Emilie&Paul.reismee.nl

Groenland groen en wit

Gelukkig is het ons gisteren (maandag) gelukt om deel 1 op internet te plaatsen. In Qeqertarsuaq, het plaatsje dat wij gisteren bezochten geen wifi of internet adresje te vinden, dus toen maar aan boord een internetkaart gekocht. Gisteren dus in Qegertarsuaq ( ieder woord, straatnaam en aanwijzing is onuitspreekbaar en is ellenlang) geweest. De boot kan niet in het plaatsje aanleggen en moet vanwege ijsbergen verder uit de kust blijven liggen dan normaal. Met de tenders wordt iedereen aan land gebracht, deels voor georganiseerde wandelingen, helicoptervluchten of voor het zelf bezoeken van het dorpje. Wij behoren tot de laatste categorie. Tijdens een lezing aan boord hebben wij al wat informatie gekregen zodat wij onze weg makkelijk kunnen vinden. Wij hebben vooral rondgekeken en zagen allemaal houten huisjes in vele kleuren en maten. Allen gebouwd op een tamelijk hoge fundering van cement ivm de sneeuw gedurende vele maanden van het jaar. Nu is alles gewoon groen, vrij veel bloemen. Maar in de wintermaanden is het wit en lang donker. Wij spraken met een Deense vrouw die hier 12 jaar les heeft gegeven en hier permanent woonde, maar nu de 4 wintermaanden in Denemarken woont en de rest in Groenland. Zij vertelde dat gedurende 2 maanden van het jaar de zon helemaal niet opkomt!!! Wij varen hier nog steeds boven de poolcirkel en zullen die woensdag passeren op onze reis verder zuidwaarts. Goed, gaan we weer verder met Qegertarsuaq: rondom de huisjes, in de "tuinen" staat vaak troep zoals oude kinderwagens waarvan 1 of 2 wielen ontbreken, roestige spullen, hout en andere materialen etc etc. Zoals Paul zegt, ach in de winter zien ze het niet, alles is dan toch bedekt met sneeuw. Hier en daar sneeuwscooters, alle vormen van sledes etc etc. En...... vandaag maandag dus ...... wasdag. Waslijnen vol met kleren! Tijdens het boottochtje naar het dorpje komt Paul er trouwens opeens achter dat hij geen geld en geen creditcards bij zich heeft, alles ligt nog in de kluis. Gelukkig zitten er 2 lieve dames naast ons die ons euro 20 willen lenen, zodat we eventueel nog een kopje koffie of zo kunnen drinken. En dat hebben we dus ook gedaan in het enige "restaurant" wat het dorp rijk is. Betalen in euro's was alleen niet zo makkelijk, maar uiteindelijk is het toch wel gelukt. Onderweg ook een aantal "poolhonden" gezien, die merendeels aan de ketting liggen. Grappig was te zien dat rechts 2 honden aan het paren waren en links moeder poolhond een stuk of 8 jonkies aan het voeden was. Overal vanuit het dorp zie je de zee met de enorme ijsbergen. Helaas geen zon en daardoor bij lange na niet zo mooi als de dag ervoor. Het strand bestaat uit zwart zand, zeer fijnkorrelig. We zijn nog een stukje landinwaarts gelopen, langs de helicopterplaats en langs de lokale voetbal- en sportvelden, wat omhoog geklauterd naar een mooi stukje natuur. Al met al een leuke kennismaking met het Groenlandse leven. Het boottochtje terug naar de boot ging over een wat ruwere zee, de tender botste dan ook met een klap tegen de loopplank van het schip. Maar gelukkig geen schade aan boten en mensen! Rest van de dag aan boord en nu om half 11 lekker in de hut, even uitbuiken en dan slapen. Morgen vroeg weer op, want dan gaan we een georganiseerde wandeling maken in het volgende plaatsje Sisimiut en starten al om 08:00 uur. Daarvoor ontbijt, dus een vroegertje. Overigens is het weer vandaag dus steeds erg bewolkt gebleven, vrij koud. Het is zelfs zo slecht dat de helicopter-vluchten voor de 2e keer uitgesteld zijn. Triest voor hen die deze peperdure excursies geboekt hebben (volgens ons alleen maar duitsers!) En nu is het dus morgen, dinsdag. Vanmorgen vroeg opgestaan, 06:30 uur, ontbeten en om 10 voor 8 stonden wij buiten. Het schip ligt voor de eerste keer deze reis aan de kade, dus geen gehannes met tenders enzo, gewoon de loopplank af. We hebben een wandel-excursie geboekt naar het zgn Tele-eiland, een schiereiland bij de plaats Sisimiut. Het is een behoorlijke klimpartij, maar op het eiland is nog een stuk geschiedenis te vinden tot 4000 jaar terug. Graven met daarin nog stukjes bot, plaatsen waar je met heel veel fantasie de plattegrond van een huis kan herkennen, met een woonkamer en 2 kleinere kamers, heel veel bloempjes. Al met al een heel interessante wandeling. Na ca 2 uur weer terug in Sisimiut waar we verder hebben rondgewandeld. Een prachtige kerk, vanbinnen afgewerkt met hout en langs de banken rijen met kaarsen, heel sfeervol. Kleine winkeltjes met leuke onbetaalbare snuisterijen soms ook met een mogelijkheid een kopje koffie te drinken. Supermarkten, groot en zeer ruim gesorteerd. Alles in Deense Kronen,de lokale munteenheid hier. Het is geen goedkoop land. Verder het dorp inlopend wat musea, een heel groot postkantoor, een soort vishal met vanzelfsprekend verse vis. Maar ook een patisserie, boutiques, antiquariaat etc etc. Vlakbij de haven zijn we op de heenweg al gestuit op een gebouw waarin diverse ateliers. Bij een van de artiesten hebben wij al wat poppetjes zien staan, die je alleen hier kan vinden. Maar zoals Hollanders altijd doen, eerst verder kijken of het niet goedkoper kan. Nee dus, we zijn op de terugweg naar het schip toch weer bij de artiest langs gegaan, nog een beetje van de prijs afgedongen (ook puur Hollands) en 2 beeldjes meegenomen. de naam van zo'n poppetje is toepielaks en ze zijn gemaakt van been van de walvissen. Dus onze "poppenkast" is weer uitgebreid. Nu zitten we weer aan boord, het schip vertrekt over een kwartier om 3 uur, de lunch hebben we op en we zitten nu op het achterdek in de zon, maar wel met een deken om me heen geslagen. En zo zijn we weer helemaal bij. Vanmiddag weer een lezing over onze volgende stop, Nuuk en voor de rest heerlijk luieren. Nuuk is de hoofdstad van Groenland, best grote stad en ik vermoed dat we daar wel weer kunnen internetten. Wij hebben daar geen vast programma dus kunnen wij onze tijd daar zelf indelen. Tot dan! PS Vanavond na het diner wordt omgeroepen dat er walvissen te zien zijn. Natuurlijk geen camera bij ons, maar wel een pracht exemplaar gezien door het raampje. Gauw naar de hut, jas aan en camera gepakt en naar buiten toe. Daar hebben we ook nog een aantal walvissen gespot, sommigen alleen spuitend, maar ook een aantal die met kop of staartvin naar boven kwamen. IJskoud zijn we uiteindelijk naar binnen gegaan, een kop warme thee gedronken en naar de hut.

anonieme wereldster

hoi ik ben stom en gestoordt

Hamba