Emilie&Paul.reismee.nl

de eerste dagen

Hallo, zit ik achter ons note-bookje in de hut maar weet niet waar te beginnen. Weet de dag en datum van vandaag niet eens, dus moet gaan terugtellen tot vertrek....

Dat was dus dinsdag 16 augustus:

In alle vroegte zijn we met de trein via Gouda (overstappen), Amersfoort (overstappen), Osnabruck (overstappen) en Hamburg (een station te vroeg uitgestapt, een conducteur die ons niet meer in de trein wilde laten stappen, een boemeltje later en bijna een uur wachten op het overigens prachtige station van Hamburg) uiteindelijk om half 3 in Kiel aangekomen. Met de taxi naar de boot en toch keurig op tijd aanwezig.

Onze hut is prima, vrij breed raam, helemaal achterin de boot. Dus redelijk veel geluid van de motoren maar daar raak je gewend aan.

Om 5 uur vertrek en na korte tijd op volle (Oost) zee. Gelukkig weinig golven dus geen enkele last van zeeziekte oid. De papieren gaven aan dat we zoals gevraagd laat zouden eten, de 2e zitting om kwart over 8. Inmiddels is dat al weer veranderd in 8 uur. We waren erg benieuwd wie er bij ons aan tafel zouden zitten. Wel dat is een Duits stel (hoe kan het ook anders) jong. De eerste avond was er geen contact maar daarna hebben we veel plezier met elkaar. We eten alleen 's avonds met elkaar. Ontbijt en lunch doet iedereen op eigen gelegenheid.

De volgende dag woensdag 17 augustus een hele dag op zee. We hebben na het korte nachtje thuis redelijk goed geslapen. Was weer even wennen aan de bedden en het geluid van de motoren. Prachtig weer, heerlijk hele dag buiten en in de zon liggen lezen en doezelen. 's Morgens werd het personeel aan boord voorgesteld en kregen we nog een verhaal de excursies in Umea (Zweden) en over Kemi (Finland) zodat we wat makkelijker een keuze kunne maken welke excursie we moeten kiezen. Eind van de dag de al aangekondigde (20) rondjes op het dek van het schip gelopen.

's Avonds was de kennismaking met de kapitein en zijn bemanning. Dus optutten en in gala eerst handje schudden en op de foto met de kapitein en daarna galadiner. Aansluitend nog een show, een cocktail en slapen want de volgende dag vroeg op (vakantie??)

Donderdag 18 augustus: wekker kwart voor 6, ontbijt en om 10 over 7 verzamelen om van boord te gaan. We waren inmiddels in Kleipeda in Litauwen aangekomen. Met een kleine groep van 29 man hadden we geboekt voor een wandeling door de zgn 'dode' duinen. Waarom dode duinen? Vroeger toen deze duinen nog niet begroeid waren verplaatsten de duinen zich steeds een paar cm door de wind. Nu ze begroeid zijn gebeurt dat dus niet meer. We hadden verwacht een behoorlijke wandeling te moeten maken maar dat viel wat tegen. We moesten wel een behoorlijke klim maken. Uitzicht daar vanaf was erg mooi en met het mooie weer was het daar ook goed uit te houden. Terug dezelfde weg, in het dorpje in Villa Flora wat gedronken en wat plaatselijke lekkernij. Helaas was de toast voor mij veel te hard, de kaas was verrukkelijk en de olijfjes ook. Daarna zijn Paul en ik nog even snel op zoek gegaan naar het magneetje voor op de koelkast. Na nog een tussenstop in Klaipeda zelf terug naar de boot en om 1 uur vertrek richting Stockholm.

'S Middags weer een bijeenkomst waar ons de excursies in Helsinki en St Petersburg werden getoond. Moeilijke keuze voor St Petersburg, Helsinki gaan we op eigen gelegenheid verkennen.

Inmiddels hebben we ook weer ontdekt hoe lekker een kopje smaakt om half vier als daarbij ook taartjes gepresenteerd worden..... jammie!

's Avonds om 8 uur diner en daar we geen zin hadden in de show hebben we bij de cocktail een potje gerummicubd.

En toen was het dus vandaag vrijdag 19 augustus: de Stockholm-dag.

Wat is dat toch een fantastische stad. We hadden geen excursie geboekt en konden bij de VVV de Stockhol Card ophalen. Nam helaas vrij veel tijd in maar daarna lekker door de stad gelopen . Eigenlijk op zoek naar en leuke rondvaart,maar die hadden we al eerder gemaakt. Dus uiteindelijk lekker wat rondgeslenterd, het koninklijk paleis bezichtigd, ergens lekker gegeten en Sodermalm in geweest en plekken bezocht waar het verhaal van de Millenium triologie zich afspeelt. Om half 4 weer aan boord en om 5 uur ( een kwartiertje geleden) vertrokken op weg naar Umea waar we morgen middag weer aan land gaan.

Vanavond kunnen we als we willen nog naar een soort ABBA-musical.

Zover ons eerste verslag.

Het weer was tot vanmiddag een uur of 3 fantastisch maar is nu een stuk minder. Hoop dat het morgen weer goed is.

Tot een volgende keer. Paul en Emilie

desiree@famfrugte.nl

Hi Eem en Paul, fijn van jullie te horen en het klinkt allemaal erg leuk.Heerlijk struinen in de steden en heerlijk eten. Denk om jullie rondjes hé. hihi Kijk uit naar het volgende verhaal kus van ons alle gr. Desiree

fedai@casema.nl

Hai vakantiegangers, klinkt nu al fantastisch, heel veel funn enmmooi weer gewenst, dikke kus. Marjolein

Hamba