De laatste dagen op Groenland

Woensdag 30 juli Vandaag hebben wij een bezoek aan de hoofdstad Nuuk gebracht. In vergelijking met de schilderachtige dorpjes die we de afgelopen dagen hebben bezocht, ben ik niet echt weg van Nuuk. Er zijn een paar interessante gebouwen, zoals de rode kerk, het standbeeld van Hans Egerde (de eerste priester op Groenland, die al na 10 jaar teleurgesteld naar Denemarken terug ging) op een heuvel naast de kerk, het historisch museum vlak bij de haven. Maar overal wordt gebouwd in de stad, bijna iedere straat ligt open in verband met het aanleggen van nieuwe leidingen, de nieuwe bouw bestaat voornamelijk uit flatgebouwen, waaraan kraak noch smaak zit. Misschien een wat negatief beeld, en ziet de stad als het klaar is er heel mooi uit. Maar nu, niet geheel mijn smaak. Er staan ook nog een aantal oude flatgebouwen, die zien er zo armoedig uit! Wellicht dat die binnenkort ook nog eens vervangen gaan worden door nieuwbouw. Nog niet genoemd, maar wel mooi en interessant is het raadhuis, een heel modern gebouw. Op aanraden van de professor die ons dagelijks informeert met verhaal en dia's over de bezienswaardigheden van de volgende haven, zijn we het raadhuis ingegaan en hebben we daar de raadszaal bekeken. Aan alle 4 de muren hangen prachtige wandtapijten met afbeeldingen van mens en dier en landschap van Groenland. Heel erg mooi. In een van de gangen een heel kleurrijk en modern getekend schilderij van de burgermeester en 4 hoge ambtenaren. De winkels zijn allen voorzien van de modernste artikelen en zijn heel toegankelijk voor de toeristen. In de bibliotheek lukt het ons, op aanraden van een medereiziger, een uur lang gratis te internetten. Zodoende kon ik mijn vorige verhaal weer versturen. Het weer hier is overigens weer helemaal uit de kunst, al gauw liepen we zonder jassen rond. Heerlijk zonnetje! Nu weer aan boord, het schip vaart weer en we zijn onderweg naar de volgende haven Qaqartoq waar we morgen aankomen. Tot dan! Donderdag 31 juli, vanochtend uitgeslapen, we leggen pas aan om 13:30 uur. Het is regenachtig, dus we moeten binnen blijven. En het is toch weer wat kouder dan de afgelopen dagen, een graag of 5 tot 7. En dat terwijl we nu op het zuidelijkste punt van Groenland varen. Dus rustig ontbijt, daarna nog het laatste stuk informatie gevolgd over de 2 volgende landen, IJsland en Schotland. Na afloop zien we wat mensen de zgn Beach Club ingaan. Wij dus ook en daar treffen we een wat oudere heer die Smovey les geeft. Smovey is een soort fitness (vibro swings) waarbij je gebruik maakt van 2 ovale ringen met daarin een kogel. Daarmee doe je allerlei oefeningen. Heel erg leuk, wij gaan zeker de volgende keer weer meedoen. Buik intrekken, bekken naar voren en dan op verschillende manieren zwaaien met die ringen. Tegelijk, tegen elkaar in, een opzij en de andere naar voren. Stappen naar voren, naar achteren, opzij en ga zo maar door. Een en ander is te vinden op internet. Even uitblazen met een kop koffie en daarna alweer tijd voor de lunch. Om half 3 vertrekt onze excursie, een wandeling van ruim 3 uur naar en langs het "grote meer", een waterval en bezoek aan het stadje. Helaas een teleurstelling, geen tot weinig uitleg over de omgeving, geen waterval te bekennen en na 1 1/2 uur einde excursie en op eigen gelegenheid weer terug. In 40 minuten zijn we al weer terug en hebben we de stad nog verkend, nog wat laatste Groenlandse inkopen gedaan en nu zitten wij achter de cocktail van de dag en wachten we tot we aan tafel kunnen. Als het goed is een tafel van 8 met allemaal Nederlanders. Zal wel weer een dolle boel worden. En het was ook heel gezellig, 2 mannen en 6 vrouwen. De lieve attente ober biedt aan de tafel morgen voor ons te reserveren. Morgen wordt het trouwens vroeg op, om ca 07:00 uur varen de Prins-Christian-Sund in. Ik denk dat we dan tussen de ijsbergen doorvaren. Alles trouwens afhankelijk van weer en hoeveelheden ijs. Vrijdag 1 augustus. Vanmorgen inderdaad vroeg op, voor zevenen varen we al door het fjord. Aan weerszijde prachtige rotsen, in het water vrij veel grotere en kleinere ijsbergen. gelukkig niet te veel want anders zou de kapitein besloten hebben om te varen. De zon doet wat pogingen door het wolkendek te piepen, hetgeen zo nu en dan lukt. Dat maakt het beeld nog veel mooier. Uiteindelijk hebben we zo'n 5 uur door de fjord gevaren, hoogtepunten zijn de vele ijsbergen, de prachtige gletsjers die uitmonden in de zee. Waanzinnig mooi, maar ook vreselijk koud. Ondanks fleece truien, jacks, mutsen, sjaals hebben we het nog steeds koud. Gelukkig kunnen we om 10 uur net als gisteren weer een half uur meedoen met Smovey, deze keer op het dek en met velen die toekijken en foto's maken. Daarna zijn we voor de eerste keer vandaag echt lekker warm en koelen daarna ook weer redelijk snel af. En nu hebben we Groenland achter ons gelaten. We varen nu richting IJsland waar we overmorgen, zondag 3 augustus, aankomen. 1 1/2 dag op zee liggen voor ons waarin we ons best zullen vermaken. Het is nu half 3, de lunch, een heerlijke kop koffie zijn op en straks gaan we misschien nog even naar een lezing over haaien. Veel te vertellen zullen we de komende dagen niet hebben. Ik denk dus dat ik dit verhaal vandaag maar verstuur en later tijdens ons verblijf op IJsland de draad weer zal oppikken. Tot dan!