gereedschappen te zien waren. Heel leuk allemaal. 's Avonds lekkere borrel gedronken en redelijk bijtijds naar bed want......... volgende dag weer vroeg op!

Zondag Finland, topje van de Botnische Golf in Kemi. Paul en ik zijn met de excursie naar Rovaniemi geweest. Een hele dag. 1 ½ uur heen en ook weer terug en daar in Rovaniemi hebben we op en over de poolcirkel heen gelopen. Bij de Kerstman op bezoek geweest, Zelfs even met hem gebabbeld en op de foto gegaan (zeer commercieel gebeuren) en wat kaarten gekocht en die daar gepost. Deze komen dan vlak voor kerst in Nederland aan.

Arctic museum bezocht, modern maar met veel informatie, Daarna naar de rendierfarm waar rendieren worden opgevangen. Redelijk tam, aten uit de hand en waren dus ook goed te fotograferen. Daar ook gegeten en je raadt het dus al: we aten rendiervlees met puree en preisselberen die daar in overvloed groeien. Nog een klein stukje door de noordelijkste stad met een Mac Donalds gereden en daarna weer terug naar ons drijvend huis. Was een interessante dag, gelukkig droog en regelmatig een zonnetje. 's Avond s een 'Elvis Presley' show die heel goed in elkaar zat.

En vandaag, maandag, een hele dag varen........ Veel minder goed weer, fris veel wind geen zon maar gelukkig wel droog. Aan het einde van de middag wel weer onze 20 rondjes gelopen ( gaat steeds sneller dus volgende keer misschien wel 25 rondjes). En die rondjes waren echt nodig omdat..... de dag begon zoals gewoonlijk met ontbijt. Daarna even onder een deken een glimpje zon gepakt op h et zijdek. Om kwart voor 11 begon het zgn. Fruhshoppen, plat gezegd bier hijsen met muziek zingen en dansen en zuurkool en worsten. Tja toch maar even meegedaan, dus bier, worst dansen etc. Het was een vrolijke boel. Daarna lunch ( heel kleintje) en vervolgens met een groepje de brug op en in de stuurhut tekst en utleg gekregen. Daarna lekker wat zitten lezen, om half 4 tijd voor koffie met heerlijke taarten en daarna dus alle calorieën er maar weer afgelopen. Vanavond na het eten naar een show van Boney M geweest. Was niet echt bijzonder maar de dagelijkse cocktail was super.

En nu dus naar bed. Morgen vroeg komen we in Helsinki aan, Het laatste stuk tot aan de stad schijnt erg mooi te zijn, dus vroeg op en op het dek kijken, Schijnt redelijk weer te worden. De stad gaan we zelf verkennen, dus geen groepswerk.

En op zoek naar een internet café om deze 2 teksten te versturen.

Jullie hebben het inmiddels lekker warm begreep ik uit wat sms berichten. Geniet er maar van.

Tot de volgende keer. Liefs Paul en Emilie vanuit Helsinki in een internet cafe. Ze bestaan gelukkig nog steeds.

daaaaaaag

Pauline Top

Leuke verhalen Emilie, maar evengoed heel druk.........

groetjes Pauline en Harm Top

catja_kuijer@hotmail.com

Dag reizende sterren, leuk en leerzaam om jullie weer te volgen met de avonturen die zo smakelijk worden beschreven! groeten, C A T J A

fedai@casema.nl

Geniet en cheers, hahaha. Xje

Lineke

Lief duo,

Zojuist de tijd genomen om jullie reiservaringen te lezen.
Heel veel plezier en ik kijk uit naar het volgende deel van
jullie logboek.

liefs van Lineke

Mies

Echt leuk om jullie reis weer helemaal te kunnen volgen!! Heel veel plezier nog!! Mies xxx

Hamba