Emilie&Paul.reismee.nl

Otavalo en Machachi

Otavalo en Machachi (24 t/m 26 september) Na een goede nacht nog een vrije ochtend in Otavalo. Samen zijn we eerst naar de "daily" market geweest, waar echt van alles te koop is. Meest kleurrijk zoals altijd groente en fruit en daar verbouwen ze hier veel van. De bramen liggen hoog opgestapeld net als papaja's, citrusvruchten, aardbeien en veel inheemse vruchten. In de meeste restaurants staan dan ook heel veel verschillende vruchtensappen op de kaart en allen zijn even lekker vers geperst zonder toevoeging van water en/of suikers. Daarna zijn we al struinend door wat straatjes richting de "poncho-markt" gelopen. Deze markt staat vol kramen met kleurige doeken, mutsen, sjaals, schilderijen etc. Overal vrouwen en mannen in klederdracht (alleen stiekum te fotograferen anders kost het je 1 of 2 dollar). In Peru heb ik indertijd een zilveren ring gekocht met strepen in diverse kleuren. Daarbij een passende hanger. De hanger ben ik dezelfde reis al weer kwijt geraakt,maar onze buurtjes zijn zo lief geweest een hanger te kopen die er heel veel op leek. Maar vandaag ligt daar op de markt een zilveren hanger met exact dezelfde kleuren in dezelfde volgorde. Na wat afdingen toch maar gekocht. Ergens een koffietent gevonden en onderweg naar het hotel nog wat broodjes, flesjes yoghurtdrink en wat fruit gekocht. Deze hebben we, nadat we de koffers hebben gepakt, in de patio van het hotel opgegeten/gedronken. Om 2 uur de bus in en op weg naar Machachi, dat weer ten zuiden van Quito ligt. Na een paar fotostops die we op de heenweg niet konden maken vanwege het slechte weer, in een dorpje voor Machachi een paar 5 liter "flessen" water (onhandig omdat je steeds water over moet schenken in kleinere flessen) gekocht omdat we de volgende dag hoog in bergen gaan wandelen en er veel gedronken moet worden. Hostal in Machachi (een dorp van niets, maar wel met een eigen station) in een woord geweldig. Geheel antiek ingericht, veel hout overal kaarsen, schemerlampen etc. Wij krijgen daar samen met Ad, Fija en Kees een huisje met 3 kamers en een woonkamer met brandende houtkachel. Oh wat een warm welkom! Na het eten met Kees en Fija nog een glaasje wijn in "ons huisje" gedronken en toen naar bed. Volgende dag vroeg op, ontbijt met scrambled ei, broodjes, fruit. Heerlijk! Bus in en hup onderweg naar Saquisili, een dorp dat bekend staat om de lokale markten waar alle indianen uit de verre omgeving wekelijks op donderdag naar toe komen. Bijna iedereen in zijn/haar klederdracht, heel kleurrijk! We zien daar de veemarkt, een fantastisch spektakel waar koeien, kalveren, varkens, schapen, lama's etc verhandeld worden. Biggetjes die van onder en boven worden bekeken, tepeltjes worden geteld en dan hup een plastic zak in. Soort van de handjeklap om de prijs te bepalen. Maar niet alleen biggetjes maar ook grote volwassen varkens worden verhandeld en naar verluidt brengen die zo'n 300 dollar op. Maar hoe rijg je zo'n zwaar varken dan mee naar huis? Ja in de laadbak van een pickup, maar krijg daar zo'n gevaarte maar eens in. Als zo'n beest niet wil gaat ie krijsen en staat ie gewoon stil. Een schitterend gezicht de strijd tussen man(nen) en dier! Vervolgens nog 2 andere normale markten bekeken en daarna op weg naar de bergen. De bus brengt ons naar 4500 en we lopen naar 4860 meter. Poeh wat een klus, hoog dus ijle lucht, geen makkelijke paden maar paden uitgehakt in lavavelden en behoorlijk steil. Gelukkig heb ik een wandelstok meegenomen. En hoe hoger we komen hoe meer last ik krijg van de hoogtevrees. Het is zo diep allemaal! Gelukkig loopt Paul steeds aan de kant van de diepte en hebben we de tocht uiteindelijk volbracht. Wat een teleurstelling, de beloofde berghut is nog in aanbouw. De hoogte zorgt ervoor dat we ook weer snel afkoelen dus snel naar beneden over een recht naar beneden lopend pad, vrij breed en zee mul lava zand. Dus weer met Paul vlak voor mij om het zicht naar het dal te ontnemen, vrij snel naar beneden gelopen. Ik moet zeggen de "vergezichten" tijdens de wandeling zijn prachtig, maar van de rest heb ik niet zo veel gezien en ik ben blij dat we weer bij de bus zijn. en deel van de groep heeft daarna nog een wandeling van een uur rond een meer met watervogels gemaakt. Wij zijn met hoofdpijn (van de hoogte?) in de bus achtergebleven. Daarna terug naar Machachi waar we helaas weer in het donker aankomen, zodat we het foto's maken moeten uitstellen tot de volgende dag. Weer een heerlijke maaltijd en aansluitend met Kees en Fija en Anneke en Johan een spelletje "regenwurm" gespeeld. Heel leuk! Weer vroeg op, ontbijt, koffers inladen en op weg naar Quito, dus weer naar het noorden, waar we vroeg bij ons hotel aankomen. Afscheid moeten nemen van onze buschauffeur, zijn bus waar me net met 15 man inpassen geeft te veel problemen.Behalve te klein werkt de airco niet goed en ook de microfoon is niet luid genoeg zodat Hanneke onze reisbegeleidster haar stem overbelast. In Quito krijgen we dus een nieuwe bus, 34 stoelen voor 15 man, goede audio en raampjes die open kunnen dus genoeg ventilatie. Maar ook een andere chauffeur en dat is wel jammer want Gavriere was een schat van een man. In de nieuwe bus dus op stap naar El Mitad del Mondo. De plek waar een monument staat ter herinnering aan de een of andere fransman, die deze plek rond 1750 heeft berekend. Zo'n 400 meter daarvandaan is een ander punt waar dmv satelliet de echte plaats van de evenaar ligt. Hier hebben wij diverse testen kunnen doen waaruit blijkt dat je op de evenaar bent, zoals een ei neerzetten, krachtsverschil op en naast de evenaar (op de evenaar heb je bijvoorbeeld minder kracht nodig om de armen van je tegenstander naar beneden te duwen) en de bekende truc dat op de evenaar het water stil staat, dat op de noordelijk halfrond (een 1/2 m van de evenaar) het water tegen de klok in draait) en op het zuidelijke halfrond het water met de klok meedraait. Bij beide complexen musea met diverse restanten van de inca en indianen tijd. Daarna weer terug naar Quito en ons af laten zetten bij de teleferique naar een hoogte van 4000 met mooi zicht op Quito. Helaas slechts kort zicht op de stad, de bewolking komt snel opzetten en in een mum van tijd zien we de bliksemflitsen om ons heen. Dus weer naar beneden ( 20 minuten) en inmiddels hoost het. Taxi genomen naar ons hotel. 's Avonds heerlijke ecuadoriaanse maaltijden gegeten en daarna op naar het hotel, slapen in de wetenschap dat we heel vroeg op moeten staan de volgende dag op weg naar de jungle. Zoals je ziet loop ik nog een paar dagen achter, maar die hoop ik morgen nog in te halen. Tot de volgende keer.

Hamba