Emilie&Paul.reismee.nl

De eerste dagen in Iran

4 mei zijn we om 12:10 uur vertrokken van Schiphol. 2 uur vertraging en daardoor een eer krappe aansluiting in Istanbul. Een kwartier te laat vertrokken en uiteindelijk inTeheran geland om 23:;40 uur lokale tijd. Het is hier 2,5 uur later. Voordat we uitstappen trekken alle vrouwen blouses of jacks met lange mouwen aan en worden sjaals om het hoofd gedrapeerd. Kledingvoorschrift voor de komende weken. Nog ruim een uur naar de stad en hotel en dan gauw om 3 uur naarr bed. Straks om half 8 loopt de wekker weer af!!

prima omtbijt buffet en klasse bus die ons de rest van de reis romdrijdt. Gids Ali is de lokale gids en Anna onze neserlandse reisleidster. Eerste stop is bij het mausoleum van Khomeini, tevens moskee. Alle vrouwen lange gewaden aan en ook over het hoofd en dat met die hitte. Vakantie? Ja, maar je moet er wel veel voorover hebben. Hierna gaan we op weg naar Kashan. Plasstop bij een benzine annex attraktie plaats. Chauffeur en Ali zorgen voor eigen gemaakte koffie en thee en lekkere koeken. Om half 4 pas warme lunch en daarna door naar Kashan waar we een prachtig historisch koopmanshuis bezochten. Het is overal vreselijk druk, het is namelijk een feestdag en iedereen lijkt op stap te zijn. In Kashan ook een van de vele iRaanse tuinen bezocht en hier blijkt dus dat wij net zo'n bezienswaardigheid zijn voor de Iranese als zij voor ons. Foto' s worden over en weer gemaakt. En vele heten ons welkom! Het historische badhuis is werkelijk fantastisch mooi, veel tegels een een leuk uitzicht vanaf het dak. Als we buiten komen regent en onweert het. Dikke druppels, zodat we echt even moeten schuilen in een winkel. Niemand heeft jas of paraplu bij zich. Omdat de bus niet langer op de weg mag blijven staan moeten wij noodgedwongen door de bui en door de plassen naar de bus rennen. Het was wel een lekkere afkoeling moet ik zeggen. Maar gelukkig hebben wij de bazaar nog wel bezocht, leuke smalle straatjes met winkels en eindigend op een centraal plein waar we koffie en thee drinken zittend op tapijtenrollen. Heel leuk.

onze laatste etappe bengt ons naar ons hotel in Abyanen waar we eindelijk om half ien aankomen en waar we nog een meegebrachte hap eten. Bekaf duiken we om 12 uur ons bed in (6 rondfladderende nachtuitltjes, keihard matras en kussen, dus echt lekker geslapen, nee)

Vrijdag 6 mei weer om half 8 op, omtbijt en naar de bus. Abyanen, Unesco, schitterend rood dorp door de rode rotsen, heel veel toeristen die weer met ons op de foto willen. Vergelijkbaar met Volendam voor wat betreft klederdracht. Vervolgens op weg naar Yadz, maar onderweg stops gemaakt im Nain, moskee bekeken en de onderweg gekochte picknick opgegeten. Heel geelligzo met de groep en ook geheel zoals de Iranesen dat doen. Overal langs de weg zie je hele families op kleden picknicken. Om half 7 aankomst bij ons hotel...... Hotel?? Het lijkt wel een paleis! In de bazaar, hartje centrum, groot overdekt binnenterras en alles even leuk en antiek ingericht. Hier blijven wij 2 nachten, dus wordt vervolgd....

Hamba